loader
Aspecte privind raspunderea contraventionala si penala in contextul instituirii starii de urgenta ca urmare a epidemiei COVID-19

Aspecte privind raspunderea contraventionala si penala in contextul instituirii starii de urgenta ca urmare a epidemiei COVID-19

Cadrul legislativ, raspunderea penala si cea contraventionala in contextul pandemiei COVID-19

Avand in vedere starea de urgenta instituita in contextul epidemiei determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, redam in continuare cateva aspecte privind atragerea raspunderii contraventionale sau penale, dupa caz.

1. Cadru legislativ

La 16 martie 2020, prin Decretul nr. 195/2020, s-a instituit starea de urgenta pe teritoriul Romaniei pentru o perioada de 30 de zile, stabilindu-se masurile de urgenta pentru prevenirea raspandirii COVID-19 si realizarea managementului consecintelor.

Persoanele juridice, persoanele fizice, precum si autoritatile publice au obligatia sa respecte si sa aplice masurile stabilite prin decret, prin ordonantele militare si si ordinele specifice starii de urgenta, iar incalcarea acestor masuri atrage raspunderea disciplinara, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.

Totodata, prin Ordonanta de Urgenta nr. 28 din 18 martie 2020, au fost reglementate modificari ale Codului penal, in scopul sanctionarii celor care, prin faptele lor, determina infectarea altor persoane, afectandu-le grav sanatatea sau determinand moartea uneia sau mai multor persoane.

2. Raspunderea penala in contextul epidemiei COVID-19

Raspunderea penala poate viza faptuitorul persoana fizica sau persoana juridica, in masura in care faptele au fost savarsite in realizarea obiectului de activitate sau in interesul ori in numele persoanei juridice. Atragerea raspunderii penale a persoanei juridice nu exclude raspunderea penala a persoanei fizice care a contribuit la savarsirea infractiunii.

Atentie!

Savarsirea oricarei fapte penale de catre o persoana care a profitat de situatia prilejuita de starea de urgenta reprezinta, in sine, o circurmstanta care duce la majorarea pedepselor pana la maximul special, la care se poate adauga un spor de pana la 2 ani, in cazul pedepsei cu inchisoarea, respectiv pana la o treime din maximul special al amenzii.

In contextul starii de urgenta actuale, s-au adus modificari unor infractiuni deja reglementate de Codul penal, precum falsul in declaratii si zadarnicirea combaterii bolilor si s-a incriminat o noua infractiune, respectiv omisiunea declararii unor informatii.

  • Zadarnicirea combaterii bolilor se poate savarsi in una din urmatoarele forme, pentru fiecare dintre acestea fiind reglemenatate agravante in functie de efectul faptelor asupra sanatatii sau vietii altor persoane:

- nerespectarea masurilor de carantina sau de spitalizare dispuse pentru prevenirea sau combaterea bolilor infectocontagioase;

- nerespectarea masurilor privitoare la prevenirea sau combaterea bolilor infectocontagioase, daca fapta a avut ca urmare raspandirea unei asemenea boli (inchisoare de la unu la 5 ani) – fapta este sanctionata inclusiv daca este savarsita din culpa;

- transmiterea, prin orice mijloace, a unei boli infecto-contagioase de catre o persoana care stie ca sufera de aceasta boala – in acest caz, se pedepseste inclusiv tentativa.

  • Falsul in declaratii pastreaza aceeasi forma de baza cu precizarea ca s-a majorat minimul special al pedepsei cu inchisoarea de la 3 la 6 luni, maximul special ramanand acelasi, respectiv 2 ani. Suplimentar, este incriminata o noua forma a infractiunii, respectiv savarsirea faptei pentru a ascunde existenta unui risc privind infectarea cu o boala infectocontagioasa.
  • Omisiunea declararii unor informatii consta in omisiunea unei persoane de a divulga cadrelor medicale sau functionarilor publici informatii esentiale cu privire la posibilitatea de a fi intrat in contact cu o persoana infectata cu o boala infectocontagioasa, inclusiv COVID-19.

3. Raspunderea contraventionala in contextul epidemiei COVID-19

In ce priveste raspunderea contraventionala, nerespectarea masurilor stabilite in ordonantele militare sau in ordinele specifice starii de urgenta, daca fapta nu constituie infractiune atrage sanctiunea amenzii, dupa cum urmeaza:

- amenda de la 2.000 lei la 20.000 lei, pentru persoane fizice si

- amenda de la 10.000 lei la 70.000 lei, pentru persoane juridice.

Suplimentar, in functie de natura contraventiei, se pot aplica si una sau mai multe sanctiuni contraventionale complementare, respectiv:

- confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contraventie;

- interzicerea accesului prin aplicarea sigiliului de catre organele abilitate;

- suspendarea temporara a activitatii;

- desfiintarea unor lucrari;

- refacerea unor amenajari.

Atentie!

O eventuala plangere formulata impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei nu suspenda executarea sanctiunilor contraventionale complementare aplicate.

Constatarea contraventiilor se poate face, in functie de masura incalcata, de multiple autoritati abilitate prin dispozitiile ordonantelor militare sa aplice sanctiuni, dintre care mentionam: Politia Romana, Jandarmeria Romana, politia locala, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului, Politia de Frontiera Romana, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si structurile subordonate, directiile de sanatate publica si conducatorii autoritatilor administratiei publice locale.

Pentru vizualizarea articolului va rugam consultati si documentul de mai jos:

Autori

foto
BIRIS GORAN CONSULTING SRL