loader
Digitalizarea ANAF – ce obligatii au contribuabilii vizati de RO e-Transport?

Digitalizarea ANAF – ce obligatii au contribuabilii vizati de RO e-Transport?

Material de opinie de Victoria Dobre, Senior Manager, si Raluca Ciociia, Senior Consultant, Taxe Indirecte, Deloitte Romania

Sistemul national care vizeaza monitorizarea transportului de marfuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul Romaniei, RO e-Transport, implementat de autoritati in cadrul procesului de digitalizare a administratiei fiscale, este in vigoare de la data de 1 iulie, iar contribuabilii vizati trebuie sa se conformeze, chiar daca procedura a fost finalizata cu intarziere, iar termenul de aplicare a amenzilor a fost amanat pana la 1 octombrie 2022. Aceasta noua obligatie se adauga la celelalte doua masuri majore adoptate in cadrul aceluiasi proces, cu termene de conformare in iulie 2022, respectiv SAF-T si RO e-Factura. Care sunt pasii necesari pentru o raportare corecta?

Sistemul SAF-T este in vigoare de la 1 ianuarie 2022 pentru marii contribuabili incadrati in aceasta categorie de mai multa vreme, iar acestia au avut o perioada de gratie de sase luni, astfel incat termenul de depunere a situatiilor lunare pentru perioada ianuarie – iunie este ultima saptamana din luna iulie. In plus, de la 1 iulie intra in acest sistem de raportare si contribuabilii mari care au fost inclusi pe lista la finalul anului trecut.

La aceeasi data a intrat in vigoare si Ro e-Factura, sistemul pentru raportarea, stocarea si descarcarea facturilor prin intermediul serverului ANAF. In prima transa de contribuabili vizati sunt inclusi, pe de o parte, partenerii privati ai entitatilor publice si, pe de alta parte, cei care comercializeaza anumite bunuri considerate cu risc fiscal ridicat.

In cazul Ro e-Transport, obligativitatea declararii in noul sistemul a intervenit tot de la 1 iulie, iar clarificarile Ministerului de Finante cu privire la modalitatea de aplicare a reglementarii au fost publicate in luna iunie.

Ca urmare a publicarii procedurii de aplicare, societatile trebuie sa analizeze in ce masura transporturile programate sa fie desfasurate intra sub sfera de aplicare a raportarii. Ulterior, relatia dintre contribuabilii obligati sa raporteze si transportatori va trebui consolidata, avand in vedere ca declarantul va avea nevoie din start de toate datele, cum ar fi numarul de inmatriculare al vehiculului care realizeaza transportul si numai, pentru a le introduce in sistem. Mai mult, datele trebuie sa ramana valabile pe toata durata transportului. 

Pasii pentru raportare

Primul pas consta in accesarea sistemului RO e-Transport din spatiul privat virtual (SPV) al contribuabilului si completarea, in sectiunile dedicate, a datelor referitoare la partenerii comerciali, marfurile transportate, respectiv descrierea, caracteristicile, cantitatile si valoarea acestora, locurile de incarcare si descarcare sau detalii despre tipul de transport folosit.

Raportarea presupune transmiterea fisierului .xml, cu datele mentionare, care, similar celorlalte raportari nou introduse, va fi supus unei serii de validari de catre autoritatea fiscala. Ulterior verificarilor, sistemul fie va aplica semnatura electronica a Ministerului Finantelor, care atesta primirea declaratiei, fie va considera ca declaratia nu se considera transmisa in sistem, iar contribuabilul va primi un fisier de tip .xml ce contine erorile identificate.

In urma transmiterii si validarii datelor, sistemul RO e-Transport atribuie automat un numar unic de identificare (UIT), utilizat ca referinta in cadrul proceselor si operatiunilor specifice sistemului. Codul UIT se transmite catre transportator pentru a fi aplicat pe documentatia de transport.

Totodata, este important de subliniat faptul ca in RO e-Transport trebuie declarate inclusiv transporturile care contin atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte tipuri de bunuri, iar sistemul va genera un singur cod UIT pentru intregul transport.

Decizia autoritatilor de a amana aplicarea amenzilor pentru neconformare pana la 1 octombrie 2022 ofera un ragaz binevenit pentru contribuabili, care au astfel un interval de trei luni in care isi pot pune ordine in sistemele informatice interne, dar demersurile trebuie urgentate pentru a se asigura ca la acea data totul va functiona corespunzator. In caz de neconformare, amenda este cuprinsa intre 10.000 si 50.000 lei, pentru persoane fizice, sau intre 20.000 si 100.000 lei, pentru persoane juridice (plus confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate).

Asadar, scopul implementarii sistemului RO e-Transport este unul benefic, pentru ca asigura trasabilitatea bunurilor si, astfel, contribuie la reducerea evaziunii fiscale si implicit la cresterea gradului de colectare a impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat, dar intarzierea definitivarii procedurilor necesare de catre autoritatile fiscale a pus o presiune ridicata pe contribuabilii vizati, mare parte dintre acestia fiind, in acelasi timp, impovarati cu implementarea raportarilor SAF-T si RO e-Factura.

In concluzie, este incontestabil faptul ca toate aceste schimbari legislative creeaza un nivel ridicat de transparenta intre contribuabili si autoritatile fiscale, astfel ca, pe termen lung, inspectiile fiscale ar trebui sa fie cu mult simplificate, in beneficiul ambelor parti. Pe de alta parte, insa, exista si consecinte nefaste pe termen scurt, avand in vedere dificultatile intampinate de contribuabili pentru o conformare corecta si completa, dar mai ales in timp util.

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL