loader
Digitalizarea, factor cheie care a determinat impactul crizei pandemiei asupra IMM-urilor, potrivit unui studiu realizat de Vodafone Group

Digitalizarea, factor cheie care a determinat impactul crizei pandemiei asupra IMM-urilor, potrivit unui studiu realizat de Vodafone Group

Vodafone prezinta concluziile unui nou studiu vast care a implicat 1.200 de companii mici si medii din mai multe tari europene

• Studiul, care a implicat 1.200 de companii mici si mijlocii, a analizat experientele acestora pe parcursul crizei, de la inceputul pandemiei si pana in iulie 2020, si demonstreaza modul in care digitalizarea a stat la baza rezilientei IMM-urilor de-a lungul acestei perioade;

• In ciuda beneficiilor pe scara larga ale digitalizarii, datele indica faptul ca IMM-urile sunt in urma organizatiilor mai mari in ceea ce priveste adoptarea tehnologiilor;

• Digitalizarea permite companiilor mici si medii sa raspunda provocarilor si sa inoveze pentru a se dezvolta, contribuind la redresarea economica pe scara larga;

• Datele evidentiate de acest studiu, combinate cu analiza realizata de catre Deloitte, ofera recomandari tangibile pentru viitoare politici guvernamentale.

Vodafone prezinta concluziile unui nou studiu vast care a implicat 1.200 de companii mici si medii din mai multe tari europene, realizat de la inceputul pandemiei pana in iulie 2020, cu scopul de a intelege mai bine principalele provocari cu care s-au confruntat aceste companii si modul in care digitalizarea a stat la baza rezilientei IMM-urilor in timpul crizei pandemice.*

57% dintre companiile mici si medii din toate sectoarele au inregistrat anulari ale comenzilor sau contractelor din cauza pandemiei, in timp ce 35% dintre IMM-uri au indicat faptul ca pandemia a avut un impact semnificativ asupra cererii si veniturilor.

Companiile mici si medii care s-au digitalizat au avut cele mai mari sanse de a identifica noi oportunitati de business in timpul pandemiei. Afacerile cu cel mai mare nivel de digitalizare si-au asigurat oportunitati cu o rata de cel putin doua ori mai mare comparativ cu afacerile cel mai putin digitalizate.

Cu toate acestea, multe IMM-uri s-au confruntat cu bariere semnificative in ceea ce priveste adoptarea serviciilor digitale. Sansele ca aceste companii sa profite de avantajele noilor tehnologii sunt inca mult mai mici comparativ cu cele ale organizatiilor mai mari, chiar daca sunt conectate la internet in aceeasi masura. In ciuda beneficiilor digitalizarii, datele raportului DESI 2020 arata ca IMM-urile raman in urma companiilor mai mari in ceea ce priveste adoptarea aproape a tuturor tehnologiilor. Cele mai mari decalaje sunt in digitalizarea proceselor organizationale interne, unde se poate castiga cel mai mult prin eficientizare.

Companiile mici si medii joaca un rol important in economiile europene, dar acestea au fost deosebit de vulnerabile la criza pandemiei. Investind in IMM-uri si in transformarea lor digitala avem ocazia sa modelam redresarea economica a Europei intr-un mod care sa ofere schimbari durabile si de impact. Credem ca rezultatele studiului sunt foarte relevante pentru guverne in dezvoltarea de politici care sa asigure ca IMM-urile beneficiaza de ceea ce au nevoie pentru a se redresa. Acum este momentul sa sistematizam digitalizarea companiilor mici si medii si sa analizam modul in care Fondul de Redresare al UE poate fi cel mai bine utilizat la nivel national pentru a sprijini rezilienta si redresarea IMM-urilor", a declarat Mihnea Radulescu, Director Enterprise Business Unit, Vodafone Romania.

Conform studiului Vodafone, exista o serie de motive pentru care companiile mici si medii au avut dificultati in a se digitaliza:

• 73% au declarat ca au intampinat dificultati cu implementarea noilor tehnologii, integrarea cu tehnologiile existente si cu procesele de business, migrarea de la vechile sisteme si retragerea vechilor tehnologii; 

• 51% au spus ca au avut dificultati sa identifice tehnologiile potrivite sau furnizorul potrivit;

• 38% dintre companiile mici si medii au spus ca au avut nevoie de sprijin prin cursuri de instruire;

• 29% au indicat costul investitiilor in digitalizare ca fiind o bariera atunci cand au luat in calcul aceste transformari.

