loader
Piata berii ramane stabila in 2020

Piata berii ramane stabila in 2020

Chiar si in conditiile unei stagnari in volum a pietei, sectorul de bere continua sa aiba un impact pozitiv semnificativ asupra economiei romanesti

Asociatia Berarii Romaniei anunta evolutia pietei berii in anul 2020:

• Volumul pietei berii s-a mentinut la nivelul anului anterior; a inregistrat o evolutie de +0.5% in volum, ajungand la 16,75 milioane hl

• In contextul Covid-19, romanii au preferat ambalajele de unica folosinta: sticla nereturnabila, plastic sau doza

• Ponderea sectorului HORECA in vanzarile de bere a scazut la 8% in 2020, de la 15% anul anterior

• Mixurile de bere si berile aromatizate au crescut cu 6%, in timp ce specialitatile de bere au scazut cu 28%

2020 a fost un an cu multe provocari pentru societate si pentru piata de bere din Romania. Restrictiile impuse din cauza situatiei generate de coronavirus au afectat puternic sectorul ospitalitatii si, implicit, industria noastra. Pierderile cauzate de inchiderea HORECA au fost compensate partial de achizitiile din comertul cu amanuntul, mutandu-se consumul de bere acasa, precum si de faptul ca a fost un an cu vreme buna. Totodata, presupunem ca piata s-a mentinut la nivelul anului anterior si datorita faptului ca  multi romani din afara tarii, din cauza restrictiilor din statele unde isi desfasurau activitatea, au revenit pentru o perioada acasa, au stat alaturi de familie si si-au petrecut aici concediile”, a declarat Dragos Constantinescu, Presedintele Asociatiei Berarii Romaniei.

Inainte de pandemie, berea servita in sectorul ospitalitatii genera 443 milioane de euro in economia romaneasca in vreme ce anul trecut, a generat doar putin mai mult de jumatate, respectiv 241 milioane de euro.

Pe fondul crizei sanitare, din dorinta de a pastra distantarea sociala si de a evita calatoria necesara returnarii ambalajelor, romanii au optat in 2020 pentru ambalajele de unica folosinta, fie ca vorbim de sticla sau de plastic. Astfel, sticla nereturnabila a inregistrat o crestere de 58% fata de 2019, lucru datorat in mare masura opririi sau diminuarii activitatii in Horeca. Ambalajul tip PET a avut un avans de 2,2%, ceea ce marcheaza o contra-tendinta, dupa 5 ani de scadere constanta, in care a pierdut 9 pp din ponderea detinuta intre ambalaje”, a adaugat Julia Leferman, director general Asociatia Berarii Romaniei.

Chiar si in conditiile unei stagnari in volum a pietei, sectorul de bere continua sa aiba un impact pozitiv semnificativ asupra economiei romanesti. Industria berii asigura la nivelul intregii tari, direct si indirect, un numar de aproape 61.000 locuri de munca pentru romani, acopera exclusiv din productia locala aproximativ 97% din consumul intern de bere, iar 50% din ingredientele folosite la fabricarea berii provin din agricultura Romaniei. Sectorul berii contribuie la cresterea economica a Romaniei, prin angajamentul sau pe termen lung de a investi la nivel local si de a consolida o industrie responsabila.

Date cheie in 2020

Contributii la bugetul de stat: contributiile membrilor Berarii Romaniei la bugetul statului inregistreaza o tendinta in crestere, acesta atingand doar anul trecut 289 milioane euro. Nivelul contributiei cumulate din partea membrilor Asociatiei in ultimii 17 ani a depasit 4,17 miliarde euro.

Investitii: eforturile investitionale ale producatorilor de bere membri ai Asociatiei sunt si ele semnificative, acestea ridicandu-se la 72,8 milioane euro in 2020. Investitiile cumulate ale membrilor Berarii Romaniei in cei 17 ani de la infiintarea Asociatiei au atins 1,7 miliarde euro.

