loader
Perceptia IMM-urilor cu privire la relatia cu bancile comerciale

Perceptia IMM-urilor cu privire la relatia cu bancile comerciale

Cercetarea de fata a avut ca obiectiv analiza modului in care intreprinderile mici si mijlocii, fie ele microintreprinderi, intreprinderi mici sau mijlocii, isi evalueaza relatia cu bancile comerciale

Conform datelor IFC, 40 la suta din totalul IMM-urilor din tarile emergente inregistreaza anual o nevoie de finantare neacoperita de aproximativ 5200 miliarde dolari[1]. Din aceasta suma, aproximativ 800 miliarde de dolari revin IMM-urilor din zona Europei si Asiei centrale. Costul de oportunitate al nerealizarii dezvoltarii potentiale a IMM-urilor este dat de faptul ca ele sunt principalul angajator din orice economie.

In Romania existau aproximativ 1,36 milioane entitati economice active (aproape 380 de mii de PFA-uri si 985 de mii de companii) in 2019. Putin peste 10 la suta dintre companiile nefinanciare (fie ele IMM-uri sau corporatii) au apelat la credite bancare in anul 2020 si 2021[2], majoritatea finantarii lor (peste 60 la suta) provenind din reinvestirea profitului. Bancile comerciale declara ca se afla in concurenta pentru acordarea de credite catre 20 la suta dintre companiile nefinanciare, restul neindeplinind criteriile de capitalizare.

Cercetarea de fata[3] a avut ca obiectiv analiza modului in care intreprinderile mici si mijlocii, fie ele microintreprinderi, intreprinderi mici sau mijlocii, isi evalueaza relatia cu bancile comerciale din Romania. Esantionul a fost construit astfel incat sa includa cat mai multe intreprinderi din aceste grupe, de aceea rezultatele nu pot fi extrapolate la ansamblul relatiilor tuturor tipurilor de entitati cu bancile. Sondajul nu este reprezentativ la nivelul tarii, pentru ca a cuprins doar cateva judete din Transilvania.

Principalele trei concluzii ale analizei datelor culese sunt urmatoarele: (i) pentru jumatate dintre IMM-uri, relatia cu bancile comerciale din Romania se reduce contul curent; (ii) 15 la suta dintre IMM-urile participante considera ca bancile nu sunt interesate decat de a nu prelua riscuri de la clienti, iar documentatia ceruta este mult prea stufoasa si dificil de completat; (iii) cu cat dimensiunea entitatii este mai mica, cu atat este mai mare reticenta in abordarea unui credit de la banci.

Concluziile cercetarii nu sunt diferite de cele publicate in analizele BNR. Sondajul de fata contribuie la analiza relatiei mediului de afaceri cu bancile comerciale prin doua elemente. Pe de-o parte, sondajul arata care este perceptia, pe tipuri de firme mici si mijlocii, asupra relatiei cu institutiile de credit. Pe de alta parte, aceasta analiza arata care sunt unele dintre motivele pentru care aceste categorii de firme nu doresc sa se angajeze intr-o relatie cu bancile comerciale[4].

Tipologia firmelor incluse in esantion

Clasificarea companiilor care au raspuns sondajului a fost realizata dupa numarul mediu de salariati din ultimul an, firmele fiind incluse fie in categoria microintreprinderi (0 – 9 salariati), fie in companii mici (10 – 49 salariati), respectiv intreprinderi de marime mijlocie (50 – 249 salariati). Dintre cele aproximativ 300 de companii care au raspuns sondajului, si ale caror raspunsuri au fost validate, aproape jumatate (47,1 la suta) sunt microintreprinderi, iar 37,7 la suta sunt intreprinderi mici, in timp ce doar 14,5 la suta reprezinta proportia firmelor mijlocii.

Repartizarea geografica a raspunsurilor sondajului, nereprezentativa pentru nivelul intregii tari, arata ca firmele din patru judete – Harghita, Salaj, Cluj si Mures – insumeaza peste 90 la suta din totalul companiilor incluse in cercetare. Astfel, raspunsurile validate ale companiilor din Harghita au reprezentat 29,1 la suta din total, urmate de 25,6 la suta in judetul Salaj, 20,9 la suta Cluj, respectiv 15,7 la suta in cazul judetului Mures. Structura, dupa numarul de salariati, este similara in judetele incluse in sondaj cu structura la nivel national. Repartizarea in profil teritorial a companiilor este de 55,8 la suta pentru mediul urban si 44,2 la suta in mediul rural.

