loader
Raport PwC: Industria de media si divertisment din Romania va creste cu 7% in 2023 si va atinge 4 miliarde euro

Raport PwC: Industria de media si divertisment din Romania va creste cu 7% in 2023 si va atinge 4 miliarde euro

Romania are cea mai mare crestere estimata a industriei de media si divertisment dintre tarile din regiunea Europei Centrale si de Est

Industria de media si divertisment din Romania ar urma sa creasca cu 7% in acest an, comparativ cu 2022, la o valoare de 4 miliarde euro, majoritatea segmentelor urmand sa inregistreze majorari, conform celei de-a 24-a editii a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2023-2027 (GEMO). Previziunile arata mentinerea unei rate de crestere intre 6 si 7% pe an pana in 2027.

”Dupa o revenire puternica in 2021, cand a crescut cu 10%, rata de crestere estimata a industriei de media si divertisment din Romania s-a stabilizat la un nivel de 7% in ultimii doi ani, majoritatea segmentelor puternic afectate de pandemie, precum cinematografia sau sectorul de evenimente si publicatii business to business, revenind la nivelul pre pandemic. Totodata vedem ca perspectivele pentru urmatorii ani ne prezinta imaginea unei industrii din ce in ce mai digitala si dominata de publicitate”, a declarat Florin Deaconescu, Partener si Liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media si Telecom, PwC Romania.

Romania are cea mai mare crestere estimata a industriei de media si divertisment dintre tarile din regiunea Europei Centrale si de Est incluse in raport. Spre exemplu, in Polonia sectorul este ar urma sa urce cu 6% in acest an, in Ungaria cu aproximativ 4,3%, iar in Cehia cu 4,2%.

Evolutia pe segmente ale pietei

Estimarile arata ca, dintre cele 11 segmente analizate in cadrul raportului pentru Romania, cele mai mari cresteri procentuale vor fi inregistrate de publicitatea outdoor, cu 33,5%, serviciile Over-the-top - OTT (Netflix, HBO Max, Disney etc), cu 32%, si cinema, cu 24%. La polul opus se situeaza ziarele si revistele tiparite, cu un avans estimat la doar 0,36%.

Industria cinematografica, segmentul cel mai afectat de pandemie, a avut in 2022 cea mai mare crestere de pe piata de media si divertisment din Romania, cu un avans de 91%, la 43 milioane de euro, datorata in special lansarii, in decembrie anul trecut, a productiei ”Avatar: Drumul apei” care a obtinut cele mai mari incasari din istoria acestui sector pe piata locala. Pentru anul acesta cresterea este estimata la 54 milioane de euro, apropiindu-se de nivelul pre pandemic de 59 milioane de euro (2019).

Piata de servicii Over-the-top - OTT din Romania a inregistrat anul trecut a doua crestere din piata, de 24%, ajungand la o valoare de 56 milioane euro si va continua sa creasca si in acest an cu o rata estimata la circa 32%, pana la 74 milioane euro. Romania ramane in continuare cea mai mica piata OTT din regiunea Europei Centrale si de Est, in ciuda ratelor de crestere impresionante din ultimii ani, insa competitia dintre furnizorii OTT prezenti in Romania este din ce in ce mai mare.

Previziunile arata ca sectorul de acces la internet din Romania va avea a treia cea mai rapida crestere din lume in urmatorii cinci ani. In 2022, acesta a crescut cu 11%, la 1,27 miliarde euro, comparativ cu anul anterior, iar raportul indica un avans de aproximativ 13% in 2023.

Publicitatea pe internet* a urcat cu aproximativ 21%, la 224 de milioane euro, in 2022. Segmentul va continua sa creasca si in 2023, dar intr-un ritm mult mai lent, de circa 5%, conform estimarilor. Sectorul mobil domina piata, reprezentand 74% din totalul veniturilor din publicitatea pe Internet. Google si Meta sunt liderii publicitatii pe internet, cu putin peste jumatate din veniturile totale. Google este principalul jucator pe piata de cautare, iar Meta preia majoritatea veniturilor pe segmentul retelelor de socializare. TikTok vine din urma, fiind preferata de 63,2% dintre utilizatorii online cu varste cuprinse intre 16 si 64 de ani.

Televiziunea (publicitate plus abonamente TV) a stagnat anul trecut, avand venituri de 862 milioane euro, iar pentru anul acesta este estimat un avans de circa 2,7%.

Ziarele si revistele tiparite din Romania au avut o crestere pentru prima oara din 2018, de aproximativ 16%, respectiv 24%, insa nu se prevede o tendinta asemanatoare pentru 2023, ci mai degraba o scadere. In acelasi timp, vanzarile de carte au stagnat la venituri de 142 de milioane de euro, iar pentru anul acesta este asteptata o crestere timida de pana la 144 de milioane de euro.

Segmentul de radio, muzica si podcast a continuat sa creasca si in 2022, avand un avans de 12% anul trecut, la 34 milioane euro si este estimat sa urce la 36 milioane euro in 2023.

Sectorul media B2B a depasit nivelul prepandemic cu un avans de peste 19% anul trecut, ajungand la 153 milioane de euro. Perspectivele raman optimiste si pentru 2023, cu toate ca nu este asteptata o crestere mai mare de 8%.

Publicitatea outdoor a continuat sa urce si in 2022, cu circa 7%, la 32 de milioane de euro, insa in 2023 ar urma sa avanseze cu 33,5%, de pana la 43 de milioane euro, cea mai mare rata dintre toate sectoarele analizate.

Segmentul de jocuri video si e-sports (sporturi electronice) a avut un plus de 6% in 2022, ajungand la venituri de 218 milioane de euro. Pentru acest an, se estimeaza un avans de doar 3,3%, pana la 226 milioane de euro.

La nivel global, veniturile industriei de media si divertisment au urcat cu 2,3% in 2022, la 6,88 trilioane dolari, un ritm mult mai lent fata de 2021 cand a fost de aproximativ 5%, iar pentru 2023 este asteptata o crestere de 3,4%.

*Nota: Metodologia de calcul pentru publicitatea pe internet a fost modificata pentru editia a 24-a a raportului in vederea evitarii masurarii acelorasi variabile de doua ori.

Despre raportul Global Entertainment & Media Outlook

Raportul Global Entertainment & Media Outlook analizeaza 13 segmente ale industriei de media si divertisment din 52 de teritorii si faciliteaza compararea datelor referitoare la consumatori si cheltuielile de publicitate. Segmentele acoperite de acest raport sunt; carti, media B2B, cinema, acces la internet, publicitate pe internet, ziare si reviste, muzica, radio si podcasturi, publicitate outdoor, video OTT, televiziune traditionala si consum de video acasa, publicitate TV, jocuri video si sporturi electronice, realitate virtuala.

Despre PwC

Misiunea PwC este de a construi incredere in cadrul societatii si de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Suntem o retea de firme prezenta in 152 de tari cu mai mult de 328.000 de profesionisti ce ofera servicii de calitate in domeniul auditului, consultantei fiscale si consultantei pentru afaceri. Spuneti-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastra si descoperiti mai multe informatii despre noi vizitand site-ul www.pwc.ro.

PwC se refera la reteaua de firme PwC si/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridica.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL