loader
OPINIE Zoran Bogdanovic, CEO, Coca-Cola HBC: Sa te adaptezi inseamna sa castigi

OPINIE Zoran Bogdanovic, CEO, Coca-Cola HBC: Sa te adaptezi inseamna sa castigi

Zoran Bogdanovic, CEO, Coca-Cola HBC, vorbeste despre modul in care cultura organizationala a influentat rezultatele bune obtinute de Grupul Coca-Cola HBC pe parcursul unuia dintre cei mai dificili ani de pana acum

La inceputul fiecarui an, privim cu atentie catre lunile care au trecut si incercam sa surprindem elementele esentiale care au facut cu adevarat o diferenta pentru stakeholderi si pentru comunitate. Anul acesta, in contextul pandemiei, analiza pe care am avut-o de facut a fost mai complexa.

Insa, de la bun inceput, un lucru care m-a uimit a fost felul in care colegii si intregul nostru business s-au adaptat: foarte rapid; cu mare grija fata de toti stakeholderii nostri; si cu o atentie deosebita fata de prioritatile pe care le avem. Cred ca aceasta este esenta strategiei noastre de succes din ultimele 12 luni. Imi este clar ca, pe masura ce nevoile clientilor si consumatorilor nostri se multiplica, doar cei care se adapteaza cel mai repede si in cel mai inteligent mod, vor avea de castigat.

Recent, in cadrul Forumului Economic Mondial, s-a pus accentul pe faptul ca gandirea critica si cea orientata spre rezolvarea de probleme se numara printre compentele necesare in urmatorii cinci ani. Acestea trebuie completate de self-management, invatare activa, anduranta si agilitate. Sunt, in mod deosebit, mandru de felul in care fiecare componenta a businessului nostru a demonstrat aceste competente pe parcursul ultimului an.

 Cu cat ma gandesc mai mult, cu atat devine mai clar cat de departe am ajuns, in ultimii ani, cu integrarea acestei agilitati operationale in cultura noastra si imi dau seama ca, uneori, credem ca unele lucruri ni se cuvin de la sine. Criza aceasta ne-a aratat inca o data ca, indiferent de pozitia sau vechimea in companie, contributia fiecarui coleg conteaza si este extrem de valoroasa. Contributia si reactia fiecarei persoane sunt cele care inflluenteaza succesul nostru comun. Agilitatea si adaptabilitatea au jucat un rol esential in atingerea rezulatelor bune obtinute pe parcursul unuia dintre cei mai dificili ani pe care i-am avut. 

Transformarea organizationala nu s-a petrecut la voia intamplarii. Pe parcursul ultimilor ani am investit resurse in consolidarea punctelor forte care vor accelera adaptarea: gandire agila; cel mai puternic, extins si flexibil portofoliu din industrie; parteneriate autentice cu clientii si comunitatea; infrastructura digitala si tehnica; consolidarea lantului de distributie. Toate aceste elemente au jucat un rol in capacitatea noastra de a ne adapta si de a iesi invingatori si in 2020. Ne mandrim cu faptul ca nu am pierdut nicio zi de productie in fabricile noastre, am mentinut relatiile cu partenerii, ne-am sprijinit colegii si comunitatile in toata aceasta perioada. Avem un portofoliu puternic sI extins, care ne-a permis sa actionam rapid pentru a raspunde noilor ocazii de consum, in special intr-un context atat de dinamic al pietei. Pandemia, cu siguranta, a produs unele schimbari in comportamentul de consum, pe masura ce propriile locuinte au devenit universul central al vietilor noastre si mediul in care muncim, socializam si ne relaxam.

Cand multi dintre partenerii nostri comerciali au fost nevoiti sa-si inchida business-urile, a fost nevoie sa regandim strategia de marketing pe fiecare canal. Am crescut prezenta in retailul alimentar, cel de proximitate si in benzinarii pentru a crea noi oferte adaptate noilor ”ocazii de consum acasa”, in crestere, cu accent in mod deosebit pe asocierea bauturilor noastre racoritoare cu momentele petrecute in fata ecranelor sau luand masa. 

Cafeaua reprezinta o oportunitate de crestere foarte importanta pentru noi, iar lansarea Costa Coffee pe 14 piete in plina pandemie la nivel global nu avea cum sa fie usoara. Datorita parteneriatelor cu clientii nostri si a implicarii din partea colegilor am putut sa ne adaptam si sa raspundem nevoilor iubitorilor de cafea de a beneficia de experiente asemanatoare celor oferite de un barista, in confortul propriilor locuinte. Am aplicat aceeasi strategie si creativitate si pentru portofoliul de bauturi racoritoare pentru adulti, cum este Schweppes, pe care le-am mixat cu gama de bauturi alcoolice premium pe care o distribuim pentru a crea acele ”momente Aperitivo” acasa.  

