loader
Abilitatile esentiale ale liderilor agili

Abilitatile esentiale ale liderilor agili

Autor: Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente

                                       

Conceptul „agile” a aparut in 2001 in industria de IT, plecand de la constientizarea faptului ca middle managementul era prea mult preocupat de retentia angajatilor si prea putin preocupat sa le faciliteze succesul.

Agile a depasit limitele industriei de software, ca sa ajute angajatii dintr-o serie de profesii si industrii sa devina mai eficienti si mai productivi.

Dezvoltarea unei perspective asupra leadership-ului bazata pe principiile agile a venit ca o consecinta fireasca a verificarii lor in practica.

Dar ce este mai exact leadershipul agil si cum poti sa-i implementezi principiile in compania ta?

A. Definitia leadership-ului agil

Leadership-ul agil este abilitatea de a crea mediul potrivit pentru auto-organizarea echipelor in jurul valorii relevante pentru client. Un mediu in care membrii echipelor multidisciplinare colaboreaza, invata reciproc, primesc feedback rapid si se concentreaza pe invatarea continua si pe calitate.

Este un stil de conducere care se straduieste sa elimine obstacolele catre succes, astfel incat angajatii sa poata fi mai eficienti si mai productivi ca echipa.

Deoarece echipele agile lucreaza impreuna mai bine, aceasta abordare conduce la rezultate mai bune, cu mai putin timp si resurse pierdute. Prin imputernicirea echipelor, companiile agile pot transforma intregul potential al fortei de munca in valoare.

Imprumutarea conceptelor din metodologia agila permite companiilor sa raspunda mai rapid la factorii externi. Adoptarea unei mentalitati agile ajuta companiile sa vada imbunatatirea la nivel granular, permitand echipelor sa experimenteze produse si procese imbunatatite.

Leadership-ul agil se concentreaza pe facilitare ca mijloc de generare a leadershipului in echipa.

Metodologia Scrum, cea mai populara dintre metodologiile agile de management de proiect, reuseste acest lucru cu cateva reguli care conduc la o metoda operationala care functioneaza excelent in Agile Leadership.

• In primul rand, este vorba de transparenta si autonomie.

• In al doilea rand, este vorba despre imputernicire si evaluarea echipelor CA ECHIPA.

• In al treilea rand, este vorba despre transcendenta, adica despre depasirea unui obiectiv obisnuit si indeplinirea unui scop care energizeaza echipa.

B. Companii traditionale vs. Companii agile

Companiile traditionale sunt pandite de riscul blocarii in birocratie, amanari, etc. Acestea pun accentul pe chestiuni importante dar neprioritare. Deoarece toate deciziile importante vin de la varf, ele pot intarzia sa raspunda la schimbare.

Liderii traditionali sunt factori de decizie care atribuie sarcini subordonatilor. Acesti lideri culeg beneficiile recunoasterii pentru succes si isi asuma vina pentru esec.

Avand in joc reputatia si cariera lor, este mai putin probabil sa delege luarea deciziilor celor care le raporteaza. Acest lucru poate avea consecinte imense referitoare la calitatea si viteza deciziilor.

Daca o companie nu poate evolua suficient de rapid, risca sa-si piarda atat relevanta, cat si cota de piata.

Companiile agile, pe de alta parte, se bazeaza mai putin pe regulile si procesele vechi si mai mult pe actualizarea si optimizarea proceselor pentru a facilita o mai buna calitate a muncii. Autoritatea liderilor nu se confunda cu responsabilitatea celor care livreaza.

De aceea companiile agile isi descentralizeaza puterea si recunosc valoarea pe care o obtin din ascultarea angajatilor aflati in prima linie. Astfel, companiile agile reactioneaza rapid la schimbarile din jurul lor.

Nu orice proiect din cele pe care companiile agile le implementeaza se va dovedi un succes, dar chiar si dezamagirile pot ajuta compania sa invete ceva.

Adoptarea unei abordari iterative, adica centrata pe cicluri rapide de dezvoltare, testare, obtinere de feedback si implementare, permite echipelor sa experimenteze schimbarea pentru a vedea ce ajustari sunt necesare si produce cele mai bune rezultate.

C. Abilitatile esentiale ale liderilor agili

1. Liderii agili comunica deschis si transparent cu membrii echipei lor. Prioritatea lor este eliminarea blocajelor, astfel incat membrii echipei sa-si poata atinge prioritatile in fiecare zi. Prin comunicare eficienta, liderii agili pot anticipa si elimina barierele in calea succesului.

2. Liderii agili asculta si observa mereu. Cand membrii echipei abordeaza o problema sau liderii observa una care apare frecvent, ei aduna informatii pentru a concepe procese mai bune. Ascultarea angajatilor din prima linie este cheia unui leadership agil. Liderii agili inteleg ca solutiile practice ale proceselor sunt cel mai probabil sa vina de la oamenii cei mai familiarizati cu ele.

3. Liderii agili raman concentrati pe nevoile clientilor. Liderii agili inteleg modul in care schimbarile din piata, economie sau comunitate pot influenta locul de munca. Ei se refera in mod constant la prioritatile strategice si le reevalueaza in mod regulat pentru relevanta.

In concluzie

Valorile si principiile agile incurajeaza liderii sa foloseasca colaborarea si sa-i imputerniceasca pe ceilalti sa se dezvolte si sa participe la luarea deciziilor.

Liderii agili privesc esecurile ca oportunitati de a invata si pompa incredere in companiile lor. Liderii agili intruchipeaza si modeleaza o cultura a sigurantei psihologice, dau contextul optim pentru interactiunea cu membrii echipei in timp ce promoveaza invatarea si inovatia.

Cu flexibilitate, abilitate si un accent pe executie in orice scenariu, liderul agil ii implica pe membrii echipei sa livreze la timp si tinand cont de buget. In vremuri de incertitudine, agilitatea este furnizor de stabilitate.

Despre Constantin Magdalina

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 15 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat LeanSix Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate in cadrul unei companii din Big 4 a initiat si coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, utilizarea dispozitivelor mobil sau centrarea pe client a companiilor din Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, transformarea digitala, tendinte si tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente si conferinte de business.