Cu toate acestea, in timp ce firmele de tehnologie pot face mai mult pentru a-si face produsele si serviciile mai accesibile si, prin urmare, pentru a spori adoptarea acestora, guvernele pot juca un rol semnificativ pentru a sprijini accelerarea digitalizarii companiilor mici si mijlocii, cu beneficii economice si sociale pe mai departe. Rezultatele studiului evidentiaza complexitatea proiectarii de politici, ca raspuns, pentru un grup atat de eterogen, si ofera, de asemenea, informatii valoroase despre modul in care aceste provocari pot fi abordate in practica.

In fazele initiale ale crizei COVID-19, guvernele europene au prioritizat sprijinul acordat companiilor mici si medii prin introducerea de masuri de ajutor financiar pe termen scurt, pentru a atenua provocarile cu care s-au confruntat aceste companii. Studiul prezinta o serie de bune practici la nivelul mai multor tari. Urmatoarele politici au jucat un rol important, permitand IMM-urilor sa ramana reziliente in timpul crizei: acces gratuit sau la costuri reduse la instrumente si servicii digitale; granturi si vouchere; resurse informationale online; programe de training si sprijin direct.

Cercetarea arata in continuare ca guvernele nationale trebuie sa tina seama de provocarile cu care se confrunta companiile mici si mijlocii in procesul de digitalizare si ar trebui sa adopte un cadru clar de politici de digitalizare a IMM-urilor care:

• sa abordeze decalajele in ceea ce priveste disponibilitatea instrumentelor si tehnologiilor necesare pentru digitalizare, si anume conectivitate de mare viteza si instrumente si servicii digitale adecvate. Pentru a facilita digitalizarea companiilor mici si mijlocii, acest cadru ar trebui sa urmareasca cresterea accesului per ansamblu si in rural, cu eventuale scheme pe termen scurt de vouchere pentru a sprijini adoptarea conectivitatii de mare viteza, reducand astfel barierele in calea continuarii digitalizarii;

• sa ofere vouchere flexibile, subventii sau credite fiscale pentru investitii digitale, astfel incat IMM-urile sa aiba capacitatea de a gasi solutii pe baza nevoilor lor individuale; si

• sa ofere masuri suplimentare de sprijin, cum ar fi un ghiseu unic, accesibil, care sa ofere indrumari si instruire specifice pentru sectoarele cheie.

Reducerea decalajului digital prezinta, prin urmare, o oportunitate pentru factorii de decizie, care trebuie sa abordeze resorturile acestei realitati.

Raportul complet poate fi descarcat de aici.

Vodafone Romania este o divizie a Vodafone Group, unul dintre cei mai importanti furnizori de servicii de telecomunicatii si tehnologie din lume, avand ca obectiv mentinerea unei societati conectate si construirea unui viitor digital pentru toti.

Vodafone isi concentreaza activitatea pe doua platforme regionale majore si distincte in Europa si Africa.

Conectam lumea pentru un viitor mai bun. Suntem optimisti cu privire la modul in care tehnologia si conectivitatea pot contribui pentru viitor si imbunatati vietile oamenilor. Prin activitatea noastra, ne propunem sa construim o societate digitala care sa sustina progresul socio-economic, incluziva si care sa nu fie in detrimentul planetei. De aceea, ne-am angajat sa imbunatatim vietile a peste un miliard de oameni si sa reducem la jumatate impactul nostru asupra mediului pana in 2025.

Pentru mai multe informatii, accesati: www.vodafone.com.

* Pentru a intelege mai bine principalele provocari pentru companiile mici si medii si modul in care digitalul a sprijinit rezilienta IMM-urilor in timpul crizei COVID-19, Vodafone Group a comandat catre Context Consulting un studiu care a implicat un sondaj pe un esantion de 1.200 de IMM-uri din Marea Britanie, Spania, Germania si Italia, peste care a fost ulterior suprapusa o analiza efectuata de Deloitte.

Autori

foto
VODAFONE ROMANIA SA