loader
Roland Berger lanseaza primul index de electromobilitate din Romania – Romanian E-mobility Index (REI)

Roland Berger lanseaza primul index de electromobilitate din Romania – Romanian E-mobility Index (REI)

Achizitionarea autovehiculelor electrice devine benefica din punct de vedere economic pentru durate de utilizare mai mari de 5 ani, achizitionarea unui autovehicul electric fiind preferabila in raport cu un autovehicul pe baza de combustie interna

Studiul ofera o privire de ansamblu asupra factorilor determinanti pentru piata de electromobilitate din Romania – Cererea/ nivelul de penetrare, oferta disponibila & serviciile de mobilitate, cadrul legislativ si infrastructura de incarcare

• Ne adresam unui spectru larg de industrii, de la energie si utilitati pana la retail, auto, HoReCa sau servicii financiare – Electromobilitatea este un subiect multi-sectorial relevant in multiple arii ale business-ului, atat in mediul privat, cat si in cel public

Indexul de electromobilitate este un indicator al gradului de dezvoltare al pietei locale de electromobilitate si valoarea acestuia a fost determinata in baza a 12 indicatori cheie – Prima editie releva un scor al pietei locale de electromobilitate de 31, raportata la un potential prognozat de dezvoltare de 100 in anul 2025, iar editiile viitoare vor monitoriza evolutia indexului

Studiul va fi realizat semestrial si va include analize recurente pe subiecte cheie pentru piata din Romania – evolutia inmatricularilor de autovehicule electrice, comparatii ale costurilor de exploatare (TCO), evolutia statiilor de incarcare sau solutii alternative de electromobilitate

• Pe langa monitorizarea evolutiei indexului si analiza subiectelor cheie, fiecare editie va aborda o tema speciala, de actualitate pentru perioada analizata – Tema speciala a editiei curente o constituie politicile de reglementare locale; Bucurestiul incearca sa se alinieze principalelor capitale ale Europei, insa fara a introduce restrictii majore pentru motoarele diesel

Szabolcs Nemes, Partener si Managing Director al biroului Roland Berger din Bucuresti, declara: "Initiativa noastra de a lansa primul index de electromobilitate din Romania se bazeaza pe o metodologie proprie Roland Berger de evaluare a gradului de dezvoltare al sectorului intr-un mod sistematic si adreseaza o tema de interes pentru mai multe industrii si care ne asteptam sa creasca in importanta in contextul schimbarii preferintelor consumatorilor, sustenabilitatii afacerilor si evolutiilor tehnologice preconizate. Studiul va avea o recurenta semestriala si reflecta dorinta noastra de a avea un impact semnificativ in mediul de afaceri si in societate".

Dezvoltarea electromobilitatii presupune evolutia echilibrata a 4 factori

Roland Berger a definit o metodologie de evaluare structurata a segmentului de electromobilitate din Romania in baza a 4 elemente interdependente, dezvoltarea concurenta a acestora este esentiala pentru evolutia pietei:

  1. Cererea/ Nivelul de penetrare – Cresterea accelerata a numarului de autovehicule electrice inmatriculate pe plan local este rezultatul unei constientizari imbunatatite a publicului a beneficiilor acestora din punct de vedere economic si impact asupra mediului. In primul semestru al anului 2019 s-au inmatriculat ~640 autoturisme noi electrice (EV) si hibride plug-in (PHEV), ponderea acestora in totalul auto noi inmatriculate (0.9%) fiind similara valorilor inregistrate in Italia, Spania sau Japonia.
  1. Oferta & Serviciile de mobilitate disponibile – Varietatea limitata a autovehiculelor electrice disponibile spre vanzare in Romania este unul dintre principalii factori care pot incetini dezvoltarea pietei de electromobilitate, oferta curenta de auto electrice si hibride plug-in reprezentand doar ~10% din totalul modelelor comercializate. Pe de alta parte, segmentul solutiilor alternative de electromobilitate a inregistrat o crestere importanta in anul 2019, atat ca numar de jucatori, utilizatori si vehicule din flote, cat si ca diversitate a serviciilor disponibile.
  1. Cadrul legislativ – Programul Rabla Plus este un pilon esential al pietei de autovehicule electrice din Romania, subventiile obtinute prin intermediul acestuia aducand costul total de exploatare (TCO) al modelelor electrice la un nivel similar cu cele bazate pe combustie interna. Cu toate acestea, atingerea in premiera a limitei de fonduri pentru persoane fizice in sesiunea 2019 va avea ca efect limitarea achizitiilor de autovehicule electrice in perioada urmatoare, evidentiand dependenta pietei de schema guvernamentala. La nivel municipal, initiativele de restrictionare a vehiculelor pe baza de combustie interna sunt aproape inexistente, Bucurestiul fiind primul si singurul oras din Romania care va impune restrictii de circulatie odata cu introducerea taxei Oxigen.
  1. Infrastructura de incarcare – Numarul statiilor publice de incarcare a crescut constant in ultimele 12 luni, cu aproximativ 30%, pe semestru. Aceasta evolutie a fost sustinuta cu precadere de investitiile jucatorilor privati din retail, HoReCa, real estate sau sectorul petrolier, in parteneriat cu firme specializate sau cu companiile de utilitati care si-au dezvoltat expertiza in domeniu. Majoritatea statiilor se regasesc in principalele centre urbane ale tarii, in timp ce Bucurestiul concentreaza ~25% din totalul statiilor.

