Principala preocupare a parintilor cu privire la cheltuielile generate de inceperea anului scolar este reprezentata de cresterea preturilor (57%), in conditiile in care mai mult de jumatate (54%) estimeaza o incetinire a economiei in urmatoarele sase luni, iar 33% spun ca situatia lor financiara s-a inrautatit comparativ cu anul trecut, reiese din studiul Deloitte back-to-school 2022. Peste o treime (37%) se asteapta sa cheltuiasca mai mult anul acesta decat in urma cu un an pe produse destinate scolii, in special din cauza scumpirii acestora.
In acelasi timp, 64% dintre participanti suspecteaza comerciantii ca majoreaza artificial preturile, profitand, astfel, de climatul inflationist, dar 77% spun ca vor opta pentru alta marca daca produsele preferate sunt prea scumpe sau nu se afla in stoc (63% se asteapta la epuizarea stocurilor in sezonul de cumparaturi pentru scoala, din cauza dificultatilor din lanturile de aprovizionare).
Bugetul alocat in acest scop va urca, anul acesta, cu 8%, pana la echivalentul a 661 de dolari/copil, in medie.
Pe de alta parte, produsele bazate pe tehnologie pierd teren odata cu eliminarea restrictiilor impuse in contextul pandemiei – cheltuielile cu astfel de produse vor scadea cu 8% anul acesta, dupa cresterea de 37% din 2021, iar rechizitele traditionale vor inregistra o crestere de 14%, fata de avansul modic de 2% de anul trecut.
„Cresterea preturilor si, implicit, a costului vietii reprezinta principala ingrijorare pentru locuitorii din majoritatea statelor lumii, inclusiv cele europene. Potrivit celui mai recent Eurobarometru standard publicat de Comisia Europeana, inflatia este cea mai mare preocupare a populatiei in 16 dintre cele 25 de state participante, cu cele mai mari ponderi in Estonia (71%), Cehia (70%) si Lituania (69%). Si romanii pun pe primul loc dificultatile legate de scumpiri, in conditiile in care cheltuielile lor de consum reprezinta peste 60% din total, iar inflatia anuala, care a ajuns la 15% in vara acestui an, isi va pune amprenta, cu siguranta, si asupra cheltuielilor generate de inceperea scolii”, a declarat Raluca Baldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte Romania, si Liderul industriei de retail si bunuri de larg consum.
Referitor la modalitatea preferata de achizitionare a produselor destinate scolii, studiul evidentiaza revenirea treptata a consumatorilor catre magazinele fizice, cu 49% dintre optiuni, in crestere de la 43% in 2021, in timp ce comerciantii online atrag 35% dintre cumparatori, fata de 39% anul trecut.
O tendinta tot mai accentuata este reprezentata de preferinta pentru produse prietenoase cu mediul sau sustenabile. Jumatate dintre parinti aleg astfel de produse, pentru care insa vor cheltui cu 22% mai mult decat un consumator mediu, iar 29% prefera produsele reutilizate sau reconditionate pentru copiii lor. Dintre cei care evita bunurile de acest tip, 50% sustin ca acestea nu sunt accesibile, iar 20% spun ca le este dificil sa le identifice pe cele cu adevarat durabile.
Studiul Deloitte back-to-school 2022, ajuns la cea de-a 15-a editie, este realizat pe baza unui sondaj derulat in randul a 1.200 de parinti din Statele Unite ale Americii cu copii de scoala.
Deloitte furnizeaza la nivel global servicii de audit, consultanta, servicii juridice, consultanta financiara si managementul riscului, servicii de consultanta fiscala si alte servicii adiacente catre clienti din sectorul public si privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii prezente in topul Fortune Global 500® sunt clienti Deloitte, prin intermediul retelei sale globale de firme membre care activeaza in peste 150 de tari si teritorii, oferind resurse internationale, perspective locale si servicii de cea mai inalta calitate pentru a aborda provocari de business complexe. Obiectivul Deloitte este sa creeze un impact vizibil in societate cu ajutorul celor peste 345.000 de profesionisti ai sai.
Deloitte Romania este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din tara noastra si ofera, in cooperare cu Reff & Asociatii | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanta fiscala, servicii juridice, de consultanta in management si consultanta financiara, servicii de managementul riscului, solutii de servicii si consultanta in tehnologie, precum si alte servicii adiacente, prin intermediul a peste 2.600 de profesionisti.
Pentru a afla mai multe despre reteaua globala a firmelor membre, va rugam sa accesati www.deloitte.com/ro/despre.