loader
Pana unde a ajuns digitalizarea industriilor din Romania

Pana unde a ajuns digitalizarea industriilor din Romania

Autor: Constantin Magdalina, Expert, Tendinte si tehnologii emergente

Odata cu pandemia, digitalizarea a devenit un subiect mai actual decat oricand. Top manageri din sectoare mai ”extroverte” precum sectorul serviciilor, dar si din sectoare mai ”introverte” precum cel al productiei industriale vorbesc despre necesitatea digitalizarii.

Constranse de o realitate brutala companiile fiecarei industrii sau fiecarui sector de activitate au inceput sa se digitalizeze. Studiul Valoria, Barometrul digitalizarii companiilor din Romania 2020, surprinde aceasta realitate. Ce spun companiile din principalele industrii despre digitalizare, aflam din acest studiu relevant.

Increderea in digitalizare

Daca 70% dintre companiile din Telecomunicatii, 65% din Media si Publicitate si 64% din IT spun ca digitalizarea a avut o influenta foarte mare asupra lor pana acum,34% dintre companiile din Agricultura si Alimentatie, 33% din Productie Industriala, 32% din Industria Chimica si 31% Constructii si Imobiliare spun ca sunt numai oarecum increzatoare ca vor valorifica aceasta tendinta a digitalizarii.

Modelele digitale de business

70% dintre companiile de Telecomunicatii, 58% dintre cele de IT si 42% dintre cele din industria de Servicii Financiar-Bancare spun ca modelele digitale de business au schimbat in foarte mare masura industriile din care fac parte. Pe de alta parte, 67% dintre companiile din Turism, 65% din IT si 64% din Telecomunicatii se asteapta ca modelele digitale de afaceri sa le transforme in foarte mare masura industria din care fac parte in urmatorii 1-3 ani.Procentul companiilor din top 3 industrii care considera modelele digitale de afaceri o amenintare scade de la 54% in Servicii Financiar-Bancare, la 45% in Comert si 35% in Turism.

Strategia de digitalizare

Nu e o surpriza ca 62% dintre companiile din Constructii si Imobiliare si 56% dintre cele de Productie Industriala nu au facut din digitalizare partea centrala a strategiei lor de business, dar e diferit cand afli ca 53% dintre cele din Industria Farmaceutica si de Sanatate sunt in acest stadiu.In 2020, 50% dintre companiile de Productie Industriala, 48% dintre cele de Turism si 45% dintre cele de Energie si Utilitati nu au un lider din top management desemnat pentru a gestiona dezvoltarea digitala.In acest an, 76% dintre companiile din Turism, 75% din Agricultura si Alimentatie si 71% din Industria Chimica spun ca nu au o astfel de expertiza la nivelul conducerii, dar dau prioritate construirii acesteia.

Digitalizarea ca avantaj competitiv

Din pacate 47% dintre companii de Productie Industriala, 38% din Constructii si Imobiliare, 36% din Industria Chimica si 35% din Comert cred ca nu se vor transforma in urmatorii 3-5 ani datorita digitalizarii.In anul 2020, 91% dintre companiile de Telecomunicatii, 88% din IT si 46% din Industria Farmaceutica si de Sanatate spun ca au competitorii afectati in foarte mare masura de digitalizare.84% dintre companiile de IT, 72% dintre cele de Telecomunicatii si 68% dintre cele de Servicii Financiar-Bancare spun, in 2020, ca au valorificat punctual digitalizarea si au transformat-o intr-un avantaj competitiv.

Digitalizarea obstacole si beneficii

Pentru 45% dintre companiile de R&D, 41% din Turism si 31% din Agricultura si Alimentatie, dar si din Serviciile Financiar-Bancare perceptia costurilor prea mari este principalul obstacol in calea digitalizarii. In 2020, 80% dintre companiile din Transporturi, 78% din Constructii si Imobiliare si 77% din IT pun pe primul loc simplificarea proceselor in urmatorii 5 ani, ca principal beneficiu al digitalizarii.46% dintre companiile de Media si Publicitate, 45% din Turism si 42% din Constructii si Imobiliare spun ca vor adopta sisteme inteligente de management operational in urmatorii 5 ani ceea ce le va produce o crestere a veniturilor de 10%.

Impactul digitalizarii

In 2020, 33% dintre companiile din IT, 21% din Turism si 19% din Media si Publicitate spun ca digitalizarea le va creste cifra de afaceri cu peste 30% in urmatorii 3 ani.72% dintre companiile din Serviciile Financiar-Bancare, 57% din Turism si 33% din Industria Farmaceutica si de Sanatate spun ca digitalizarea le va creste marja de profit cu peste 30% in urmatorii 3 ani.In acest an, 39% dintre companiile din Industria Farmaceutica si de Sanatate spun ca digitalizarea le va reduce numarul de angajati cu 1%-5% in urmatorii 3 ani, iar 21% dintre companiile din Turism se asteapta la scaderi de 5%-10%.In 2020, 50% dintre companiile de Energie si Utilitati si tot atatea dintre cele din Telecomunicatii spun ca digitalizarea va contribui la valoarea de piata a companiei cu 10%-20%.

Inteligenta artificiala si RPA

In 2020, 35% dintre companiile din domeniul Serviciilor Financiar-Bancare, 27% din Media si Publicitate si 23% din IT spun ca au o strategie clara pentru includerea AI in capabilitatile de business ale firmei.

In 2020, 41% dintre companiile din domeniul Serviciilor Financiar-Bancare, 34% dintre cele deTelecomunicatii si 31% din Comert spun ca utilizeaza RPA in prezent. In 2020, 28% dintre companiile din Energie si Utilitati, 27% din Serviciile Financiar-Bancare si tot 27% din Serviciile Profesionale spun ca utilizeaza cel mai mult RPA in procesele de bugetare si analiza.

In loc de concluzie

In legatura cu digitalizarea, fiecare companie isi exprima uneori interesul si increderea, alteori ingrijorarea si pesimismul, dar niciuna nu ramane indiferenta la aceasta tendinta. Intrebate in legatura cu aspectele de mai sus companiile au raspuns din perspectiva proprie si a industriei pe care o reprezinta.

Transformarea digitala necesita schimbari sistemice ale proceselor de afaceri, modelelor de afaceri si relatiilor economice la nivel de companie si de industrie. Fuziunea tehnologiilor avansate care integreaza sisteme fizice si digitale, atunci cand este combinata cu modele si procese de afaceri la nivel companie si industrie, duce la crearea de produse, servicii inteligente si cresterea productivitatii. Studiul Valoria arata ca in 2020, in multe industrii, digitalizarea este mai degraba la nivel de intentie.

Despre Constantin Magdalina

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 10 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat LeanSix Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate in cadrul unei companii din Big 4 a initiat si coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor in 2013-2016, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, social media si mediul de afaceri romanesc, utilizarea dispozitivelor mobile in Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitala, tendinte si tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente si conferinte de business.

Autori

foto
VALORIA BUSINESS SOLUTIONS SRL