Achizitionarea autovehiculelor electrice devine preferabila din punct de vedere economic pentru durate de utilizare mai mari de 5 ani

Calculul costului total de exploatare (TCO), ce va fi realizat in fiecare editie a studiului, evidentiaza conditiile in care achizitionarea unui autovehicul electric este preferabila din punct de vedere economic in raport cu un autovehicul pe baza de combustie interna. Avand in vedere investitia initiala, subventiile disponibile si costurile de operare (in principal combustibil si mentenanta), autovehiculele electrice ating un TCO mai mic dupa 5 ani de utilizare, la un rulaj mediu anual de 15.000 de kilometri. Dragos Fundulea, Project Manager Senior in cadrul Roland Berger, a detaliat analiza comparativa:

"Principalele economii sunt rezultatul costurilor reduse cu combustibilul, care pot fi cu peste 70% mai scazute in conditiile nivelului tehnologic actual. In contextul pietei din Romania, insa, subventiile obtinute prin programul Rabla Plus aduc cea mai semnificativa contributie – fara acestea, parcursul mediu anual ar trebui sa se apropie de 30.000 km pentru ca achizitia unui autovehicul electric din clasa compacta de exemplu sa aiba sens din punct de vedere economic." 

Conceptul clasic de "benzinarie" nu mai este de actualitate – Accesibilitatea statiilor si usurinta de incarcare sunt esentiale

Daca argumentul economic favorizeaza, din ce in ce mai mult, optiunea achizitiei unui autovehicul electric, nu acelasi lucru se poate spune despre usurinta de utilizare. Reteaua publica de statii de incarcare va trebui sa continue dezvoltarea pentru a asigura confortul si flexibilitatea incarcarii pentru conducatorii auto.

Posibilitatea valorificarii timpului in care autovehiculele se incarca este un criteriu decisiv din perspectiva utilizatorilor, motiv pentru care sectoarele retail si HoReCa sunt lideri considerand numarul de statii de incarcare instalate. Viteza de incarcare este, de asemenea, un factor cheie, statiile de incarcare cu putere mai mare de 22 kW (incarcare rapida) avand ponderea cea mai mare in randul benzinariilor, ce tintesc sa se apropie de combustibilii clasici din perspectiva timpului de incarcare.

In opinia lui Szabolcs Nemes, Partener si Managing Director al biroului Roland Berger din Bucuresti, instalarea infrastructurii de incarcare poate oferi un avantaj competitiv jucatorilor dintr-o paleta larga de industrii: "Electromobilitatea va deveni in scurt timp un subiect de importanta strategica si pentru industriile aflate in afara sferelor de transport si energie. Jucatorii din retail, HoReCa sau real estate vor avea un nou instrument prin care vor putea atrage potentiali clienti, insa va trebui identificat acel echilibru intre nivelul si gradualitatea investitiilor si potentialele beneficii. Dimensiunile importante in aceasta analiza sunt: costul echipamentelor, viteza oferita, modul de operare si taxare, adeziunea la retele mature sau interfata cu clientii."

Orasele din Romania incearca sa se alinieze la directiile europene – Implicatiile taxei Oxigen din capitala

Introducerea taxei Oxigen in Bucuresti incepand cu anul 2020 va marca implementarea primei initiative de restrictionare a accesului autovehiculelor pe baza de combustie interna in municipalitatile din Romania. Masura vine ca urmare a gradului de poluare accentuat din capitala, initiative de tipul acesta fiind utilizate la scara larga in Europa de Vest. Desi se asteapta ca taxa sa aiba efecte pozitive asupra calitatii aerului, beneficiile acesteia vor fi limitate de o serie de aspecte precum:

  • Absenta unor tinte clare, asumate, pentru valorile care determina calitatea aerului
  • Lipsa diferentierii restrictiilor intre autovehiculele pe benzina si autovehiculele diesel, cele din urma avand emisii semnificativ mai mari la nivele de poluare Euro similare
  • Lipsa unei strategii integrate de promovare a mobilitatii "verzi" si reducere a poluarii, care sa includa sustinerea serviciilor alternative de electromobilitate

Studiul este disponibil aici:

Despre Roland Berger

Roland Berger, infiintata in anul 1967, este singura companie globala de consultanta de management de top cu origini europene. Cu 2.400 de angajati in 35 de tari, are o prezenta de succes in cele mai importante piete internationale. Cele 52 de birouri ale firmei sunt localizate in toate centrele de afaceri globale majore – in Romania, Roland Berger este prezenta inca din anul 1992 prin biroul deschis la Bucuresti.

Autori

foto
ROLAND BERGER SRL