loader
Noua lege a fondurilor de investitii alternative favorizeaza dezvoltarea pietei locale?

Noua lege a fondurilor de investitii alternative favorizeaza dezvoltarea pietei locale?

In acest demers de reformare, legiuitorul roman s-a inspirat din legislatia statelor membre UE cu o piata a fondurilor de investitii dezvoltata

Legislatia privind fondurile de investitii alternative (FIA) se schimba la acest inceput de an, cu scopul declarat de a creste atractivitatea acestora in ochii investitorilor si de a dezvolta piata de profil. Legea 243/2019 (Legea FIA) a fost adoptata ca raspuns la solicitarea investitorilor romani de diversificare a organismelor de plasament colectiv de acest tip in Romania si va intra in vigoare din 24 ianuarie. Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) trebuie sa emita legislatia secundara aferenta pana la data de 24 aprilie 2020.

In acest demers de reformare, legiuitorul roman s-a inspirat din legislatia statelor membre UE cu o piata a fondurilor de investitii dezvoltata (spre exemplu, Germania, Franta, Luxemburg), avand pe alocuri o abordare chiar mai prudenta.

Insa, desi scopul declarat al noii legi este cresterea volumului de investitii si sporirea increderii investitorilor in astfel de plasamente, in particular a persoanelor fizice (investitori de retail), la o prima lectura, noile reguli de functionare a FIA par a fi mai restrictive si mai extinse decat cele prevazute de reglementarea anterioara. Astfel, masurile de supra-reglementare pot determina cresterea costurilor de infiintare si functionare a FIA, precum si modificarea fluxului investitional operat pana acum de catre acestea si pot deveni o bariera in cresterea numarului de fonduri infiintate pe piata locala. Prin urmare, ramane de vazut in ce directie se va indrepta piata locala a fondurilor de investitii alternative.

Principalele elemente de noutate

Un aspect important de noutate este faptul ca noua lege impune fondurilor vizate obligatia de a solicita autorizarea din partea Autoritatii de Supraveghere Financiara, proces ce poate dura in jur de sase luni. Aceeasi obligatie le revine si organismelor de plasament colectiv, altele decat cele in valori mobiliare (AOPC), infiintate inainte de intrarea in vigoare a noii legi. In plus, cererile de autorizare ale AOPC in curs de solutionare la data de 24 ianuarie vor fi retrase si completate in conformitate cu Legea FIA.

Un alt element de noutate este clasificarea fondurilor in doua mari categorii in functie de tipul de investitori carora li se adreseaza, respectiv FIA adresate investorilor de retail (FIAIR) si cele adresate investitorilor profesionali (FIAIP), acestea fiind supuse unor reguli de functionare diferite. Evident, avand in vedere scopul declarat al noii reglementari, de a asigura o protectie sporita investitorilor de retail, conditiile de functionare aplicabile FIAIR sunt mult mai stricte.

Titlurile de participare ale unui FIAIP pot fi distribuite exclusiv investitorilor profesionali, cu exceptia FIAIP cu capital privat (in anumite conditii). In schimb, FIAIR se pot adresa si investitorilor profesionali atata timp cat sunt respectate obligatiile impuse FIAIR prin Legea FIA.

Pentru a raspunde cerintei investitorilor de diversificare a categoriilor de fonduri locale, noua lege clasifica FIAIR si FIAIP in mai multe sub-categorii, in functie de politica investitionala adoptata de catre acestea. In acest sens, FIAIR pot aborda o politica investitionala diversificata sau specializata in actiuni, obligatiuni, investitii imobiliare, titluri de stat etc. La randul lor, FIAIP se pot clasifica spre exemplu in FIA cu capital privat, FIA speculative, FIA specializate in investitii imobiliare, FIA specializate in investitii in bunuri si marfuri.

Pentru fiecare dintre (sub-)categoriile mentionate exista reguli de functionare specifice, inclusiv cu privire la investitiile permise, valoarea initiala sau nominala a unitatilor de fond sau a actiunilor, calculul activului si regulile de evaluare a activelor si obligatiile de transparenta, informare si raportare fata de investitori si ASF.

Legea FIA aduce schimbari importante si pentru societatile de investitii financiare (SIF). Noul regim juridic abroga inclusiv pragul de detinere in aceste societati, care interzice unei persoane sa dobandeasca cu orice titlu sau sa detina, singura ori impreuna cu persoanele cu care actioneaza in mod concertat, mai mult de 5% din capitalul social al unui SIF. Aceasta masura poate contribui la cresterea lichiditatii SIF pe piata.

Sanctiuni mai severe

Pe de alta parte, Legea FIA impune sanctiuni severe pentru nerespectarea prevederilor sale, inclusiv inchisoare de la trei luni la un an sau amenda pentru desfasurarea fara autorizatie a activitatilor sau operatiunilor specifice unui FIA pentru care legea impune autorizarea.

Totodata, ASF poate impune si sanctiuni contraventionale pentru administratorii fondurilor, pentru fondurile autoadministrate si/sau pentru membrii organelor de conducere ale acestora. Amenzile pot ajunge pana la 50.000 de lei, in cazul persoanelor fizice, iar in cazul persoanelor juridice, pana la 5% din cifra de afaceri realizata in anul anterior. In functie de gravitatea faptei, ASF poate decide inclusiv retragerea autorizatiei unui FIA.

Masuri tranzitorii privind AOPC

In cazul AOPC, reglementarea prevede masuri tranzitorii. Astfel, AOPC care functioneaza in baza legislatiei anterioare, fara obligatia inregistrarii la ASF, cu exceptia FIAIR monetare, au termen pana la data de 24 iulie 2020 sa isi adapteze documentele de constituire si functionare si activitatea in conformitate cu Legea FIA si sa solicite autorizarea acestor modificari. In caz contrar, acestea risca retragerea autorizatiei de functionare.

De asemenea, tot pana la aceeasi data, AOPC inregistrate la ASF in temeiul legislatiei anterioare trebuie sa solicite autorizarea in vederea incadrarii intr-una dintre categoriile de FIA prevazute de noua lege. Astfel, AOPC care atrag in mod public resurse financiare solicita incadrarea in una dintre categoriile de FIAIR, iar AOPC care atrag in mod privat resurse financiare solicita incadrarea in una dintre categoriile de FIAIP sau FIAIR. In cazul in care investitorii respectivului AOPC nu se incadreaza in categoria FIAIP, administratorul sau solicita autorizarea respectivului AOPC in calitate de FIAIR sau initiaza demersurile necesare pana la data de 24 aprilie 2020 in vederea lichidarii AOPC, in conformitate cu prevederile stabilite prin reglementarile emise de ASF, cu respectarea continutului prospectului AOPC.

In cazul AOPC, inregistrate la ASF, ale caror titluri de participare sunt tranzactionate intr-un loc de tranzactionare, acestea trebuie sa solicite incadrarea in categoria FIAIR. 

Material de opinie de Andreea Serban, Senior Managing Associate, Patricia Enache, Managing Associate, si Roxana Bratosin, Senior Associate, Reff & Asociatii

Autori