Reglementarile legate de recuperarea taxei pe valoarea adaugata (TVA) aferenta creantelor neincasate au fost modificate, in ultimii ani, in Romania, in favoarea contribuabililor afectati de problemele financiare ale clientilor lor. De la 1 ianuarie 2021 a fost simplificata si procedura de recuperare a TVA pentru facturile emise catre persoane fizice si neincasate timp de un an. Cu toate acestea, procesul ramane destul de meticulos, neclar pe alocuri, astfel incat putine societati iau in considerare aceasta oportunitate, desi reprezinta o modalitate de imbunatatire a fluxului financiar.
Amendamentele aduse legislatiei fiscale din Romania in ceea ce priveste ajustarea TVA aferenta creantelor neincasate au avut drept scop alinierea la principiile fundamentale stipulate de Directiva de TVA, precum si implementarea hotararilor Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) in cazuri similare.
Evolutia reglementarilor in domeniu
Conform cadrului legal in vigoare pana la data de 31 decembrie 2018, ajustarea bazei impozabile aferente creantelor neincasate era permisa dupa finalizarea procedurilor de faliment pentru clientii datornici sau, incepand din anul 2016, ca urmare a aplicarii unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, care prevede modificarea sau stergerea creantelor in cauza.
Din cauza faptului ca Romania se afla printre tarile din Uniunea Europeana cu cele mai extinse perioade de insolventa – procedurile au depasit zece ani in multe cazuri – autoritatile fiscale au modificat legislatia in domeniu prin Legea nr. 30/2019 pentru aprobarea OUG nr. 25/2018. Modificare a avut la baza decizia CJUE in cauza C-246/16 Enzo Di Maura, prin care a fost clarificat faptul ca un stat membru nu ar trebui sa conditioneze recuperarea TVA aferenta creantelor neincasate de procedurile greoaie derulate in instante, atunci cand astfel de proceduri se pot intinde pe perioade lungi de timp (peste zece ani in acest caz).
Astfel, incepand cu 1 ianuarie 2019, ajustarea bazei de impozitare a TVA aferenta creantelor neincasate este permisa de la data intrarii in procedura de faliment a clientului, iar in cazul procedurilor de faliment initiate anterior acestei date, pentru care nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva sau definitiva si irevocabila, contribuabilul are dreptul sa isi ajusteze baza de impozitare in termen de cinci ani incepand cu 1 ianuarie 2019, in baza documentelor emise de instantele judecatoresti. Pentru celelalte situatii, care nu implica falimentul sau insolventa debitorilor, legislatia a ramas nemodificata.
Cu toate acestea, schimbarile aduse Codului fiscal in ultimii ani au ridicat cateva semne de intrebare in randul contribuabililor, determinandu-i in acelasi timp sa priveasca cu reticenta aplicarea procedurilor de recuperare a sumelor platite in contul TVA pentru creantele neincasate. Concret, acestia nu inteleg care sunt exact situatiile pentru care aceste prevederi pot fi aplicate, incepand cu ce data se pot face ajustarile si ce documente ar putea fi considerate suficiente de autoritati in acest scop.
Analizand prevederile Directivei de TVA si jurisprudenta CJUE pe aceasta tema, rezulta ca persoana impozabila nu poate fi privata de dreptul sau la ajustarea bazei de impozitare atat timp cat creanta prezinta un caracter definitiv nerecuperabil.
Deoarece, potrivit principiului neutralitatii fiscale, persoana impozabila trebuie eliberata de sarcina TVA in masura in care activitatea sa economica serveste efectuarii de operatiuni supuse taxei, ar trebui prevazut un termen rezonabil la care neplata creantei devine certa si furnizorul are dreptul de a recupera TVA.
Ce a adus nou 2021?
O noua prevedere a fost implementata incepand cu data de 1 ianuarie 2021, de aceasta data in favoarea contribuabililor cu creante neincasate de la clienti persoane fizice. Aceasta are un impact major asupra companiilor ce activeaza in domeniul telecomunicatiilor, al energiei electrice si gazului natural.
Concret, companiile vizate isi pot recupera TVA aferenta creantelor neincasate de la debitori persoane fizice, pentru care se inregistreaza intarzieri mai mari de 12 luni de la termenul de plata. Operatiunea este permisa numai in cazul in care contribuabilul demonstreaza ca au fost luate masuri comerciale pentru recuperarea creantelor, in cazul celor de pana la 1.000 de lei, inclusiv, respectiv ca au fost intreprinse proceduri judiciare pentru recuperarea creantelor mai mari de 1.000 de lei.
Astfel, se poate realiza ajustarea TVA pentru astfel de facturi in baza unei documentatii care trebuie sa contina notificari, avize, acorduri incheiate cu societati specializate in recuperare de creante si nu numai, pentru a demonstra ca au fost luate masuri comerciale, sau documentele emise de instantele judecatoresti, care arata ca au fost intreprinse procedurile judiciare pentru recuperarea creantelor.
Reglementarea se aplica insa doar pentru facturile emise incepand cu 1 ianuarie 2021 si neincasate, dar nu se stie inca ce se intampla cu creantele aferente perioadei anterioare anului 2021 si cum se vor aplica principiile fundamentale TVA in cazul acestora.
Din cauza acestor neclaritati, putini reprezentati ai mediului de afaceri au decis sa urmeze procedurile de recuperare a TVA in cazul creantelor neincasate, desi impactul pozitiv asupra fluxului de numerar poate fi cu adevarat important, iar procedura este mai degraba meticuloasa decat greoaie. In aceste conditii si in contextul actual complicat din punct de vedere financiar, companiile care se confrunta cu dificultati in recuperarea creantelor ar trebui sa reanalizeze prevederile legislatiei de TVA pe aceasta tema pentru a-si usura povara cu aceasta taxa si a-si imbunatati situatia financiara.