loader
Masinile inteligente ne vor mai inteligenti

Masinile inteligente ne vor mai inteligenti

Autor: Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente

Saptamana trecuta la Bucuresti a avut loc unul dintre cele mai importante turnee de sah. Prima mutare simbolica a competitiei a facut-o marele maestru Garry Kasparov, ocazie de intervievare a marelui campion in legatura cu multiple subiecte.Mentionarea confruntarii cu Deep Blue din 1997 a fost prilejul unei indreptatite pareri, nu a invinsului lezat in orgoliul propriu, ci a omului lucid, deschis la ce urmeaza si dispus sa vorbeasca despre relatia dintre oameni si inteligenta artificiala (AI).

Masini versus oameni. Este acesta viitorul?

Nu trebuie sa ne simtim insultati ca “inteligenta din silicon” poate domina jocul de sah. Recunoscut drept mijloc care probeaza foarte bine capacitatea cognitiva a jucatorilor, jocul de sah are un numar limitat matematic de mutari la puterea 46, a spus campionul. Prin capacitatea de calcul extrem de rapida, inteligenta artificiala are macar un ascendent de viteza, daca nu unul de acuratete. Cu alte cuvinte daca nu fac mai putine greseli, masinile (computerele) dau macar rezultatul mai rapid. In loc sa intram intr-o competitie cu mari sanse sa fie pierduta, mai bine folosim aceasta oportunitate ca sa imbunatatim cunoasterea umana. Prin urmare, pentru a nu avea un viitor care sa confrunte oamenii cu masinile, este important sa intelegem cum sa valorificam, fara sa intram in competitie, aceasta putere superioara de calcul a computerelor.

AI, noul coleg la locul de munca

In multe locuri de munca alocate oamenilor, inteligenta artificiala ajuta diagnosticarea bolilor, traducerea limbilor straine, oferirea de servicii clientilor. O sarcina care consuma 1 ora cu ajutorul mintii umane, folosind puterea de procesare a inteligentei artificiale poate reduce la minute sau secunde timpul necesar indeplinirii acesteia.

Nu vreau sa para ca anunt apusul epocii bazate pe inteligenta umana. Si inteligentei artificiale ii este necesara o perioada de instruire, iar acest proces se face prin contact cu inteligenta umana. In timp ce AI va modifica radical modul in care se lucreaza si cine o face, impactul mai mare al tehnologiei va fi in completarea si cresterea capacitatilor umane, nu inlocuirea acestora. Niciodata instrumentele digitale nu au fost atat de receptive fata de noi. Nici noi fata de instrumentele noastre.

Abilitati complementare si sinergie

Intr-o cercetare a Universitatii Harvard, care a implicat 1.500 de companii, s-a constatat ca firmele obtin cele mai semnificative imbunatatiri ale performantei atunci cand oamenii si masinile lucreaza impreuna. Prin intermediul unei astfel de colaborari, oamenii si AI isi sporesc in mod activ punctele forte complementare: capacitatea de luare a deciziilor, munca in echipa si creativitatea pe de o parte, dar si viteza, scalabilitatea si capacitatile de analiza pe de alta parte.

Ceea ce le vine in mod natural oamenilor – de exemplu, o gluma sau o circumstantiala mentionare a unei realitati acceptate, straina de alte conotatii – poate fi un continut dificil de interpretat corect pentru masini. De exemplu un cont de YouTube, care promova tocmai sahul, a fost inchis de Google deoarece limbajul de tipul “ albul ataca negrul” a fost indexat si considerat rasist. Cu alte cuvinte ceea ce este simplu pentru masini (analizagigabytes-ilor de date) ramane practic imposibil pentru oameni si viceversa. Iata de ce companiile au nevoie de ambele tipuri de abilitati.

Colaborare, nu competitie

Pentru a valorifica din plin acest parteneriat, companiile trebuie sa inteleaga modul in care oamenii pot augmenta cel mai eficient masinile, dar si modul in care masinile pot imbunatati ceea ce oamenii fac cel mai bine. Refacerea design-ului proceselor de afaceri pentru a sprijini acest parteneriat va conta foarte mult. Conform datelor studiului Valoria Barometrul Digitalizarii, 40% dintre companiile din Romania spun ca nu o strategie care sa includa AI chiar daca si-ar dori, 33% spun ca nu au si nu cred ca au nevoie de una, in timp ce 21% spun ca au o astfel de strategie dar inca nu au inceput s-o implementeze si doar 6% spun ca au o strategie care include AI in capabilitatile de business ale companiei. Adoptarea AI tine si de etapa de maturitate in care se gasesc companiile din Romania. Potrivit aceluiasi studiu,52% din companiile din Romania sunt traditionaliste sau incepatoare in ce priveste digitalizarea.

Companiile pot sa realizeze acest lucru si sa puna in actiune puterea inteligentei colaborative daca:

1. Oamenii antreneaza algoritmii de invatare ai inteligentei artificiale pentru a indeplini anumite sarcini, sa explice rezultatele acelor sarcini si sa sustina utilizarea responsabila a masinilor/utilajelor/robotilor.

2. Masinile sustin oamenii sa-si antreneze abilitatile in trei feluri: putere cognitiva, interactiune cu clientii si extinderea capacitatilor fizice.

Despre Constantin Magdalina

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 15 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat LeanSix Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate in cadrul unei companii din Big 4 a initiatsi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor in 2013-2016, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, social media si mediul de afaceri romanesc, utilizarea dispozitivelor mobile in Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitala, tendintesi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente siconferinte de business.