Principala ramura in care activeaza firmele incluse in sondaj este comertul cu ridicata si cu amanuntul; repararea autovehiculelor si motocicletelor (30,7 la suta din companii), urmate de cele care lucreaza in domeniul industriei prelucratoare (23 la suta), constructii (8,6 la suta), respectiv activitati profesionale, stiintifice si tehnice (7,4 la suta) si transport si depozitare (7 la suta). Din punctul de vedere al structurii pe ramuri ale economiei, datele obtinute din sondaj sunt relevante, pentru ca la nivel national 29 la suta din intreprinderi sunt active in domeniul comertului cu ridicata si cu amanuntul; repararii autovehiculelor si motocicletelor, iar una din zece intreprinderi este activa in constructii.

In totalul companiilor cu activitate in domeniul comertului cu ridicata si cu amanuntul; repararii autovehiculelor si motocicletelor, jumatate sunt microintreprinderi, iar o treime sunt intreprinderi mici. In industria prelucratoare 44 la suta din companii sunt reprezentate de intreprinderi mici, iar 31 la suta de firme mijlocii. Din punctul de vedere al dimensiunii intreprinderilor, sondajul nu este relevant la nivel national, pentru ca, pentru principalele ramuri in care activeaza IMM-uri, au fost incluse in esantion un numar echilibrat de microintreprinderi si intreprinderi mici, in timp ce la nivel national, in aceste ramuri, domina microintreprinderile.

Principalele canale de interactiune ale IMM-urilor cu bancile comerciale

Majoritatea IMM-urilor chestionate (56,1 la suta) au relatii financiare doar cu o singura banca comerciala, in timp ce un sfert dintre acestea folosesc serviciile oferite de doua institutii de credit, iar una din zece IMM-uri apeleaza la mai mult de trei banci pentru a isi acoperi nevoile de servicii financiare. Patru la suta din firme sunt companii de marime mijlocie, care folosesc serviciile a mai mult de trei banci.

Dintre firmele care au relatii doar cu o singura institutie de credit, 60 la suta sunt microintreprinderi, iar aproape o treime sunt intreprinderi medii si doar una din zece este firma mijlocie. Cele mai multe dintre intreprinderile care au relatie cu o singura banca activeaza in domeniul comertului cu ridicata si cu amanuntul; repararii autovehiculelor si motocicletelor (30 la suta), iar 22 la suta dintre ele in industria prelucratoare, in timp ce 10 la suta sunt angrenate in constructii. In cazul IMM-urilor care au relatii cu doua banci, cele mai multe (48 la suta) sunt intreprinderi mici, iar 45 la suta dintre acestea sunt microintreprinderi.

Jumatate dintre companiile incluse in sondaj nu au decat un cont curent, cele mai multe dintre aceste companii fiind microintreprinderi (54 la suta), iar o treime dintre ele fiind fie de dimensiuni mici si una din zece fiind reprezentata de intreprinderi mijlocii. Ramurile in care activeaza acestea sunt comertul cu ridicata si cu amanuntul; repararea autovehiculelor si motocicletelor (31 la suta), respectiv industria prelucratoare (22 la suta).

Intre produsele bancare oferite firmelor cel mai popular este linia de credit, care este accesata de 40 la suta dintre ele. Intre acestea, peste doua treimi sunt impartite aproape in mod egal intre intreprinderile de dimensiuni mici si microintreprinderi. Aceste companii activeaza cu predilectie in domeniul comertului cu ridicata si cu amanuntul; repararii autovehiculelor si motocicletelor (30 la suta), iar 23 la suta dintre ele in industria prelucratoare, in timp ce 10 la suta sunt angrenate in ramura activitati profesionale, stiintifice si tehnice.

Una din zece companii din totalul esantionului are linii de credit de la doua banci, iar aceste companii sunt in principal intreprinderi de dimensiuni mici si activeaza in principal in comertul cu ridicata si cu amanuntul; repararea autovehiculelor si motocicletelor (37 la suta), respectiv in ramura transport si depozitare (19 la suta).

