Cel mai mare sector din trimestrul al doilea 2013 a fost cel de Telecom, cu o valoare totala de 99 milioane de euro, fiind totodata sectorul care a generat cea mai mare cre?tere de valoare, de 17% fata de T2 2012. O alta cre?tere notabila a fost cea inregistrata de sectorul electrocasnicelor mari, de aproape 5% in valoare fata de T2 2012, precedentul trimestru de cre?tere pentru acest sector inregistrandu-se in anul 2011. Piata foto, care a inregistrat o descre?tere de 25,5%, impreuna cu piata de imprimante ?i multifunctionale (-8,8%) ?i piata de electronice (-5,2%) au fost singurele sectoare cu rezultate negative.
Telecom: Segmentul de smartphone-uri i?i continua trendul ascendent
Al doilea trimestru al lui 2013 a adus o crestere pentru sectorul de telecom, de 17% in comparatie cu aceeasi perioada a anului anterior, valoarea nesubventionata totala fiind estimata la 99 milioane euro.
Segmentul smartphone a fost principalul motor de crestere, in timp ce telefoanele mobile continua sa scada.
Electrocasnice mici: Sectorul de electrocasnice mici continua trendul pozitiv
Piata electrocasnicelor mici a atins valoarea de 24 milioane euro in T2 2013, valoare cu 8,7% mai mare decat in T2 2012. Aceasta evolutie pozitiva se reflecta ?i in vanzarile din prima jumatate de an, in care s-a inregistrat o cre?tere de 4,7% fata de aceea?i perioada a anului trecut.
În ceea ce prive?te cea mai mare piata din acest sector, cea a aspiratoarelor, atat modelele cu sac cat ?i cele fara sac au avut rate de cre?teri de doua cifre in comparatie cu T2 2012.
Din cadrul aparatelor de indepartat parul, epilatoarele au cunoscut o evolutie liniara, in timp ce segmentul de aparate de indepartare a parului pentru femei care folosesc tehnologia laser/IPL a crescut semnificativ.
Ratele de cre?tere de doua cifre inregistrate de blendere, mixere de mana ?i robotii de bucatarie cu motoare puternice au adus o evolutie pozitiva pietei aparatelor pentru prepararea mancarii.
Remarcabila este ?i evolutia filtrelor de cafea ?i a expresoarelor, din cadrul careia principalele subcategorii, precum expresoarele fullautomate ?i cele cu capsule, au inregistrat rate de cre?teri de doua cifre.
Electrocasnice mari: Evolutie pozitiva a sectorului de electrocasnice mari
În cel de-al doilea trimestru al lui 2013, piata electrocasnicelor mari a aratat o cre?tere de aproape 5% fata de T2 2012, ajungand la o valoare de 73 milioane de euro. De asemenea, comparand prima jumatate a lui 2013 cu aceea?i perioada a anului 2012, vanzarile de electrocasnice mari au crescut cu 1,7%.
Principalii factori de cre?tere de pe aceasta piata raman electrocasnicele incorporabile precum cuptoarele ?i plitele, dar ?i ma?inile de spalat vase, hotele ?i congelatoarele, segmente ce au inregistrat rate de cre?teri de doua cifre in acest trimestru fata de cel corespunzator anului precedent. Valoarea de pe piata totala a fost ridicata ?i de evolutiile pozitive in ceea ce prive?te valoarea vanzarilor a segmentelor de frigidere ?i ma?ini de spalat rufe, chiar daca acestea au scazut din punct de vedere al volumului. Acest lucru se datoreaza faptului ca s-au vandut modele cu caracteristici imbunatatite: mai mult de un sfert din valoarea pietei de frigidere apartine modelelor cu sistem No Frost incorporat ?i mai mult de un sfert din piata de ma?ini de spalat rufe apartine modelelor din clasele energetice A++ ?i A+++.
De cealalta parte, piata cuptoarelor cu microunde a inregistrat o evolutie plata, iar aragazurile continua pe un trend descendent.
IT: Înca un trimestru bun pentru tabletele media
Piata IT a inregistrat o usoara crestere in al doilea trimestru al anului 2013, de 2,7% in comparatie cu aceeasi perioada a anului anterior, insumand 88 milioane de euro.
Tabletele media au reusit, prin oferta diversificata, sa castige teren in cadrul sectorul IT, in piata existand o gama de produse cu specificatii care sa multumeasca toate categoriile de consumatori. Daca in valoare acest segment de produse aproape s-a dublat, in volum a crescut mai mult de trei ori.
Calculatoarele portabile au inregistrat o usoara scadere in al doilea trimestru al lui 2013 fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Cu exceptia tastaturilor (in continuare in crestere) si a mausilor (care au stagnat), celelalte categorii IT - calculatoarele desk, monitoare si camerele web - au suferit scaderi considerabile de doua cifre.
Electronice: Declinul pietei continua
În ansamblu, piata de electronice a suferit un declin de peste 5% in termeni de valoare in T2 2013 in comparatie cu acela?i trimestru al anului precedent, ajungand la o valoare de 52 milioane de euro.
T2 2013 a fost primul trimestru din ultimii doi ani care a adus o scadere de 3% in valoare pentru piata de televizoare cu ecran plat. În timp ce segmentul de televizoarele cu ecran LCD a ramas stabil in valoare ?i a scazut in volum, segmentul de televizoare cu plasma a scazut mult, atat in unitati cat ?i in valoare, contribuind la declinul general al pietei de televizoare.
Cel mai mare segment de pe piata televizoarelor LCD, format din cele cu diagonala ecranului de 32 inch, a ramas stabil in valoare; in timp ce segmentul celor cu diagonala ecranului de 40-42 inch, al doilea segment ca marime, a aratat o evolutie negativa. Vestea buna este ca, per ansamblu, pretul a crescut cu aproape 5% pe piata de LCD-uri, acest lucru fiind determinat de dinamica pozitiva a vanzarilor de televizoare cu ecrane mari. Totu?i, in cadrul segmentelor premium pretul a inregistrat o rata de descre?tere de doua cifre.
În ceea ce prive?te restul de dispozitive electronice - audio, video, jocuri ?i dispozitive de navigatie - evolutiile au fost mai degraba negative.
Piata de imprimante si multifunctionale: Multifunctionalele laser echilibreaza scaderea sectorului
Piata de imprimante ?i multifunctionale a inregistrat o scadere de aproape 9% fata de aceea?i perioada a anului trecut, atingand valoarea de 6 milioane de euro.
Segmentul care a echilibrat trendul descendent al sectorului a fost acela al multifunctionalelor laser care a inregistrat stagnare. Produsele inkjet i?i continua trendul descendent.
Foto: Lovitura grea in aceasta vara
Cre?terea vanzarilor de aparate de fotografiat, vizibila in ultimii doi ani ?i care a atins varful in timpul campaniei Black Friday ?i de Craciun din 2012 s-a oprit brusc in T2 2013 – in total, sectorul foto a scazut cu 25,5% in T2 2013.
Aparatele foto compacte entry level, puternic afectate de smartphone-uri, au inregistrat o rata de descre?tere de doua cifre. Chiar ?i compactele de top ?i DSLR-urile au contribuit la declin, vanzarile acestor tipuri de camere inregistrand scaderi.