In Romania, Costa Coffee a avut o traiectorie extraordinara. Anul trecut, am intrat cu Cornerele Costa Coffee in zonele My Auchan din benzinariile Petrom. Este un parteneriat pe termen lung, o investitie, pe care ne-am angajat sa o consolidam.

A te adapta pentru a pentru a castiga inseama in ziua de azi sa te concentrezi din ce in ce mai mult pe online. Comunicarea digitala este esentiala, asa ca am dezvoltat o serie de traininguri video cu Cezara, Coffee Capability Expert-ul nostru. Costa este un brand puternic, ce le ofera consumatorilor multe optiuni si ne-am dorit sa-i ajutam sa recreeze unele dintre momentele speciale pe care le traiau in afara locuintei. Aceste traininguri pot fi vizionate pe website-ul local Costa Coffee.

Echipele noastre de marketing si vanzari, in parteneriat cu clientii nostri, au dezvoltat un nou route-to-market, mai agil; la nivel de Grup, am investit in agregatoare de food si canale de distributie pentru a beneficia de noile ocazii generate vanzarile prin take-away si am crescut activarile online cu principalii retaileri.

Dat fiind ca in Romania suntem liderul pietei de bauturi, investim in solutii digitale si sustenabile care sa contribuie atat la cresterea businessului partenerilor nostri, cat si al nostru. In 2021, Coca-Cola HBC Romania a semnat un parteneriat cu HEINEKEN Romania pentru achizitionarea a 50% din actiunile companiei stockday, distribuitor online.

Platforma este un instrument online care reuneste portofoliile ambelor companii, discounturile si campaniile aflate in derulare. Acest gen de colaborare este un exemplu de succes pentru noi, o dovada a faptului ca impreuna suntem mai puternici si putem castiga in piata.

Credem, de asemenea, ca adaptabilitatea inseamna si capacitatea de a recunoaste si raspunde nevoilor celorlalti. Este o credinta care ne-a calauzit in sprijinul pe care l-am oferit comunitatilor in ultimii 70 de ani. Radacinile puternice pe care le avem in comunitate ne-au aratat ca putem interveni prompt si cu compasiune, impreuna cu partenerul nostru, The Coca-Cola Company.

In Romania, Sistemul Coca-Cola a donat peste 500.000 de euro si peste 240.000 de litri de bauturi. Ne-am adaptat strategia pentru a raspunde nevoilor actuale si am lansat platforma ”Lucrez din nou”. Aceasta este un instrument care ofera consiliere online, teste de orientare in cariera, resurse pentru reconversie profesionala, platforma care afiseaza locurile de munca disponibile pe cele mai mari platforme de joburi din Romania. Si colegii nostri au fost foarte dornici sa ajute. Spiritul voluntar si creativitea lor ne-au ajutat sa folosim echipamente din fabrica pentru a ajuta comunitatea prin cresterea capacitatii de testare Covid-19 in Spitalul Municipal din Timisoara si prin producerea de viziere pentru spitale si clienti. 

La nivelul intregului Grup Coca-Cola HBC, aproape 5 milioane de litri de bauturi au fost donate celor aflati in nevoie. Cu sprijinul Fundatiei Coca-Cola, Sistemul a donat aproximativ 10 milioane de dolari in tarile in care suntem prezenti.

Acesta si sute de alte exemple din pietele unde activam sunt o dovada a modului in care ne-am adaptat in timpul pandemiei, datorita investitiei in oameni si in dorinta lor de a crede intr-o misiune comuna. Sa punem umarul la o revenire rapida, sustenabila, valoroasa pentru noi toti, va fi o misiune extrem de grea, dar care ne va aduce multe satisfactii. Cu capacitatea de a ne adapta, adanc inradacinata in gandirea si cultura noastra, cu grija fata de oameni si partnerii alaturi de care am pornit in aceasta calatorie, sunt convins ca mergem in directia castigatoare.  

Coca-Cola HBC va gazdui prima conferinta globala virtuala din istoria sa pentru echipele de leadership, in aprilie. Care este tema? #Adapt2Win.

Autori

foto
COCA-COLA HBC ROMANIA SRL