Preferintele consumatorilor in functie de tipurile de ambalaje: structura in functie de ambalaj a pietei berii pe parcursul pandemiei Covid-19 nu a pastrat tendintele ultimilor ani. Dupa o crestere constanta de peste 5 pp intre 2015 si 2019, sticla a scazut anul trecut fata de 2019 cu 2,6%. A crescut preferinta pentru ambalajele de unica folosinta. Astfel, sticla nereturnabila a inregistrat o crestere de 58% fata de 2019, iar ambalajul tip PET un avans de 2,2%. Totodata, berea ambalata la doza a crescut anul trecut cu 1,7 pp, pastrand tendinta de crestere a ultimilor ani. Berea la draft a scazut cel mai mult, datorita inchiderii partiale sau totale a sectorului ospitalitatii pe parcursul ultimului an, de la 3,4% in 2019 la 2% anul trecut. Ponderea pe fiecare tip de ambalaj - sticla: 27,4%, doza: 23,9%, butoi: 2%, PET: 46,7%.

Importuri: Piata locala a berii continua sa isi pastreze caracterul profund national, ponderea productiei locale ramanand de 97% din consumul intern. Pe parcursul anului 2020, importurile au cunoscut o crestere de 0,15 milioane hl, atingand un total de 0,65 milioane hl.

Exporturi: exporturile au crescut si ele usor, cu 0,04 milioane hl fata de anul anterior, atingand un total de 0,53 milioane hl.

Tipuri de bere consumate: berea lager a continuat sa domine preferintele romanilor si anul trecut, cu o pondere de 93,8%, in usoara crestere fata de anul anterior. Mixurile de bere si berile aromatizate si-au adjudecat 3,2% din piata, iar categoria specialitati, in care intra, printre multe altele, berea neagra, nepasteurizata, alba, ale, rosie etc. 1,6% din piata. Berea fara alcool a detinut o pondere de 1,4%. In ceea ce priveste dinamica segmentelor in 2020, tendinta de crestere inregistrata in ultimii ani de mixurile de bere si berile aromatizate s-a mentinut, chiar daca 2020 a adus un avans de doar 6% pentru acest segment (fata de peste 32% anul anterior), in timp ce specialitatile de bere au scazut cu 28%.

Numar de producatori: numarulul producatorilor de bere a crescut la 86 in 2020, fata de 68 in 2019.

Despre Asociatia Berarii Romaniei

De 17 ani, Asociatia Berarii Romaniei reprezinta vocea comuna a industriei locale de bere. Obiectivele sale sunt sa sprijine dezvoltarea unui sector durabil, sa promoveze un mediu competitional transparent, sa asigure un tratament egal si corect in fata institutiilor de reglementare si sa educe consumatorii de bere cu privire la beneficiile si consumul responsabil de bere. Din 2008, Asociatia Berarii Romaniei a devenit parte a marii familii a producatorilor de bere europeni, aderand la organizatia Berarii Europei, fondata in 1958 la Bruxelles.

Membrii sai actuali sunt importanti producatori de bere din Romania: BERGENBIER SA, HEINEKEN Romania SA, UNITED ROMANIAN BREWERIES BEREPROD, URSUS BREWERIES si MARTENS, alaturi de microberaria CLINICA DE BERE. Impreuna, cei sase producatori furnizeaza 85% din cantitatea de bere consumata in Romania. Totodata, din Asociatie fac parte si reprezentanti ai producatorilor de materii prime: SOUFFLET MALT ROMANIA si  ASOCIATIA PRODUCATORILOR DE HAMEI DIN ROMANIA.

Industria berii pune un accent deosebit pe managementul sustenabilitatii, in sensul eficientizarii consumului de apa si de energie in productia de bere sau in reducerea amprentei de CO2. De asemenea, este sectorul economiei cu cea mai mare pondere de ambalaje reutilizabile puse in circulatie voluntar.

Autori

foto
ASOCIATIA BERARII ROMANIEI