loader
Accelerarea tendintelor tehnologice in business

Accelerarea tendintelor tehnologice in business

Autor: Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente

In mediul de afaceri de astazi marile tendinte suscita interesul decidentilor. Acestea arata incotro se indreapta o industrie, un sector de activitate, o economie. Compuse la randul lor din incipiente tendinte emergente care ajung sa fie dominante, tendintele macro ne contin.

De exemplu daca esti proprietarul unei companii oarecare s-ar putea sa nu fii chiar in avangarda dezvoltarii tehnologice. Cu toate acestea tehnologia joaca un rol important pentru cresterea si eficienta companiei si e bine sa stii care este tendinta de utilizare.

La nivel de macro tendinte tehnologiile momentului sunt Inteligenta Artificiala, RPA si 5G. Despre acestea se vorbeste mult. Putin, insa, se vorbeste despre sinergiile si dimensiunea aplicata, ori rezultanta adoptarii noilor tehnologii la nivelul fiecarei companii. In privinta acestor din urma se decanteaza urmatoarele 5 tendinte:

1. Digitalizarea functiei de HR

HRul este un domeniu care a crescut ca importanta in 2020, ca urmare a pandemiei, ceea ce a adus nevoia de digitalizare atotcuprinzatoare a acestei functiuni. Este de asteptat ca aceasta tendinta sa continue in 2021. Munca la distanta a schimbat perceptia companiilor in ce priveste productivitatea, angajamentul, cultura, comunicarea si dezvoltarea angajatilor si a evidentiat necesitatea unei tehnologii eficiente care sa ajute la depasirea acestor provocari. Centralizarea sistemelor de informatii HR a devenit, de asemenea, o misiune importanta.

In Romania, conform studiului Valoria ”Tendinte si Provocari in HR” 43% dintre companiile respondente spun ca au o solutie de automatizare a proceselor de HR. Mai mult, 51% considera ca utilizarea tehnologiei in HR este de importanta crescuta pentru masurarea performantei (ROI) departamentului, 12% cred ca este doar oarecum importanta, in timp ce 26% considera ca este un element cheie cu importanta critica.

2. Cumparaturi contactless

Ca raspuns la restrictiile legate de pandemie, marile companii au folosit tehnologia mobila, cumparaturile online si programarile online pentru a crea o experienta de cumparaturi fara contact uman. Alta data socotit un moft al consumatorilor de a accesa produsele companiilor pe mobil, odata cu pandemia, a devenit aproape o cerinta de baza pentru majoritatea comerciantilor cu amanuntul. Cumparaturile pe telefon, plata cu ajutorul aplicatiilor de eBanking, sunt acum tot mai frecvente. Argument al distantarii sociale, plata contactless exprima aceasta tendinta chiar si in magazinele fizice.

In Romania numarul persoanelor care fac cumparaturi online a crescut in 2020 cu 13% fata de 2019, iar valoarea medie cheltuita pentru cumparaturile online a inregistrat o crestere semnificativa de 41% in 2020 fata de 2019.

3. Unificarea software

Adoptarea de catre companii a solutiilor individuale pentru rezolvarea problemelor specifice a ridicat companiilor provocarea integrarii acestor solutii. Va fi un progres important cand platformele de integrare vor permite oricarui software sa se conecteze bine cu orice alt software. Conexiunea va lega in cele din urma mai multe platforme si va permite o comunicare perfecta. De exemplu, informatiile despre clienti se vor schimba simultan intre platforme, daca sunt integrate intr-una singura, iar aceasta unificare poate economisi timp companiilor.

In prezent RPA tehnologia cea mai utilizata pentru integrare diverselor tipuri de software mai ales in conditii de unificare a unor sisteme depasite cu tehnologii noi. Potrivit studiului Valoria ”Barometrul Digitalizarii in Romania” domeniile in care tehnologia RPA este cea mai utilizata sunt: contabilitate general[ (20%), financiar (18%) si bugetare/analiza (14%).

4. Ascensiunea automatizarii

Automatizarea, un cuvant care in urma cu cativa ani se auzea discret, astazi se aude tot mai tare. Cu lipsa continua de lucratori in anumite domenii, investitiile in automatizare vor continua sa creasca. Exemple pentru companiile mici includ automatizarea stabilirii preturilor in online pentru a gestiona profitabilitatea si cresterea veniturilor, precum si sisteme de administrare a stocurilor pentru a asigura disponibilitatea cantitatii optime. Este de asteptat ca decidentii companiilor sa aloce bugete pentru solutii de automatizare ca mijloc de reducere a costurilor si rezolvare a problemelor.

5. Productivitate prin digitalizare

Accentul in 2021 se va indrepta catre sisteme de productivitate. Este o tendinta care va deveni din ce in ce mai accentuata, pe masura ce echipele din intreaga companie se confrunta cu masuri precum inghetarea bugetelor, reduceri de costuri si/sau concedieri. Mai mult, tehnologia care sustine instruirea angajatilor se va concentra din ce in ce mai mult pe solutii digitale pentru a face echipele de training mai agile si mai eficiente.

In toate industriile, contextul anului 2020 a catalizat o schimbare de o magnitudine fara precedent. In cursa pentru a construi capacitati digitale puternice si pentru a reorganiza cu succes lumea de maine, companiile isi cauta solutiile de crestere in viitor valorificand tendintele tehnologice de astazi.

Despre Constantin Magdalina

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 10 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat LeanSix Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate in cadrul unei companii din Big 4 a initiatsi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor in 2013-2016, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, social media si mediul de afaceri romanesc, utilizarea dispozitivelor mobile in Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitala, tendintesi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente siconferinte de business.