Un sfert din totalul companiilor au cel putin un credit pentru investitii, acest tip de finantare fiind mai des intalnit in cazul intreprinderilor mici (46,3 la suta), fiind mai putin preferat de firmele mijlocii, pentru ca doar una din cinci a accesat un astfel de instrument de finantare. Domeniile de activitate pentru aceste firme sunt comertul cu ridicata si cu amanuntul; repararea autovehiculelor si motocicletelor (31 la suta), industria prelucratoare (23 la suta), respectiv constructiile (11 la suta).

Creditarea de la banci si alternativa IFN

Avand in vedere ca linia de credit pare sa fie instrumentul de credit preferat de IMM-uri, era de asteptat ca bancile sa usureze efortul IMM-urilor in accesarea acestuia. Conform datelor din acest sondaj, pentru o treime dintre firmele care au accesat acest instrument, pregatirea documentatiei a durat, in medie, doua saptamani, in timp ce pentru aproape 30 la suta dintre ele durata a fost de 1 saptamana, iar pentru 5 la suta dintre IMM-uri procedura a durat mai mult de o luna.

Intre firmele pentru care durata intocmirii documentatiei a fost de o saptamana, cele mai multe (29 la suta) activeaza in comertul cu ridicata si cu amanuntul; repararea autovehiculelor si motocicletelor (ceea ce reprezinta 13 la suta din totalul IMM-urilor care isi desfasoara activitatea in aceasta ramura, conform esantionului). Interesant este faptul ca sunt mai multe microintreprinderi si intreprinderi mici care au intocmit documentatia intr-o saptamana decat intreprinderi mijlocii.

La polul opus, pentru firmele care au inregistrat cea mai lunga procedura, de peste o luna, cele mai multe activeaza tot in comertul cu ridicata si cu amanuntul; repararea autovehiculelor si motocicletelor (ceea ce reprezinta 5 la suta din totalul IMM-urilor care isi desfasoara activitatea in aceasta ramura, din esantionul ales). In plus, sunt mai putine intreprinderi mijlocii care au avut o durata atat de mare a intocmirii documentatiei, comportamentul afectand in special intreprinderile mici.

Majoritatea IMM-urilor care au accesat o linie de credit de la banci au beneficiat de sprijinul institutiei de credit in intocmirea documentatiei. Astfel, pentru 40 la suta din aceste firme banca a ajutat firma pas cu pas in intocmirea dosarului, iar in cazul unora dintre aceste firme banca chiar a completat dosarul pe baza informatiilor pe care deja le detinea despre companie. Completarea de catre banca a dosarului s-a realizat pentru una din zece intreprinderi din intregul esantion, acestea fiind in special microintreprinderi sau firme mici care isi desfasoara activitatea in comert cu ridicata si cu amanuntul; repararea autovehiculelor si motocicletelor, respectiv in constructii si mai putin in industria prelucratoare, asa cum ar fi fost de asteptat.

Exista si IMM-uri care nu au gasit la institutia de credit un partener in completarea documentatiei necesare accesarii unei linii de credit. Acest lucru este valabil pentru 14 la suta dintre IMM-urile care au obtinut o linie de credit, ele primind doar indicatii de la banca. Aceste intreprinderi sunt in mod egal impartite intre firme mici si microintreprinderi, iar ramura care apare in plus, fata de comert si industria prelucratoare, este cea de transport si depozitare. Aproape 40 la suta dintre toate firmele de transport si depozitare din esantion au avut o astfel de experienta cu institutia de credit.

Un sfert dintre firmele chestionate au accesat un credit de investitii in ultimii doi ani. Jumatate dintre acestea au avut o interactiune pozitiva cu institutia de credit pentru ca aceasta le-a acordat ajutor pas cu pas in completarea dosarului. Pe de alta parte, putin peste o treime dintre aceste companii au primit doar indicatii la intocmirea actelor necesare aprobarii creditului. In ambele cazuri, companiile mai mult reprezentate sunt cele de marime mica, ceea ce arata ca nu dimensiunea intreprinderii este cea care determina atitudinea bancii fata de clientul IMM. Pe de alta parte, ramura in care activeaza IMM-ul influenteaza decizia bancilor, in sensul in care companiile din transport si depozitare sunt dezavantajate fata de cele din comert si industria prelucratoare.

