· 28% dintre respondenti spun ca se simt in siguranta financiara, putin peste media CEE (27%), dar sub cea globala (46%).
· Considerentele financiare, in special pretul, determina comportamentul de cumparare in Romania (59%), insa gustul ramane aproape la fel de important (54%). Promotiile sunt pe locul trei.
· Peste o treime intentioneaza sa cheltuiasca mai mult pe produse proaspete, reducand in schimb bugetul pentru alcool si gustari.
· Peste 60% sunt ingrijorati de riscurile alimentelor ultraprocesate si de utilizarea pesticidelor in produse, mai mult decat de costurile alimentelor.
· Peste jumatate sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru produse locale, pe care le considera mai sanatoase si benefice pentru economia locala.
· Temerile consumatorilor pentru urmatoarele 12 luni sunt legate de instabilitatea economica, inflatie si conflictele geopolitice.
Aproape doua treimi dintre romanii (63%) care au participat la sondajul Voice of the Consumer 2025 realizat de PwC afirma ca ”se descurca financiar” si isi pot achita toate facturile lunare, dar le raman foarte putini bani sau deloc pentru economii sau activitati recreative. In consecinta, pretul ramane principalul factor de decizie in cumparaturi. Cu toate acestea, se observa o orientare tot mai accentuata catre produse sanatoase si locale, care ii determina sa devina mai selectivi si atenti la buget.
”Desi inflatia s-a temperat in 2024 si in prima jumatate din 2025 fata de nivelurile record din anii anteriori, ramane principala preocupare pentru consumatorii romani, care continua sa fie prudenti: cauta promotii, cumpara doar ce le trebuie din mai multe magazine si reutilizeaza alimentele. In paralel, se contureaza o tendinta clara spre produse sanatoase si locale, iar intentiile de a cheltui mai mult pentru fructe, legume, lactate si cereale proaspete depasesc media regiunii geografice. In acest context, raportul PwC Voice of the Consumer 2025 subliniaza necesitatea ca producatorii si retailerii sa mentina un echilibru intre accesibilitate si adaptarea ofertei la cererea tot mai mare pentru produse sanatoase si fabricate local”, a declarat Ruxandra Tarlescu, Partener si Lider al Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica, PwC Romania.
Ca dovada a acestui trend, consumatorii estimeaza ca vor cheltui mai mult in urmatoarele sase luni pentru produse proaspete precum fructe, legume, lactate si cereale, si sunt hotarati sa reduca cheltuielile pentru gustari, alcool si alimente ultraprocesate.
In plus, mai mult de 3 din 10 consumatori sunt in cautarea unui raport calitate-pret optim si spun ca schimba marcile in principal pentru beneficii financiare, dar si din dorinta de a gasi un gust mai bun.
De asemenea, majoritatea (88%) considera ca programele de loialitate au o influenta importanta in alegerea unui retailer alimentar, optiunile de cashback (57%) si reducerile la achizitii viitoare (55%) fiind cei mai importanti factori de fidelizare.
Preocupati de mediu, dar inca prudenti la cumparaturi
Desi consumatorii constientizeaza impactul schimbarilor climatice, aceste ingrijorari nu se reflecta mereu in comportamentul de cumparare. Peste 80% dintre respondenti isi exprima ingrijorarea fata de schimbarile climatice, insa doar 44% dintre acestia spun ca sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru alimente care sustin protejarea mediului, precum imbunatatirea calitatii solului si biodiversitatea. Consumatorii din Romania prioritizeaza sustenabilitatea, cumparand doar produse de care au nevoie si reducand risipa alimentara, 65% luand masuri active pentru a-si diminua impactul asupra mediului.
De asemenea, preocuparile legate de alimentele ultraprocesate sau de utilizarea pesticidelor s-a intensificat in randul a aproximativ 54% dintre consumatorii chestionati.
In acelasi timp, consumatorii prefera produsele locale deoarece sunt percepute ca fiind mai sanatoase si ca sustin economia locala, 62%, respectiv 45% dintre respondenti invocand aceste motive. De altfel, 53% dintre respondenti prefera produse locale, in timp ce 47% opteaza pentru optiuni internationale mai ieftine.
Despre sondaj
In ianuarie si februarie 2025, PwC Research, centrul global de excelenta al PwC pentru cercetare de piata si informatii, a realizat un sondaj cu 21,075 de consumatori din 28 de tari, printre care si Romania (460 de respondenti). Acestia au primit o varietate de intrebari despre consumul alimentar si tendintele consumatorilor, inclusiv cumparaturile de alimente si alegerile alimentare, viitorul sanatatii, tehnologiile emergente, clima si sustenabilitatea. Interviurile cu executivi din industrie au avut loc in mai 2025.
Despre PwC
La PwC, ajutam clientii sa construiasca incredere si sa se reinventeze, astfel incat sa poata transforma complexitatea in avantaj competitiv. Suntem o retea orientata spre tehnologie, cu mai mult de 370.000 de oameni in 149 de tari. Prin serviciile de audit, taxe si servicii juridice, tranzactii si consultanta, ajutam la construirea, accelerarea si sustinerea progresului.
Aflati mai multe pe www.pwc.com.