Aproape trei sferturi dintre companiile respondente la sondajul “Global Tax Controversy and Dispute Resolution Survey” realizat de PwC in 35 de tari, inclusiv Romania, au aratat ca s-au confruntat cu mai multe controale fiscale in ultimii 3-5 ani si se asteapta ca acestea sa creasca in urmatorii trei pana la cinci ani, pe fondul extinderii reglementarilor, dar si a digitalizarii autoritatilor fiscale. Mai mult, din cele peste 2.000 de controale cu care s-au confruntat companiile participante la acest studiu, aproximativ 43% s-au transformat ulterior in litigii.
”Pe masura ce trebuie sa faca fata tot mai multor provocari geopolitice si economice - in numeroase tari existand perspective extrem de dificile pentru finantele publice -, guvernele solicita autoritatilor fiscale si autoritatilor de reglementare sa fie mai exigente in aplicarea legislatiei fiscale si sa creasca veniturile colectate la bugete. Companiile se pot astepta, in aceste conditii, ca autoritatile fiscale sa devina mai active si sa adopte o pozitie intransigenta fata de respectarea legislatiei. In plus, noile reglementari fiscale, colaborarea dintre autoritatile fiscale internationale si dezvoltarea rapida a noilor tehnologii au toate potentialul de a amplifica situatiile potential litigioase din domeniul fiscal, asemenea tendinte fiind extrem de relevante si pentru contribuabilii romani”, a declarat Dan Dascalu, Partener si Lider al Departamentului de Litigii Fiscale din cadrul D&B David si Baias, societatea de avocatura corespondenta PwC in Romania.
In topul domeniilor de interes pentru inspectii din partea autoritatilor fiscale la nivel global, se regasesc, in ordine, impozitul pe profit (inclusiv ajustarile de preturi de transfer), impozitele aduse in discutie de noile reglementari fiscale internationale, precum si impozitele indirecte (inclusiv, taxele vamale) si taxele de mediu. La acest moment, in mod special, pregatirea pentru Pilonul II ingrijoreaza multe companii care estimeaza ca ar putea conduce la inspectii si litigii suplimentare cu autoritatile fiscale, inclusiv din perspectiva corelatiei acestor reglementari cu cele din tratatele de prevenirea dublei impozitari si, respectiv, cu cele speciale aplicabile preturilor de transfer.
Solutionarea litigiilor fiscale dureaza mai mult
Companiile implicate in litigii cu autoritatile fiscale se pot confrunta cu ani de munca costisitoare pana la rezolvarea cazurilor. In timp ce majoritatea companiilor care intra intr-un litigiu fiscal il solutioneaza in termen de 3 ani, raportul PwC arata ca exista un numar semnificativ de cazuri in care acest proces dureaza mult mai mult. Astfel, in functie de problema, litigiile fiscale legate de chestiuni de fond - cum ar fi aplicarea diferitelor reglementari de tip anti-abuz fiscal (GAAR) sau a normelor privind prevalenta fondului asupra formei - sunt cele mai susceptibile de a dura trei ani sau mai mult, 41% dintre aceste cazuri avand o durata de solutionare atat de lunga. Cazurile legate de deducerile fiscale, care acopera categorii precum cheltuielile afacerii, stimulentele pentru cercetare si dezvoltare si cheltuielile cu angajatii, sunt cele care se solutioneaza intr-un termen mai scurt, 78% dintre acestea fiind solutionate in trei ani.
”Sondajul arata ca, la nivel global, agentii economici se confrunta atat cu presiunea crescanda de a avea o reactie prompta, dar riguroasa la solicitarile din cadrul controalelor fiscale, cat si cu ingrijorarea ca acestea se pot transforma in litigii, fapt care genereaza mai multa presiune pe resurse si incertitudini suplimentare legate de functia fiscala. Desi natura controlului initial poate varia, de la o verificare de rutina relativ banala pana la primirea unui set de intrebari mai ample si complicate legate de tranzactiile companiei, multe asemenea intrebari conduc - la fel ca in Romania - la investigatii si inspectii suplimentare. Concluziile sondajului evidentiaza astfel necesitatea ca firmele sa fie bine pregatite, sa implementeze si sa utilizeze noile tehnologii si sa se angajeze in mod proactiv in relatia cu autoritatile fiscale pentru a face fata unui mediu fiscal cu provocari din ce in ce mai complexe”, a spus Mihai Boian, Partener D&B David si Baias.
Reducerea poverii litigiilor fiscale cu ajutorul inteligentei artificiale
Multe companii vad in inteligenta artificiala (AI) un instrument potential de gestionare a volumului tot mai mare de solicitari si litigii fiscale, desi adoptarea acesteia se confrunta in continuare cu provocari. Noua din zece companii spera ca inteligenta artificiala ar putea avea un impact asupra activitatii lor de solutionare a litigiilor fiscale. Astfel, 44% dintre respondenti doresc ca AI sa joace un rol important in imbunatatirea vitezei si calitatii implicarii lor in domeniul litigiilor fiscale. De asemenea, alti 49% considera ca AI poate juca un rol in alte domenii de activitate, de exemplu, in analiza seturilor mari de date. Multe companii se afla intr-un stadiu relativ incipient al implementarii noilor tehnologii in functiile lor fiscale, insa interesul lor este in crestere.
”Dincolo de unele particularitati legate de obiectul controalelor fiscale sau gradul de digitalizare destul de incipient, ar fi de remarcat ca trendurile mai sus evidentiate se regasesc cu prisosinta si in interactiunile companiilor din Romania cu autoritatile locale, fapt care denota amploarea globala a provocarilor cu care se confrunta mediul de afaceri, dar si autoritatile fiscale, in incercarea de a identifica, pe de o parte, instrumentele pentru asigurarea unui grad inalt de conformare fiscale si, pe de alta parte, cheia eficientizarii comunicarii cu organele fiscale pentru reducerea controalelor fiscale inutile si evitarea abuzurilor”, a conchis Dan Dascalu.
Sondajul ”Global Tax Controversy and Dispute Resolution Survey” a fost realizat de PwC in randul a 825 de companii din 35 de tari la nivel global, inclusiv din Romania.
Despre PwC
Misiunea PwC este de a construi incredere in cadrul societatii si de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Firmele din reteaua PwC ajuta oamenii si organizatiile sa creeze valoarea adaugata de care au nevoie. Suntem o retea de firme prezenta in 149 de tari cu mai mult de 370.000 de profesionisti ce ofera servicii de calitate in domeniul auditului, consultantei fiscale si consultantei pentru afaceri. Spuneti-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastra si descoperiti mai multe informatii despre noi vizitand site-ul www.pwc.ro.
PwC se refera la reteaua de firme PwC si/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridica.
Despre D&B David si Baias
D&B David si Baias este societatea de avocatura corespondenta PwC in Romania si este parte din reteaua internationala PwC Legal, care cuprinde mai mult de 3.000 de avocati in peste 90 de tari. Echipa D&B David si Baias este alcatuita din 50 de avocati (dintre care 8 parteneri) si acorda consultanta si asistenta juridica societatilor locale si multinationale in domenii precum: fuziuni, achizitii si restructurari, societati comerciale si grupuri de societati, proprietati imobiliare, concurenta si ajutoare de stat, servicii financiare si piete de capital, relatii de munca si resurse umane, proprietate intelectuala, protectia consumatorului si a datelor cu caracter personal, litigii fiscale si comerciale.
Mai multe informatii pe www.david-baias.ro.