Durata medie a intocmirii dosarului necesar accesarii unui credit de investitii s-a situat intre doua saptamani (aproape 40 la suta din raspunsuri) si o luna (aproape 30 la suta din raspunsuri). Este de subliniat faptul ca aproape una din cinci companii care a luat un credit de investitii a reusit sa finalizeze documentatia in decurs de o saptamana, iar 15 la suta dintre IMM-uri au avut nevoie de peste o luna pentru a intocmi actele. Jumatate dintre companiile care au reusit sa termine documentatia intr-o saptamana sunt firme de dimensiune mica si care activeaza in domeniul constructiilor (aproape una din cinci companii din totalul companiilor din constructii, conform esantionului) sau al transporturilor si depozitarii (16 la suta din totalul firmelor din aceasta ramura, avand in vedere esantionul ales). In ceea ce priveste companiile care au avut nevoie de peste o luna pentru a finaliza dosarul pentru accesarea creditului, acestea sunt aproape in totalitate firme mici si mijlocii, ele activand in special in industria prelucratoare.

Alternativa utilizarii creditului de la IFN nu a fost utilizata de IMM-uri in ultimii doi ani decat in proportie de 17 la suta. Principalul motiv care a facut IMM-urile sa apeleze la creditarea de la IFN-uri a fost, in aproape jumatate dintre cazuri, nevoie urgenta de lichiditate. Argumentul principal pentru apelarea la IFN si nu la alte solutii de finantare in cazul IMM-urilor a fost, cel putin pentru 40 la suta dintre ele, profesionalismul IFN-ului, care a gasit solutia de finantare optima pentru nevoia companiei. Avantajul pe care aproape o treime dintre IMM-urile care au lucrat cu un IFN il percep, in relatia de creditare cu un IFN relativ la cea cu o banca, este faptul ca numarul de acte necesare este mai mic decat la o banca.

Relatiile in afara creditarii

Pandemia a accelerat digitalizarea, iar o parte dintre bancile comerciale au oferit clientilor lor o serie de servicii. Cercetarea de fata, intreprinsa la un an de la ridicarea starii de urgenta, arata ca doar pentru una din cinci firme a fost adaugat intre serviciile oferite de banci si legarea gratuita a casei de marcat la POS. Certificate digitale calificate gratuite pentru a semna oricand si oriunde, o functie care ar fi usurat activitatea companiilor in interactiunea lor atat cu autoritatile statului in pandemiei, este semnalata doar de 17 la suta dintre IMM-uri. Dintre aceste firme, cele mai numeroase sunt microintreprinderi care activeaza in comert.

Un alt serviciu, care ar putea atrage IMM-urile catre banci, este cel de direct debit cu alti clienti/parteneri ai bancii la care au contul curent. O astfel de varianta de scadere a costurilor de management al lichiditatii pentru IMM-uri este oferit doar pentru 14 la suta dintre ele, iar dintre acestea aproape jumatate sunt microintreprinderi, iar intreprinderi mijlocii doar 7 la suta. Doar o treime dintre aceste firme sunt active in comertul cu ridicata si cu amanuntul; repararea autovehiculelor si motocicletelor (ceea ce reprezinta doar 14 din totalul IMM-urilor cu activitate in aceasta ramura cuprinse in esantion), desi pentru ele ar putea fi un avantaj in imbunatatirea managementului lichiditatii.

Cele doua exemple de servicii care ar putea fi atasate contului curent deschis la bancile comercial nu au fost alese intamplator. Fintech-urile, fie ele persoane juridice din Romania sau din spatiul UE, sunt mult mai eficiente decat bancile in ceea ce priveste serviciile de management al lichiditatii, iar certificatele digitale calificate sunt usor de integrat pentru ele, avand in vedere ca ele lucreaza inclusiv cu cele mai noi mijloace digitale.

