loader
Trei date importante pentru legislatia fiscala din Romania

Trei date importante pentru legislatia fiscala din Romania

Romania a semnat pe 7 iunie 2017, alaturi de alte 67 de state, Conventia multilaterala pentru implementarea masurilor legate de evitarea dublei impuneri, prevenirea erodarii bazei de impozitare si transferul profiturilor

Cele mai importante aspecte ale acestui demers sunt urmatoarele:

 

  • Cele 91 de conventii de evitare a dublei impuneri la care Romania este parte au fost desemnate ca fiind tratate fiscale acoperite de Conventie, dar urmeaza a fi incluse intr-un proces de actualizare si modificare ca urmare a adoptarii Conventiei.
  • Romania este una dintre putinele state membre ale Uniunii Europene care a adoptat integral Articolele 12 si 13 ale Conventiei, privitoare la sediul permanent, ceea ce demonstreaza interesul autoritatilor romane de a impozita profitul multinationalelor acolo unde se produce valoarea adaugata.

 

Prin adoptarea Legii 124 din 9 iunie 2017, Romania devine membru asociat al planului BEPS (Base Erosion and Profit Shifting), propunandu-si astfel sa fie parte a unui demers international de limitare si contracarare a utilizarii de catre multinationale a neconcordantelor legislative dintre state, cu scopul de a alege taxarea profiturilor in jurisdictiile mai favorabile.

 

In data de 13 iunie 2017 a fost publicata Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 42/2017 care cuprinde modificari la Codul de procedura fiscala, mai precis introduce Raportul de la tara la tara (CbC Report) ca obligatoriu pentru grupurile de intreprinderi multinationale. Aceasta Ordonanta transpune in legislatia nationala, prevederile Directivei EU 2016/881 din 25 mai 2016.

 

Conform prevederilor OUG 42/2017, un grup de intreprinderi multinationale cu un venit consolidat al grupului de peste 750 milioane EUR, trebuie sa depuna anual CbC report. Raportul va contine urmatoarele informatii:

a.     Pentru fiecare stat in care grupul isi desfasoara activitatea, informatii privind venitul, castigurile inainte de impozitare, impozitul pe venit platit, impozitul pe venit acumulat, capitalul declarat, castigurile acumulate, numarul de salariati si activele corporale, altele decat numerarul si echivalentele de numerar.

b.     O descriere a fiecarei entitati a grupului, cu mentionarea jurisdictiei fiscale, sau daca aceasta este diferita, jurisdictia in care este stabilita entitatea, precum si natura principalei activitati desfasurate.

 

Implementarea acestor acte normative va avea un efect major asupra legislatiei fiscale din Romania. Actiunile din planul BEPS fac si recomandari pentru modificarea legislatiei curente de preturi de transfer si vor conduce la o mai mare transparenta intre autoritatile fiscale ale statelor semnatare, dar si intre contribuabili si autoritatile fiscale autohtone’, spune Florentina susnea, Managing Partner, PKF Finconta.

 

Cele mai importante efecte ale acestor acte normative vor fi urmatoarele:

  • Revizuirea activitatii privind practicile fiscale daunatoare, concentrandu-se pe imbunatatirea transparentei, inclusiv pe schimbul spontan obligatoriu privind hotararile legate de regimurile preferentiale.
  • Rezultatele obtinute in materie de preturi de transfer trebuie sa fie in concordanta cu crearea de valori pentru imobilizarile necorporale, inclusiv pentru cele dificil de evaluat.
  • Elaborarea regulilor obligatorii de prezentare a informatiilor pentru sistemele de planificare fiscala agresiva, luand in considerare costurile administrative ale administratiilor fiscale si ale intreprinderilor si pe baza experientelor acumulate in tarile care au astfel de reguli.

Autori

foto
PKF FINCONTA SRL