loader
Autoritatile de concurenta iau in vizor utilizarea inteligentei artificiale care risca sa genereze noi comportamente anticoncurentiale

Autoritatile de concurenta iau in vizor utilizarea inteligentei artificiale care risca sa genereze noi comportamente anticoncurentiale

Sonia Voinescu, Avocat Senior Coordonator D&B David si Baias

Inteligenta artificiala (IA) generativa este cel mai cautat subiect al anului 2023 pe enciclopedia online Wikipedia si tehnologia considerata ca avand cel mai mare potential de a transforma si a duce la un alt nivel de dezvoltare majoritatea industriilor. In acelasi timp insa, este de asteptat ca IA sa remodeleze si dinamica concurentiala pe piete si sa genereze noi forme de comportamente anticoncurentiale, ceea ce determina autoritatile de reglementare sa investigheze tot mai mult acest sector.

In prezent, numeroase autoritati de concurenta, cum ar fi cele din in SUA, Marea Britanie si Portugalia, investigheaza deja impactul modelelor de limbaj si al aplicatiilor IA (cum ar fi chatbotii) asupra concurentei in sectorul digital.

Studiile efectuate de autoritatea de concurenta din Portugalia, de pilda, releva ca piata dezvoltarii aplicatiilor de IA se loveste de bariere semnificative la intrare, datorate efectelor de scalare si costurilor mari de schimbare a furnizorilor, printre care:

  1. Bariere la nivelul modelelor de limbaj - dezvoltatorii de modele de limbaj se confrunta cu importante constrangeri financiare atunci cand antreneaza, verifica si ruleaza modele noi de limbaj; in plus, un numar semnificativ de furnizori de modele de limbaj au inceput sa investeasca in capacitati GPU (unitati de procesare) pentru a-si asigura puterea de calcul, si astfel, o mai buna integrare verticala;

 

  1. Bariere la nivelul datelor colectate - necesitatea de a colecta un volum si o varietate mare de date reprezinta o alta bariera semnificativa la intrarea pe piata. Unii dezvoltatori de aplicatii IA, precum Google sau Microsoft, beneficiaza de avantajul datelor care sunt deja in proprietatea lor si pe care le ruleaza pe alte aplicatii detinute. Din perspectiva caracterului actual al datelor, este cert faptul ca doar furnizorii care detin baze de date care se actualizeaza periodic vor reusi sa antreneze aplicatii de inteligenta artificiala generativa care sa fie relevante pentru o perioada mai lunga de timp;

 

  1. Bariere impuse de puterea de calcul - dezvoltatorii de aplicatii de inteligenta artificiala generativa se bazeaza pe cateva companii producatoare de procesoare pentru accesarea puterii de calcul. Costurile pentru intrarea pe pietele hardware sunt ridicate, din cauza investitiilor semnificative necesare in cercetare si dezvoltare, singura solutie mai accesibila ramanand crearea unor aplicatii IA noi fara a apela la resurse de calcul semnificative, prin intermediul furnizorilor de servicii cloud.

In pofida barierelor semnificative la intrarea pe piata amintite mai sus, concurenta pe piata dezvoltarii aplicatiilor de inteligenta artificiala generativa se manifesta pe doua paliere: (1) in amonte, la nivelul furnizorilor de modele de limbaj, respectiv (2) in aval, la nivelul intreprinderilor care solicita acces la modelele de limbaj existente pentru a-si dezvolta propriile aplicatii derivate, cum ar fi plug-in-urile (componente software care vin sa extinda aplicabilitatea si caracteristicile unui model de limbaj existent).

Din perspectiva potentialelor incalcari ale regulilor impuse de dreptul concurentei, se poate  estima, in baza experientei avute pana in prezent cu alte piete digitale, ca dezvoltarea aplicatiilor de inteligenta artificiala generativa poate ridica probleme, in special din zona abuzului de pozitie dominanta, astfel:

- Risc de abuz de pozitie dominanta prin legare sau grupare (tying/bundling): Ca prim exemplu, un jucator care are o cota de piata dominanta pe piata unui serviciu digital poate sa valorifice numarul mare de utilizatori ai acelui serviciu digital, redirectionandu-i catre propria sa aplicatie de inteligenta artificiala generativa si oferind tarife preferentiale pentru utilizarea unui pachet de servicii digitale combinate;

- Risc de abuz de pozitie dominanta prin discriminarea tertilor in favoarea subsidiarei proprii: In acest exemplu, un jucator care are o cota de piata dominanta pe piata unui serviciu digital poate sa isi foloseasca pozitia de lider pentru a-si favoriza produse si servicii, integrand aplicatiile existente in alte servicii IA inovative (proprii sau furnizate de subsidiarele sale), in scopul excluderii concurentilor sai.

- Risc de abuz de pozitie dominanta prin refuzul accesului la facilitati considerate esentiale: In acest exemplu, un jucator care are o cota de piata dominanta pe piata unui serviciu digital detine, in multe situatii, baze de date importante care sunt greu de replicat de catre concurenti. Astfel, crearea unor ecosisteme de produse si servicii interconectate poate facilita, in mare masura, dezvoltarea de baze de date care ar putea fi considerate esentiale pentru crearea unor aplicatii noi de inteligenta artificiala generativa sau a unor modele noi de limbaj. Daca aceste baze de date detinute de o intreprindere dominanta joaca un rol-cheie in crearea de continut pentru aplicatii de inteligenta artificiala generativa dezvoltate de concurenti, refuzul de a acorda acces la aceste baze de date poate constitui un abuz de pozitie dominanta sanctionabil.

Ca o scurta concluzie, recomandam tuturor dezvoltatorilor de solutii de inteligenta artificiala generativa sa fie foarte prudenti, in special in situatiile in care au cote de piata din zona de dominanta, asigurandu-se astfel ca au un comportament responsabil care nu distorsioneaza concurenta. 

Autori

foto
D&B DAVID SI BAIAS SCA