loader

Turismul sportiv: Reprezinta golful o noua oportunitate pentru Romania?

Cei aproximativ 500 de jucatori de golf afiliati din Romania au la dispozitie doar cinci terenuri care pot fi luate in considerare pentru acest sport inca emergent in Romania, dintre cele aproximativ 200 de terenuri de golf din Europa Centrala si de Est disponibile in anul 2013

Republica Ceha are cea mai indelungata istorie in domeniul acestui sport in Europa de Est cu aproximativ 96 de locatii disponibile pentru cei 55.000 de jucatori inregistrati, KPMG identificand aproximativ 20 de noi terenuri inaugurate din 2008 si pana in prezent.

 

De ce avem nevoie de mai multe terenuri de golf?

 

Richard Perrin, Partner Advisory, KPMG, mentioneaza: „Din cauza lipsei facilitatilor, numarul de jucatori inregistrati in Asociatia Jucatorilor de Golf din Romania nu reflecta in mod real potentialul pietei. Comparativ cu tarile invecinate, Romania se situeaza printre ultimele locuri in clasamentul terenurilor de golf. Suntem, evident, cu mult in urma Republicii Cehe cu cele 96 de terenuri de golf de care dispune, dar nu stam mai bine nici fata de Polonia care are 27 de terenuri – 3.000 de jucatori afiliati, Ungaria – 15 terenuri si 1.400 de jucatori, si Bulgaria – 7 terenuri si 640 de jucatori”.

 

Atragerea turismului de inalta calitate

 

Organizatia Mondiala a Comertului (WTO) prognozeaza ca, pana in anul 2020, aproape unul din trei turisti care vor veni sa viziteze Europa, vor alege o destinatie din Europa Centrala si de Est, iar turistii amatori de golf sunt intotdeauna in cautare de noi locuri. Potrivit firmei de consultanta in domeniul turismului, Economic Research Associates, cu sediul la Londra, categoriile de turisti atrasi in cea mai mare masura de golf sunt in aceeasi masura interesati sa combine sportul cu cunoasterea culturii si traditiilor, pe care Romania le are din abundenta si care sunt inca in mare masura nedescoperite.

 

Pentru vacantele de golf, cele mai vizitate destinatii din Europa continua sa fie Spania si Portugalia, urmate de Scotia si Turcia, in timp ce Italia si Bulgaria au castigat in popularitate in ultima perioada.

 

Dezvoltarea proiectelor rezidentiale de inalta calitate

 

Desi conceptul de ansamblu rezidential cu teren de golf are o istorie mult mai scurta in regiunea EMA decat in America de Nord, este un fapt bine cunoscut ca – atunci cand este bine proiectata – amplasarea caselor de-a lungul terenurilor de golf poate stimula tranzactiile imobiliare si poate contribui la cresterea pretului de vanzare. Numeroase studii au demonstrat ca in clasamentul celor mai cautate locatii pentru amplasarea unei comunitati rezidentiale numai cursurile de apa devanseaza terenurile de golf. Cu toate acestea, valoarea adaugata pe care o ofera golful in cadrul unui complex imobiliar sau turistic nu se datoreaza numai facilitatii in sine. Aceasta provine in cea mai mare masura din frumusetea si serenitatea peisajului pe care le ofera un teren de golf.

 

Richard Perrin mentioneza: „In cel mai recent studiu realizat de KPMG, ’Golf Course Development Cost Survey 2014 in Europe, the Middle East and Africa’, toti respondentii au indicat o crestere a pretului de vanzare initial aferent unitatilor imobiliare. Aproape jumatate dintre respondentii cu un proiect imobiliar integrat au estimat ca pretul de vanzare a fost cu 20% mai mare comparativ cu o unitate imobiliara similara dintr-o zona invecinata dar care nu dispunea de acces la terenul de golf. in plus fata de profitul anticipat din vanzarea unitatilor imobiliare, mai mult de doua treimi dintre respondenti considera ca terenul de golf va fi o investitie profitabila”.

 

Dar cat de mult costa?

 

Conform aceluiasi studiu realizat de KPMG, presupunand ca investitorul poate obtine terenul in concesiune, costurile s-ar putea ridica la 12 milioane de Euro pentru amenajarea unui teren de golf cu 18 gauri, care sa includa si o sala de conferinte, restaurant si baruri, 12 cabane, un centru spa si activitati de recreere. in perioada 2008-2013 costul mediu necesar realizarii unei gauri de golf in estul Europei, pentru terenuri de orice dimensiune, era de 367.000 de Euro, de trei ori mai mult fata de 106.000 de Euro in perioada 2004-2008. Principalul motiv este ca proiectele imobiliare recente din regiune au avut o calitate net superioara. Comparativ cu acest pret, costul mediu de dezvoltare in Europa de Vest si Europa Mediteraneeana de Sud-Est (Franta, Italia, Portugalia, Spania, Cipru) este de 450.000 de Euro, iar in EMA este 328.000 Euro.

 

Noile tendinte: Organizarea unor turnee de golf pentru clienti si parteneri

 

KPMG Romania organizeaza primul sau turneu de golf in Bulgaria la Balcic la finalul lunii mai 2014, impreuna cu partenerii sai - Ferrari, Mondial Voyages GSA Club Med, Air France, Comptesse du Barry, La Cave d’Olivier FUCHS, Istyle si Marsh. La acest eveniment vor participa numerosi membri ai comunitatii de afaceri locale si internationale.

 

Departamentul Golf Advisory din cadrul KPMG a oferit servicii profesionale dezvoltatorilor de noi terenuri de golf si proiecte imobiliare integrate. In plus, am asistat mai multe institutii de turism in elaborarea unor strategii de dezvoltare a golfului, am ajutat managerii terenurilor de golf existente sa isi creasca eficienta operationala si asteptam oportunitatea de a anunta inaugurarea primului teren de golf cu 18 gauri recunoscut de Federatia Profesionala de Golf din Romania.

Autori

foto
KPMG ROMANIA SRL