In acest sector, start-up-urile – nu companiile mature multinationale – au devenit cel mai puternic vector al inovatiei, dezvoltand tehnologii precum recunoasterea imaginilor, lingvistica computationala (natural language processing) si condusul de vehicule in mod autonom.
In cursa globala pentru IA, crearea unui ecosistem atractiv pentru acesti noi jucatori reprezinta factorul cheie. S.U.A. se situeaza pe pozitia de lider in acest domeniu, 40% dintre start-up-urile IA aflandu-se pe acest teritoriu. Pe locul doi se afla Europa, cu 22% din totalul start-up-urilor existente la nivel mondial, devansand cu mult China si Israel.
Acestea sunt rezultatele celui mai recent studiu "Inteligenta Artificiala – O strategie pentru start-up-urile europene", in cadrul caruia Roland Berger si Asgard au colaborat pentru a analiza aproximativ 3.500 de start-up-uri din domeniul IA si pentru a formula recomandari care sa fie implementate la nivel european.
"Ocuparea pozitiei secunde releva un dinamism real, dar nu poate ascunde faptul ca initiativele europene raman fragmentate, neexistand o strategie clara de coordonare si structurare a ecosistemului IA, sustinuta de catre U.E. Singura optiune a Europei este sa foloseasca o singura voce atunci cand abordeaza subiectul IA, sustine Charles – Edouard Bouée, CEO Roland Berger."
Sectoare cheie din economia europene inca nu actioneaza in domeniul IA
Individual, niciuna dintre tarile europene nu a atins pragul maxim in ceea ce priveste IA, Marea Britanie aflandu-se pe locul 4 in lume (245 start-up-uri), Franta pe locul 7 in lume (109 start-up-uri) si Germania pe locul 8 in lume (106 start-up-uri). "Aceasta constatare reprezinta un argument pentru initiativele intreprinse la nivel european – mai mult decat la nivel national – favorizand dezvoltarea unui ecosistem atractiv in fata competitiei dintre America si China", spune Axelle Lemaire, Liderul Global Terra Numerata™, reteaua de business digital care aduce impreuna incubatoare de afaceri, investitori, furnizori de tehnologie si jucatori din domeniul digital de diferite dimensiuni si din diferite sectoare. In plus, unele dintre cele mai importante sectoare economice din Europa sunt slab reprezentate in distributia totala a start-up-urilor din domeniul IA, de exemplu energia (2%), industria auto (1%), sectorul imobiliar (1%), agricultura (1%) si administratia publica (mai putin de 1%).
"Ne-am fi asteptat ca tehnologiile de varf ale Europei precum robotica, Internet of Things (IoT) si conducerea in mod autonom sa fie supra-reprezentate in contextul global", adauga Westerheide.
"Romania se situeaza inca in urma centrelor de start-up-uri din Europa, cum ar fi Berlin, Paris, Amsterdam sau chiar Varsovia. Exista insa semne bune in piata atat din prisma programelor de finantare cat si a infrastructurii de sprijin pentru dezvoltarea acestor companii inovatoare, cum ar fi dezvoltarea comunitatilor de knowledge sharing, a conferintelor si intalnirilor dedicate antreprenorilor si investitorilor cat si a diferitelor spatii de co-working sau incubatoarelor dedicate", este de parere Szabolcs Nemes, Principal in biroul Roland Berger din Bucuresti.
"In ceea ce priveste sectoarele de interes pentru companiile de tip start-up din Romania, se remarca un interes din ce in ce mai crescut, cu o serie de povesti de succes locale, cea mai recenta fiind finantarea obtinuta de "unicornul" UiPath" adauga Gabriella Borgovan, Project Manager Roland Berger.
Crearea mediului care sa permita succesul start-up-urilor IA europene
Roland Berger sustine implementarea unor masuri ambitioase la nivel european care sa permita start-up-urilor sa promoveze evolutia IA pe teritoriul continentului.
1. Crearea unui statut distinct pentru start-up-uri la nivel european
Un asa numit Yes!status ("Young European Startup") ar permite start-up-urilor sa beneficieze de noi programe fiscale si sociale care le-ar oferi acestora acces la intreaga piata europeana. Un asemenea statut ar facilita activitatile transfrontaliere, recrutarea unui personal cu o calificare superioara si investitiile internationale. Directiile generale ale acestui statut si continutul sau specific ar trebui definite la nivel european si trebuie sa reprezinte mai mult decat o aliniere a masurilor nationale preexistente.
2. Atragerea investitiilor pentru YES!
Accesul la finantare a start-up-urilor europene din sectorul IA ramane limitat, cu o medie a investitiilor in acest domeniu de 3 milioane de dolari in Franta in 2017 sau 2 milioane de dolari in Germania, in comparatie cu 10 milioane de dolari in S.U.A. si 36 milioane de dolari in China.
Pentru a imbunatati aceasta situatie, Europa ar trebui sa se concentreze asupra incurajarii investitiilor in acest sector din partea marilor corporatii si asupra diversificarii surselor de finantare pentru inovatie.
Finantarea publica are de asemenea un rol de jucat sub forma unor instrumente de investitii public-private prin intermediul Fondului European de Investitii si al angajamentului crescut in bugetul Uniunii Europene. Infiintarea unei Agentii a Inovatiei Europene ar putea contribui la dezvoltarea ecosistemului IA european.
3. Sustinerea dezvoltarii pietei de munca pentru YES!
Europa trebuie sa se prezinte ca fiind o destinatie atractiva pentru antreprenorii si cercetatorii straini. In acest context, crearea unei Vize Europene pentru Start-up ar putea creste abilitatea Uniunii Europene de atragere a talentelor. Mai mult, capacitatea start-up-urilor de a dezvolta produse si servicii impreuna cu laboratoarele de cercetare, promovand astfel initiativele antreprenoriale, combinand echipele si accelerand procesele de transfer tehnologic, este esentiala pentru succesul start-up-urilor si trebuie sustinuta prin programele europene.