Bancile comerciale au un avantaj competitiv in fata oricarui fintech. Natura relatiei lor cu firmele, din toata tara si din mai multe ramuri economice, le permite sa capete o cunoastere in amanunt a mersului economiei. In acest caz, este de asteptat ca bancile sa atraga clientii cu servicii de consultanta legate atat de evolutia economiei romanesti, cat si de evolutia domeniului in care iti desfasoara activitatea IMM-ul client, respectiv cu programe de educatie financiara.

Cercetarea de fata arata ca astfel de servicii sunt oferite pentru 42 la suta dintre IMM-uri. Cele mai multe dintre IMM-urile care primesc astfel de informatii (20 la suta din IMM-urilor cuprinse in esantion) primesc de fapt generalitati legate de evolutiile economice din tara.

Avand in vedere atat importanta investitiilor in economie, bazata si pe sectorul constructiilor, cat si istoricul bancilor din Romania in ceea ce priveste creditele imobiliare, este de asteptat ca bancile se fie interesate de firmele care activeaza in constructii. Consultanta cu privire la domeniul in care firma isi desfasoara afacerea este acordata doar pentru 13 la suta din IMM-uri, iar dintre acestea doar 17 la suta sunt companii care isi desfasoara activitatea in domeniul constructiilor, ceea ce echivaleaza cu 27 la suta din totalul companiilor care sunt angrenate in constructii, conform esantionului ales.

Educatia financiara a fost considerata principalul motiv pentru care relatiile bancilor cu clientii s-au deteriorat dupa criza financiara la nivel global. In acest caz, este de asteptat ca bancile sa fie mai interesate de programele de educatie financiara, iar una dintre metodele de a disemina programe de educatie este prin intermediul clientilor bancilor care au si cei mai multi angajati – IMM-urile. Sondajul de fata dezvaluie ca doar 12 la suta dintre IMM-urile cuprinse in esantion beneficiaza de programe de educatie financiara, iar jumatate dintre aceste firme activeaza in comert.

Viitorul relatiei cu bancile

Relatia actuala a IMM-urile cu bancile comerciale este complicata si de faptul ca pentru 59 la suta dintre acestea, bancile comerciale nu ofera niciun serviciu suplimentar, cu exceptia contului curent. Aceste tratament este aplicat in special microintreprinderilor, care reprezinta aproape jumatate dintre aceste cazuri si intreprinderilor mici, pentru care proportia este de o treime. Domeniile de activitate care nu par sa suscite interesul bancilor comerciale sunt: comertul cu ridicata si cu amanuntul; repararea autovehiculelor si motocicletelor (27 la suta), industria prelucratoare (25 la suta), constructiile (8 la suta), activitati profesionale, stiintifice si tehnice (8 la suta), respectiv transport si depozitare (8 la suta).

Incurajator este faptul ca o treime din totalul firmelor din esantion considera ca, in prezent, bancile comerciale se implica in completarea dosarului de credit si au servicii de consultanta mai bune. Acest raspuns a fost dat de intreprinderile mici si microintreprinderile active in domeniul comertului cu ridicata si cu amanuntul; repararii autovehiculelor si motocicletelor (26 la suta), industriei prelucratoare (25 la suta), activitatilor profesionale, stiintifice si tehnice (13 la suta). Ca atare, IMM-urile ar fi interesate sa acceseze un credit de la banci. Cu toate acestea, finantarea prin credit este considerata atractiva doar in contextul dobanzilor scazute, care nu par sa mai fie o realitate pentru mult timp.

[1] Informatiile sunt conforme cu datele disponibile la: https://www.worldbank.org/en/topic/smefinance

[2] BNR, „Sondaj privind accesul la finantare al companiilor nefinanciare din Romania”, iunie 2021, disponibil la: https://www.bnr.ro/Publicatii-periodice-204.aspx

[3] Pentru culegerea datelor care au stat la baza cercetarii, autorii multumesc studentilor de la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj, Facultatea de Stiinte Economice si Gestiunea Afacerilor, programul de masterat in limbile maghiara si engleza si de la Facultatea de sociologie si asistenta sociala, programul de masterat in sociologie aplicata in dezvoltarea locala, respectiv personalului Agentiei BNR Mures.

[4] Analiza principalelor motive pentru care IMM-urile nu angajeaza credite de la banci este cuprinsa si in publicatiile realizate de CNIPMMR.

Autori

foto
BANCA NATIONALA A ROMANIEI