Piata de capital din Romania, asemenea celorlalte piete europene, poate fi afectata de volatilitatea macroeconomica. Schimbari legislative semnificative, precum recenta Ordonanta de Urgenta nr. 114/2018, care introduce taxa pe activele financiare ale bancilor si taxe noi pe cifra de afaceri pentru sectorul energetic si telecomunicatii, respectiv cerinte de capital suplimentar pentru administratorii de pensii private (cei mai importanti investitori institutionali pe bursa) pot afecta increderea investitorilor in economia romaneasca in ansamblu. Consideram ca ingrijorarile exprimate de investitori in privinta efectelor pe termen lung ale Ordonantei de Urgenta nr. 114/2018 nu reflecta neaparat o lipsa de incredere in tranzactionarea pe bursa, ci o reactie fireasca fata de incertitudinea creata in materie de reglementari fiscale si economice la nivel national.
Bursa poate fi considerata un barometru al performantei economiei romanesti deoarece ea reflecta in mare parte tendintele, evolutiile in privinta finantarii antreprenorilor romani. Mai mult, dincolo de rolul de barometru obiectiv, relatia intre bursa si mediul investitional este una simbiotica, deoarece bursa faciliteaza tranzactionarea unor produse financiare lichide, astfel atragand investitori care doresc sa beneficieze de un randament care poate fi convertit oricand in numerar.
2019 poate fi momentul optim pentru a da startul unui plan realist de acces al companiilor catre nivelul urmator de dezvoltare, prin listarea la bursa intr-un orizont de timp previzibil si controlat. In Romania, unii antreprenori ezita sa isi listeze societatea ca urmare a unor motive nu neaparat intemeiate, printre care ingrijorarea ca societatea este prea mica sau ca vor pierde controlul asupra afacerii lor. Pentru a clarifica astfel de aspecte si pentru a prezenta o varianta realista si fezabila pentru dezvoltarea prin listarea pe piata de capital, KPMG a elaborat Ghidul Listarii la BVB in scopul de a aborda aspectele-cheie privind decizia de listare, pregatirea ofertei, listarea efectiva si obligatiile post-listare.
O performanta buna a produselor financiare listate pe bursa poate promova mai multe investitii in societatile comerciale care emit respectivele actiuni sau obligatiuni. Aceasta se datoreaza faptului ca investitorii iau in calcul performanta anterioara a produselor financiare si considera sustenabilitatea companiilor pe baza unor factori precum randamentele investitiilor pe bursa, guvernanta corporativa si relatia cu investitorii. In schimb, investitiile la bursa atrag finantari importante, inclusiv infuzii de capital strain, care pot ajuta la dezvoltarea societatilor comerciale si implicit a economiei romanesti.
Intr-un studiu al Conferintei Natiunilor Unite pentru Comert si Dezvoltare (UNCTAD) din 2017, The Role of Stock Exchanges in Fostering Economic Growth and Sustainable Development, se arata ca economia financiara afecteaza economia „reala” prin impactul asupra productivitatii, alocarea eficienta a resurselor si sporirea gradului de competitie si inovare. Mai mult, transferul si impartirea riscului faciliteaza mobilizarea capitalului. Studiul arata ca marimea pietei de capital (masurata prin capitalizare bursiera) poate conta mai putin decat lichiditatea pietei.
Listarile recente descrise in Ghid ilustreaza ca, in plus fata de atragerea unor finantari considerabile, beneficiile unei listari includ eficientizarea si dezvoltarea afacerii atat la nivel national, cat si international, prin implementarea proceselor de guvernanta corporativa solicitate de BVB in urma admiterii la tranzactionare. Investitorii si emitentii vizeaza beneficiile care vor putea fi generate ca urmare a unei posibile reclasificari in viitorul apropiat in categoria de piata emergenta, ceea ce ar atribui statutul de ”investment grade”.
Ghidul reuseste sa ofere unei companii romanesti o imagine de ansamblu asupra caracteristicilor principale privind listarea la BVB. Ghidul considera etapele listarii intr-un mod holistic, incepand cu decizia de listare si ajungand pana la cerintele de raportare post-listare. KPMG sustine aceasta abordare contextuala deoarece o listare de succes necesita o pregatire atenta, inclusiv schimbari in guvernanta corporativa.
„Listarea la bursa poate fi o calatorie importanta in dezvoltarea unei companii , dar aceasta calatorie catre o afacere matura trebuie bine pregatita. Ca etapa preliminara in vederea listarii la bursa, companiile ar trebui sa efectueze o autoevaluare a gradului de pregatire, incepand sa se administreze ca o companie listata chiar inainte de a trece prin procesul de oferta publica, prin punerea in aplicare a sistemelor de control intern si de raportare financiara si a structurii de guvernanta corporativa, pentru a evalua din timp posibilitatea de a satisface cerintele investitorilor si de reglementare. In vederea cresterii competitivitatii, afacerile romanesti au nevoie de imbunatatirea proceselor de control intern si de structuri solide de finantare si guvernanta pe care o listare le poate aduce”, a declarat Cezar Furtuna, Head of Audit and Assurance, KPMG in Romania.
Ghidul subliniaza ca beneficiile listarii pot fi accentuate daca antreprenorul formeaza o echipa cu expertiza solida, in scopul implementarii operatiunilor necesare. Membrii echipei includ directorul general, directorul financiar, intermediarii, avocatii, auditorii, consultantii fiscali si evaluatorii. Echipa are nevoie de o strategie de durata, deoarece membrii echipei trebuie sa se implice in procesul de listare incepand cu primii pasi de pregatire a societatii pentru listare, pregatire a documentatiei necesare si pana la implementarea strategiilor post-listare.
Desi listarea ofera beneficii semnificative societatilor cu o pregatire pe masura, nu trebuie trecute cu vederea provocarile listarii, care includ o monitorizare mai atenta, formalitati suplimentare privind luarea deciziilor si diluarea controlului. Pentru a ajuta la intampinarea unor asemenea provocari, Ghidul acopera intrebarile cheie pe care ar trebui sa si le puna un antreprenor care ia in calcul listarea.
„La fel ca orice alta initiativa care aduce recompense pe termen lung, procesul de listare la bursa nu este lipsit de provocari. Insa puteti infrunta aceste provocari cu incredere, gestionandu-le impactul, daca sunteti bine informati si pregatiti pentru ele. Exemple din alte tari est-europene, precum Polonia, arata ca se poate ca listarea sa va ajute sa ajungeti in alta liga, iar noi nu vedem de ce nu ar fi companiile romanesti jucatori importanti la nivel local si regional. Listarea pe bursa poate ajuta la cresterea transparentei si vizibilitatii companiilor care tintesc spre un grad accelerat de dezvoltare. Am elaborat aceasta publicatie pentru a va ajuta sa dobanditi o viziune de ansamblu asupra procesului. Speram ca veti considera acest Ghid o sursa utila de referinta cand veti demara aceasta calatorie”, a declarat Laura Toncescu, Partener KPMG, Head of KPMG Legal.
Teme cheie acoperite de Ghid:
- Listarea poate ajuta la crearea unui mix lucrativ de finantare pe baza de credite (debt finance) si prin capital propriu (equity finance);
- Finantarea care va fi obtinuta prin bursa poate permite societatii sa investeasca in inovatii, tehnologii si practici de lucru care sa va aduca un avantaj fata de concurenti;
- Admiterea la tranzactionare pe BVB se poate infaptui prin oferta publica initiala, plasament privat sau listare tehnica;
- Etapele listarii, si anume decizia, pregatirea, listarea si post-listarea;
- Procesul de admitere la tranzactionare implica indeplinirea anumitor cerinte tehnice si formalitati administrative, printre care free-float;
- Potentialii investitori, inclusiv fonduri de investitii, fonduri de pensii, institutii financiare, companii listate sau nelistate;
- Costurile listarii, inclusiv tarifele administrative impuse de BVB si ASF;
- Eventualii investitori in cadrul listarii vor acorda o atentie sporita nivelului de incredere transmis de structura si compozitia guvernantei corporative a societatii;
- Eventuala reclasificare in septembrie 2019 a pietei de capital din Romania in categoria de piata emergenta ar ajuta ca piata sa fie vizata de fonduri de investitii straine cu capital considerabil;
- Prospectul de oferta publica, desi complex, urmeaza o structura bine-definita de legile romanesti si europene.