loader
Consumatorii din intreaga lume se asteapta la cheltuieli mai mari pentru alimente in urmatoarele sase luni si intentioneaza sa-si reduca bugetul pentru bunuri de lux sau mese in oras

Consumatorii din intreaga lume se asteapta la cheltuieli mai mari pentru alimente in urmatoarele sase luni si intentioneaza sa-si reduca bugetul pentru bunuri de lux sau mese in oras

Sondajul arata ca oamenii se asteapta la noi cresteri de preturi si cauta modalitati sa-si adapteze preferintele de cumparare pentru a face fata noului context

Consumatorii din intreaga lume se confrunta cu cresterea preturilor, peste 75% dintre respondentii la sondajul Global Consumer Insights Pulse 2022 realizat de PwC asteptandu-se, in urmatoarele sase luni, la cheltuieli similare sau mai mari fata de nivelul actual pentru majoritatea categoriilor. De remarcat ca aproape jumatate dintre consumatori (47%) estimeaza costuri mai mari pentru alimente, iar multi au in vedere reducerea cheltuielilor pentru bunuri de lux/premium (37% dintre respondenti), mese in oras (34%), arta, cultura si sport (30%) si moda (25%).

Rezilienta consumatorilor a fost pusa la incercare in ultimii doi ani din cauza  intreruperilor in lantului de aprovizionare si restrictiilor. Desi entuziasmul pentru consum revenise dupa ridicarea acestora, cresterea inflatiei si a dobanzilor pun noi presiuni pe cheltuieli si comportamentul de consum, care nu credem ca se vor atenua prea curand. Sondajul arata ca oamenii se asteapta la noi cresteri de preturi si cauta modalitati sa-si adapteze preferintele de cumparare pentru a face fata noului context, fara insa a renunta la factori precum cea mai buna experienta de cumparare sau marcile preferate. In acelasi timp, retailerii si producatorii trebuie sa faca fata atat cerintelor din partea consumatorilor, cat si propriilor presiuni legate de inflatie si de lantul de aprovizionare. Companiile care pot gestiona multiplele perturbari, mentinandu-si focusul pe clienti, vor fi in cea mai buna pozitie pentru a iesi castigatoare din acest context dificil”, a declarat Ruxandra Tarlescu, Partener si Lider pentru Retail in cadrul PwC Romania.

Cresterea preturilor si lipsa anumitor produse din stoc, afecteaza experienta de cumparare

Cresterea preturilor la produsele alimentare a fost cea mai raspandita problema legata de experienta de cumparare, mentionata atat de consumatorii care fac cumparaturi in magazine (65%), cat si de cei care cumpara online (56%). Mai mult de jumatate dintre consumatorii intervievati, 57%, au declarat ca se confrunta aproape intotdeauna sau frecvent cu cresterea preturilor la alimente.

Problemele legate de lantul de aprovizionare au fost, de asemenea, considerate ca afectand experienta de cumparare, in special imposibilitatea de a cumpara un produs din cauza lipsei de stoc (43% - online, 37% - in magazin). Consumatorii mentioneaza, de asemenea, termene de livrare mai lungi pentru cumparaturile online (42%) si cozi mai lungi sau magazine mai aglomerate (36%).

In cazul consumatorilor care se confrunta cu probleme legate de lantul de aprovizionare, cum ar fi lipsa de disponibilitate a produselor sau o livrare mai tarzie decat se asteptau, multi spun ca nu ezita sa faca o schimbare. Mai mult de o treime, 37%, spun ca ar merge la alti comercianti pentru a-si satisface nevoile sau, daca sunt cumparatori in magazin, ar trece la comertul online.  Aproape o treime  dintre cumparatorii online spun ca ar da o sansa magazinelor offline pentru a raspunde mai bine nevoilor lor, iar 40% ar folosi site-uri de comparatie pentru a verifica disponibilitatea produselor.

Incertitudinile la nivel mondial si problemele legate de lantul de aprovizionare ii determina, de asemenea, pe multi consumatori sa se orienteze mai mult catre pietele lor nationale.  Opt din zece respondenti si-au exprimat dorinta de a plati un pret mai mare decat media pentru produse fabricate la nivel local sau national.

Tendintele de consum din timpul pandemiei au devenit obiceiuri

Consumatorii si-au schimbat stilul de viata si obiceiurile de cumparare ca urmare a pandemiei COVID si se pare ca multe dintre aceste obiceiuri s-au inradacinat si chiar se vor consolida in urmatoarele sase luni.

Din cauza pandemiei, 63% dintre consumatorii chestionati au declarat ca au crescut deja numarul de cumparaturi online, in timp ce 42% au redus cumparaturile in magazinele fizice. Jumatate dintre respondenti gatesc mai mult acasa si 50% au crescut activitatile de recreere acasa.

Privind in viitor, acesti consumatori se asteapta sa faca si mai mult din acelasi lucru:

● 50% se asteapta sa faca mai multe cumparaturi online - acest procent este mai ridicat in randul milenialilor (58%) si al Generatiei Z (57%) si mai scazut in randul baby boomerilor (32%) si al Generatiei X (42%).

● 46% intentioneaza sa gateasca mai mult acasa.

● 41% vor face mai multe activitati de recreere acasa.

● 41% vor cumpara mai mult de la comerciantii cu amanuntul care ofera livrare/colectare eficienta.

● 22% vor face mai putine cumparaturi in magazinele fizice; doar 33% vor creste cumparaturile in magazine.

Sustenabilitatea (ESG), alaturi de securitatea datelor, influenteaza puternic increderea in marca

Pentru aproximativ jumatate dintre consumatorii intervievati, actiunile unei companii legate de factorii de mediu, sociali si de guvernanta (ESG) influenteaza adesea sau intotdeauna increderea lor in marca sau probabilitatea de a o recomanda altora.  In ceea ce priveste influentarea deciziei de cumparare, factorii de guvernanta (41%) si sociali (40%) depasesc angajamentul de mediu al unei companii (30%).  Sustenabilitatea are o pondere mai mare pentru generatia Z si tinerii mileniali intervievati, si mai mica pentru generatia X si baby-boomeri.

Cei mai importanti factori identificati pentru stimularea increderii in marca sunt cei legati de securitatea datelor si ai experientei clientilor. Protejarea datelor personale se afla pe primul loc in ceea ce priveste impactul asupra increderii in marca, fiind mentionata de 58% dintre respondenti, in crestere de 11 puncte in ultimele sase luni.  "Imi satisface intotdeauna asteptarile" si "ofera servicii exceptionale pentru clienti" au fost, de asemenea, foarte bine cotate de peste jumatate dintre respondenti (53% si, respectiv, 52%).

In cadrul sondajul Global Consumer Insights Survey 2022 au fost intervievati 9.069 de consumatori din 25 de state la nivel mondial.

Despre PwC

Misiunea PwC este de a construi incredere in cadrul societatii si de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Suntem o retea de firme prezenta in 156 de tari cu mai mult de 295.000 de profesionisti ce ofera servicii de calitate in domeniul auditului, consultantei fiscale si consultantei pentru afaceri. Spuneti-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastra si descoperiti mai multe informatii despre noi vizitand site-ul www.pwc.ro.

PwC se refera la reteaua de firme PwC si/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridica.

© 2022 PwC. Toate drepturile rezervate.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL