loader

Aspecte fiscale si impozitare – Modalitati de stimulare a ocuparii fortei de munca in tarile Europene

Impozitarea ramane unul dintre instrumentele la indemana guvernului de a creste veniturile bugetare. In perioade de incertitudine economica si ingrijorare crescuta cu privire la datoria publica, multe guverne cauta modalitati sa creasca aceste venituri, fie prin a ridica taxele sau prin a aborda o atitudine ferma cu privire la evaziunea fiscala.

 

Media globala a cotelor maxime de impozit pe venitul personal a crescut cu 0.3 procente

Cotele de impozit pe venit, care au avut o pozitie stationara in 2011, revin in prezent la acelasi trend ascendent din 2010, inregistrandu-se o crestere de 0,3% in media globala a cotelor maxime de impozit pe venit.

 

Studiul Individual Income Tax and Social Security Rate Survey, realizat anual de departamentul International Executive Services (IES) din cadrul KPMG, evidentiaza ca este doar a treia oara cand se observa o crestere a cotelor de impozit pe venit in ultimii 10 ani de cand se efectueaza studiul KPMG.

 

Madalina Racovitan, Partener in Departamentul Tax din cadrul KPMG in Romania si Coordonator pentru International Executive Services: „In mare parte, aceasta crestere a cotelor de impozit pe venitul personal este o consecinta a lipsei masurilor de redresare economica si a ingrijorarilor tot mai mari cu privire la cresterea nivelului  datoriilor publice”, se arata in studiu. ”Multe state au considerat necesar sa creasca cotele maxime de impozit pe venit, adoptand una din urmatoarele doua abordari: fie aplicarea unor noi cote de impozit pentru veniturile foarte mari, fie introducerea unor impozite temporare pentru situatii urgente de deficit bugetar”.

 

Cele mai relevante exemple in acest sens, evidentiate in studiu, pot fi observate in recentele reforme introduse in Franta si Spania.

 

Reformele aplicate in Franta s-au concretizat prin introducerea a doua noi cote de impozit pe venit pentru persoanele cu venituri foarte mari, ceea ce a condus la cresterea cotelor maxime de la 41% la 45%.  Aceste cresteri sunt in general considerate ca o „contributie exceptionala” care afecteaza persoanele cu venituri anuale ce depasesc 250.000 de Euro.

 

”S-ar putea sa aiba loc majorari suplimentare, in conditiile in care presedintele François Hollande preconizeaza introducerea unei cote de impozit de 75% pentru contribuabilii cu venituri de peste 1.000.000 de Euro”, mai arata studiul.

 

Incepand din ianuarie 2012, Spania a introdus „impozitul complementar”, destinat a contribui la ameliorarea deficitului public al tarii. Impozitul se aplica tuturor contribuabililor, fiind cuprins intre 0,75% si 7%, in functie de venitul fiecarei persoane. Concret, aceasta inseamna ca impozitul pe venit pentru persoanele cu un venit de peste 300.000 Euro a crescut de la 45% la 52%.

 

In alte parti ale Europei, schimbarile au fost nesemnificative. Europa de Vest continua sa aiba cele mai mare cote de impozit pe venitul personal comparativ cu orice alta sub-regiune la nivel global (46.1%).

 

Cota medie in Europa de Est (16.7%) reprezinta mai putin de jumatate din cea a altor sub-regiuni europene, in mare parte datorita prevalentei cotelor unice reduse de impozit. Polonia si Ucraina sunt singurele doua state est-europene dintre cele analizate care au mentinut sistemul de impozitare progresiva.

 

Dupa cum comenteaza Madalina Racovitan, Partener in Departamentul Tax din cadrul KPMG in Romania si Coordonator pentru International Executive Services: „Romania si-a mentinut cota unica de impozitare relativ scazuta de 16%, ceea ce inseamna ca sarcina fiscala pentru contribuabilii cu venituri mari este mai redusa decat in majoritatea tarilor din Europa Occidentala.  Desi recent, in cadrul  dezbaterilor cu privire la cota unica de impozitare, au fost politicieni care au pledat pentru o revenire la sistemul de impozitare progresiva, pana in prezent nu s-a formulat nicio propunere de majorare semnificativa a impozitului pe venituri mari, similara cu cea propusa in Franta.”

 

Racovitan continua: „Studiul KPMG arata, de asemenea, ca pentru persoanele cu un venit anual brut de 100.000 sau 300.000 de dolari, Romania continua sa fie relativ competitiva din punct de vedere al impozitului pe venit, in combinatie cu contributiile la asigurari sociale datorate de angajati. Cu toate acestea, o imagine poate mai realista a costului fortei de munca in Romania se poate obtine luand in considerare si contributiile angajatorului la asigurarile sociale, iar la acest capitol Romania are o performanta mai scazuta. Avand in vedere beneficiile limitate care decurg din sistemul de asigurari sociale din Romania comparativ cu alte state din Europa, cotele ridicate reprezinta un motiv in plus de ingrijorare, si acestea ar putea actiona ca un factor descurajator pentru companiile romanesti care angajeaza manageri de top, a caror experienta ar putea intensifica cresterea economica. O alta problema cu care se confrunta Romania este faptul ca persoanele cu venituri mici si medii sunt supuse unui impozit si contributii la asigurari sociale disproportionate, deoarece aceste contributii sunt platite pe intregul venit, in timp ce in statele dezvoltate exista un prag de venit minim sub care nu se mai datoreaza nici impozit nici contributii.”

 

In nordul Europei, media cotelor maxime de impozit pe venit este de 36.5%, in aceasta sub-regiune inregistrandu-se relativ putine schimbari in cursul anului 2012. Modificari vor avea loc insa in Marea Britanie, unde guvernul a anuntat deja planuri pentru reducerea cotei maxime de impozit actuale de la 50% la 45% incepand din aprilie 2013.

 

Studiul KPMG arata ca cele mai mari cote de impozit pe venit din lume se regasesc in mica insula Aruba din Caraibe, cu o cota maxima de 58.95%. Alte tari in care cota maxima de impozit depaseste 50% sunt in mare parte europene: Suedia (56.6%), Danemarca (55.4%), Olanda (55%), Austria (50%), Belgia (50%) si Marea Britanie (50%). Exceptii exista insa si in Africa si Asia, respectiv in Japonia (50%), si in Senegal (50%), care participa pentru prima data la sondaj.

 

Raportul Individual Income Tax and Social Security Rate Survey al KPMG este un studiu transfrontalier cu privire la cotele de impozit pe venit si de contributii la asigurari sociale, care include date pentru anii 2003-2012. Raportul acopera 114 state, concentrandu-se asupra nivelului maxim de impozit datorat administratiilor centrale de stat.

 

Sondajul a fost initiat de departamentul IES din cadrul KPMG, care cuprinde profesionisti din reteaua noastra globala de firme membre.

 

O copie a studiului este disponibila la adresa: www.kpmg.com/tax, sau in documentul pdf atasat. 

Autori

foto
KPMG ROMANIA SRL