loader
Cadrul temporar pentru ajutoare de stat pentru sprijinirea economiei din Uniunea Europeana sufera modificari pentru a doua oara in contextul focarului de infectie cu COVID-19

Cadrul temporar pentru ajutoare de stat pentru sprijinirea economiei din Uniunea Europeana sufera modificari pentru a doua oara in contextul focarului de infectie cu COVID-19

Autor: Mihaela Mitroi, Partener, Asistenta Fiscala si Juridica, EY Romania, lider al activitatii de consultanta fiscala si juridica in clusterul de Sud al regiunii EY Europa Centrala si de Sud-Est si Asia Centrala (CESA)

Contextul evolutiei economiei globale pune sub semnul intrebarii care va fi momentul redresarii cu adevarat al acesteia. Un termen rezonabil si foarte optimist era probabil pana la sfarsitul acestui an, dar exista multe semne de ingrijorare pentru Uniunea Europeana tinand cont de rezultatele de pana acum. Acesta este motivul pentru care cadrul temporar pentru ajutoarele de stat pentru sprijinirea economiei din Uniunea Europeana sufera modificari pentru a doua oara in contextul focarului de infectie cu COVID-19.

De la primul amendament din 3 aprilie 2020 in care erau prevazute cinci tipuri de ajutoare pentru statele membre (subventii directe si avantaje fiscale selective, garantii de stat pentru imprumuturi accesate de companii de la banci, imprumuturi publice subventionate catre companii si garantii pentru bancile care canalizeaza sprijinul catre economia reala, asigurare de credit la export pe termen scurt), in luna mai apare si cea de-a doua modificare prin adoptarea unor masuri de recapitalizare si de datorii subordonate.

Pana in prezent Comisia a aprobat acordarea de ajutoare de stat de aproximativ 1,9 trilioane euro, din care Romania a beneficiat doar de 3,3 miliarde de euro. Modificarea din mai stabileste criterii pe baza carora statele membre pot oferi recapitalizari si instrumente de datorie subordonata societatilor aflate in dificultate. Cadrul temporar vizeaza protejarea conditiilor de concurenta echitabile in UE si stabileste o serie de garantii pentru a evita denaturari nejustificate ale concurentei pe piata unica. Acesta va ramane in vigoare pana la sfarsitul lunii decembrie 2020. Pentru masurile de recapitalizare, Comisia a prelungit aceasta perioada pana la sfarsitul lunii iunie 2021.

In ceea ce priveste ajutorul de recapitalizare pentru societati, cadrul temporar permite prin aceasta modificare interventii publice punctuale, sub forma unui ajutor de recapitalizare acordat societatilor nefinanciare aflate in dificultate. Societatile aflate deja in dificultate la 31 decembrie 2019 nu sunt eligibile pentru ajutor in temeiul cadrului temporar.

Conditiile referitoare la necesitatea, caracterul adecvat si amploarea interventiei statului prevad faptul ca ajutorul de recapitalizare ar trebui acordat numai daca nu exista nicio alta solutie adecvata, iar interventia trebuie sa aiba in vedere interesul comun. Recapitalizarile nu ar trebui sa depaseasca minimul necesar pentru a asigura viabilitatea beneficiarului sau ceea ce este necesar pentru a se restabili structura capitalului beneficiarului la nivelul la care se situa aceasta inaintea izbucnirii epidemiei.

Apar si conditii privind participarea statului la capitalul societatilor si remunerarea sa, precum si la incetarea participarii statului la capitalul societatilor in cauza. Astfel, statul trebuie sa fie remunerat suficient pentru riscurile pe care si le asuma. In plus, mecanismul de remunerare trebuie sa incurajeze societatile beneficiare si/sau pe proprietarii acestora sa rascumpere actiunile dobandite de stat prin intermediul ajutoarelor de stat, pentru a garanta caracterul temporar al interventiei.

In plus, societatile beneficiare si statele membre au obligatia sa elaboreze o strategie de incetare a participarii statului, in special in cazul societatilor mari care au primit un ajutor de recapitalizare semnificativ. Exista anumite interdictii cu privire la acordarea de dividende si rascumpararile de actiuni si o limitare stricta a remunerarii acordate conducerii, inclusiv o interdictie privind acordarea de prime salariale.

In cazul in care, la sase ani de la acordarea ajutorului de recapitalizare societatilor cotate la bursa sau pana la sapte ani in cazul altor tipuri de societati, incetarea participarii statului nu este confirmata, va trebui prezentat Comisiei un plan de restructurare a societatii beneficiare.

Pana la rascumpararea a cel putin 75% din valoarea masurilor de recapitalizare, societatilor beneficiare care nu sunt IMM-uri li se interzice in principiu sa achizitioneze o participatie de peste 10% intr-o societate concurenta sau in alti operatori din acelasi sector de activitate.

Cu privire la transparenta si raportarea publica, este prevazut faptul ca in termen de trei luni de la recapitalizare statele membre trebuie sa publice informatii privind identitatea societatilor care au primit ajutor si cuantumul ajutorului. Beneficiarii, altii decat IMM-urile, au obligatii suplimentare de raportare legate de ajutor.

In ceea ce priveste ajutoarele sub forma de instrumente de datorie subordonata acordate societatilor, modificarea cadrului prevede si sprijinirea societatilor care se confrunta cu dificultati financiare prin furnizarea de instrumente de datorie subordonata societatilor in conditii avantajoase.

Datoriile subordonate nu pot fi convertite in actiuni atata vreme cat societatea are capacitatea de a-si continua activitatea, iar statul isi asuma riscuri mai mici. Toate conditiile aplicabile masurilor de recapitalizare mentionate anterior se vor aplica si in cazul in care statele membre doresc sa acorde instrumente de datorie subordonata al caror cuantum este superior pragurilor stabilite.

Cadrul temporar modificat va ramane in vigoare pana la sfarsitul acestui an, iar pentru masurile de recapitalizare, perioada a fost prelungita pana la sfarsitul lunii iunie 2021. Comisia va evalua ulterior daca aceste termene vor fi sau nu prelungite in functie de evolutia crizei actuale.

In concluzie, asteptam cu nerabdare adoptarea de catre guvern a masurilor de ajutor de recapitalizare pentru societati precum si a ajutoarelor sub forma de instrumente de datorie subordonata intrucat este mare nevoie de alte forme de sustinere a companiilor in Romania.

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 284.000 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 36,4 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2019. Reteaua noastra este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le oferim clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY este liderul de pe piata serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati pagina noastra de internet: www.ey.com

Autori

foto
ERNST & YOUNG SUPPORT SERVICES SRL