loader
Piata berii ramane constanta in 2019

Piata berii ramane constanta in 2019

Productia de bere reprezinta un stimul real pentru economia Romaniei

Asociatia Berarii Romaniei anunta evolutia pietei berii in anul 2019:

• Volumul pietei berii s-a mentinut la nivelul anului anterior; a inregistrat o evolutie de doar +0.4% in volum, ajungand la 16,7 milioane Hl

• Consumul de bere pe cap de locuitor s-a situat la 86 litri

• Segmentul mixurilor de bere si a berilor aromatizate a fost in crestere cu 32,5%

• Ambalajul de sticla a ajuns la o pondere de 30%, in crestere cu 5,2 pp in ultimii cinci ani

• Ambalajul PET a scazut cu aproape 9 pp in ultimii cinci ani 

Sectorul de bere continua sa aiba o contributie semnificativa la economia si societatea din Romania. Chiar si in conditiile unei stagnari in volum a pietei, industria berii asigura, direct si indirect, un numar important de locuri de munca si genereaza crestere prin angajamentul sau pe termen lung de a investi la nivel local si de a consolida o industrie responsabila. Traversam o perioada plina de provocari in contextul pandemiei COVID-19. Mai mult ca oricand, Asociatia isi propune sa continue impactul pozitiv al sectorului de bere in Romania. Toti trebuie sa fim responsabili, sa demonstram solidaritate, pentru a trece peste aceasta perioada cat mai repede si sa ne putem bucura de momente alaturi de cei dragi, cat mai curand”, a declarat Dan Robinson, Presedintele Asociatiei Berarii Romaniei.

Productia de bere reprezinta un stimul real pentru economia Romaniei. Datorita caracterului sau profund national, definit de productia locala in proportie de cca. 97% si 50% ingrediente provenite din agricultura Romaniei, sectorul berii are o influenta semnificativa in primul rand asupra gradului de ocupare a fortei de munca, prin crearea, la nivelul intregii tari, direct si indirect, a aproape 61.000 locuri de munca pentru romani, contribuind astfel la asigurarea traiului zilnic a familiilor acestora.

De-a lungul ultimilor ani, fabricile de bere au fost retehnologizate la standarde europene – peste 1,5 miliarde de euro au fost investiti in modernizarea capacitatilor de productie. Cele mai multe investitii au fost directionate catre dezvoltarea durabila a sectorului, in sensul eficientizarii consumului de apa in productia de bere, al cresterii eficientei energetice, inclusiv prin utilizarea de energie din surse regenerabile, sau in reducerea amprentei de CO2.

"Preferinta romanilor pentru mixurile de bere si berile aromatizate este in crestere, urmand de altfel si tendinta europeana de consum. Desi cu o pondere mica din piata, acest segment a inregistrat anul trecut o crestere record in Romania, de 32,5% fata de anul anterior. Aceasta confirma preferintele tot mai variate ale romanilor in materie de bere si dorinta lor de a experimenta gusturi noi, speciale”, a adaugat Julia Leferman, Director general Asociatia Berarii Romaniei.

Date cheie in 2019

Investitii: eforturile investitionale ale membrilor Berarii Romaniei au atins un nivel record in 2019, acestea ridicandu-se la 96,3 milioane euro, in crestere cu 22 de milioane euro fata de 2018. Investitiile cumulate ale membrilor Asociatiei in ultimii 16 ani au atins 1,62 miliarde euro.

Contributii la bugetul de stat: nivelul contributiilor anuale ale membrilor Asociatiei la bugetul statului este unul semnificativ, doar in 2019 acesta atingand 251 milioane euro. Nivelul contributiei cumulate din partea membrilor Berarii Romaniei in ultimii 16 ani a depasit 3,88 miliarde euro.

Preferintele consumatorilor in functie de tipurile de ambalaje: structura in functie de ambalaj a pietei a continuat tendintele ultimilor ani, vedetele ramanand sticla si doza, cu cresteri de 1-2 procente anual. Ponderea sticlei a crescut in total cu 5,2 pp in ultimii cinci ani. Berea ambalata la doza a crescut in 2019 cu 1,6 pp, in timp ce ambalajul PET a inregistrat anul trecut o alta scadere semnificativa, de inca 3,1 pp.  Berea draft este constanta, iar berea imbuteliata la PET isi continua declinul, intr-un ritm de aproximativ 3 procente anual. Scaderea totala inregistrata de ambalajul PET in ultimii cinci ani a atins aproape 9 pp. Ponderea pe fiecare tip de ambalaj - sticla: 30%, doza: 22,2%, butoi: 3,4%, PET: 44,5%.

Importuri: pe parcursul anului 2019, importurile au cunoscut o usoara scadere, de 0,04 milioane Hl, atingand un total de 0,5 milioane Hl. Piata locala a berii continua sa isi pastreze caracterul profund national, ponderea productiei locale ramanand de 97% din consumul intern.

Exporturi: exporturile au scazut si ele usor, cu 0,05 milioane Hl fata de anul anterior, atingand un total de 0,49 milioane HL.

Tipuri de bere consumate: berea lager a continuat sa domine preferintele romanilor si anul trecut, cu o pondere de 93%. Mixurile de bere si berile aromatizate si-au adjudecat 3% din piata, iar categoria specialitati, in care intra, printre multe altele, berea neagra, nepasteurizata, alba, ale, rosie etc, 2.2% din piata. Berea fara alcool a detinut o pondere de 1.7%. In ceea ce priveste dinamica segmentelor in 2019, mixurile de bere si berile aromatizate au crescut cel mai mult, cu 32,5%, in timp ce berea fara alcool a inregistrat o usoara scadere de -8,2%. Celelalte segmente au ramas stabile.

Numar producatori: numarulul producatorilor de bere a crescut la 68 in 2019, fata de 56 in 2018.

Sursa datelor din comunicatul de presa: BDO Business Advisory si studiul Brewers of Europe despre impactul economic al sectorului berii din Romania, editia 2020

Despre Asociatia Berarii Romaniei

De peste 15 ani, Asociatia Berarii Romaniei reprezinta vocea comuna a industriei locale de bere. Obiectivele sale sunt sa sprijine dezvoltarea unui sector durabil, sa promoveze un mediu competitional transparent, sa asigure un tratament egal si corect in fata institutiilor de reglementare si sa educe consumatorii de bere cu privire la beneficiile si consumul responsabil de bere. Incepand din 2008, Asociatia Berarii Romaniei a devenit parte a marii familii a producatorilor de bere europeni, reprezentati prin organizatia Berarii Europei, fondata in 1958, la Bruxelles.

Membrii sai actuali sunt importanti producatori de bere din Romania: BERGENBIER SA, HEINEKEN Romania SA, UNITED ROMANIAN BREWERIES BEREPROD, URSUS BREWERIES si MARTENS, alaturi de microberaria CLINICA DE BERE. Impreuna, cei sase producatori furnizeaza 85% din cantitatea de bere consumata in Romania. Totodata, din Asociatie fac parte si reprezentanti ai producatorilor de materii prime: SOUFFLET MALT ROMANIA si  ASOCIATIA PRODUCATORILOR DE HAMEI DIN ROMANIA.

Industria berii pune un accent deosebit pe managementul sustenabilitatii, in sensul eficientizarii consumului de apa si de energie in productia de bere sau in reducerea amprentei de CO2. De asemenea, este sectorul economiei cu cea mai mare pondere de ambalaje reutilizabile puse in circulatie voluntar.

Autori

foto
ASOCIATIA BERARII ROMANIEI