loader
Studiu Deloitte: romanii considera ca schimbarile climatice sunt cauzate de activitatile umane si isi ajusteaza comportamentul de cumparare pentru a limita impactul negativ asupra mediului

Studiu Deloitte: romanii considera ca schimbarile climatice sunt cauzate de activitatile umane si isi ajusteaza comportamentul de cumparare pentru a limita impactul negativ asupra mediului

Studiul arata, de asemenea, ca schimbarile climatice au devenit o sursa de anxietate, in special pentru persoanele care locuiesc in regiuni in care exista riscul sa se confrunte personal cu conditii meteorologice extreme

Opt din zece romani considera ca schimbarile climatice sunt cauzate de activitatile umane, iar 67% dintre acestia si-au ajustat deja comportamentul de cumparare pentru a limita impactul negativ asupra mediului, potrivit studiului Deloitte Sustainable Actions Index, realizat in 26 de tari. Aceste date plaseaza convingerile romanilor si disponibilitatea acestora de a-si ajusta preferintele de cumparare peste media altor tari din Europa Centrala incluse in raport.

Studiul arata, de asemenea, ca schimbarile climatice au devenit o sursa de anxietate, in special pentru persoanele care locuiesc in regiuni in care exista riscul sa se confrunte personal cu conditii meteorologice extreme, cum ar fi tarile mai apropiate de ecuator. Cu toate acestea, chiar si in zonele in care consecintele schimbarilor climatice sunt relativ mai mici, cum ar fi Europa Centrala, proportia respondentilor preocupati de aceste aspecte este ridicata. In Romania, 59% dintre participantii la studiu sunt ingrijorati din cauza schimbarilor climatice, usor peste media din Europa Centrala, de 52%.

Raportul evidentiaza, de asemenea, o corelatie intre preocuparile climatice si declaratiile privind comportamentul responsabil fata de mediu, precum economisirea energiei si a apei, evitarea risipei alimentare sau a apei si limitarea cumparaturilor la produsele necesare. Alte actiuni intreprinse de romanii impotriva schimbarilor climatice, desi mai putin frecvente, includ reciclarea sau compostarea deseurilor menajere, reducerea sau eliminarea consumului de carne. In Romania, 71% dintre respondenti limiteaza consumul de energie in locuinte, 70% reduc risipa de alimente, 70% cumpara produse sustenabile (semnificativ peste media tarilor din Europa Centrala de 50%), 69% incearca sa cumpere doar ceea ce au nevoie, 63% recicleaza sau composteaza gunoiul menajer (peste media din Europa Centrala de 54%), 61% evita zborurile optionale sau de agrement si 58% cumpara produse locale. Alimentarea locuintelor cu energie regenerabila si limitarea consumului de carne (28% fiecare) se regasesc printre actiunile mai putin frecvente intreprinse de romani pentru a limita schimbarile climatice, arata studiul.

Analiza arata, de asemenea, o legatura stransa intre comportamentul durabil si varsta. Respondentii mai tineri sunt mai predispusi sa isi ajusteze comportamentul pentru a face fata schimbarilor climatice.

Cresterea preocuparilor legate de mediu determina schimbarea comportamentului in randul populatiei si al cetatenilor implicati in cauze care promoveaza politicile sustenabile. Aceste schimbari apar pe diferite planuri, de la ajustarea rutinei zilnice, pana la alegerea angajatorilor si la asteptarile din partea sectorului privat si a factorilor de decizie cu privire la sprijinirea actiunilor de protectie a mediului. Deloitte s-a implicat in combaterea schimbarilor climatice intr-o maniera proprie, prin investitii de un miliard de dolari in practica sa de sustenabilitate si mediu la nivel global, prin realizarea de studii pe aceasta tema si propunerea de solutii, dar si prin impartasirea celor mai bune practici in domeniu cu colegii si clientii nostri. Aceasta este o cauza pe care toata lumea, atat la nivel individual, cat si prin intermediul companiilor in care activeaza, trebuie sa o sprijine,” a declarat Alexandru Reff, Country Managing Partner, Deloitte Romania si Moldova.

Impactul activitatii companiilor asupra schimbarilor climatice influenteaza, de asemenea, alegerile profesionale si perceptia oamenilor asupra angajatorilor, arata studiul Deloitte. In Romania, 44% dintre respondenti, preponderent din randul tinerilor, spun ca ar lua in considerare transferul la un angajator care pune un accent mai mare pe protectia mediului, usor peste media tarilor din Europa Centrala, de 36%. Pe de alta parte, 35% dintre respondenti sustin ca angajatorii lor au facut deja schimbari pentru a-si desfasura activitatea intr-un mod sustenabil. 

Un alt comportament influentat de anxietatea cauzata de schimbarile climatice este preferinta de vot. Studiul arata ca, la nivel global, 50% dintre respondenti sunt mai predispusi sa voteze pentru candidatii care sprijina actiunile de combatere a schimbarilor climatice. In Europa Centrala, ponderea este usor mai redusa, de 43%, in timp ce in Romania este de 37%.

Studiul Deloitte Sustainable Actions Index a fost realizat in 26 de tari la nivel global. Pentru Europa Centrala, raportul a fost realizat pe baza datelor colectate de la 4.000 de respondenti din Republica Ceha, Ungaria, Polonia si Romania.

Deloitte furnizeaza la nivel global servicii de audit, consultanta, servicii juridice, consultanta financiara si managementul riscului, servicii de consultanta fiscala si alte servicii adiacente catre clienti din sectorul public si privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii prezente in topul Fortune Global 500® sunt clienti Deloitte, prin intermediul retelei sale globale de firme membre care activeaza in peste 150 de tari si teritorii, oferind resurse internationale, perspective locale si servicii de cea mai inalta calitate pentru a aborda provocari de business complexe. Obiectivul Deloitte este sa creeze un impact vizibil in societate cu ajutorul celor peste 345.000 de profesionisti ai sai.

Deloitte Romania este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din tara noastra si ofera, in cooperare cu Reff & Asociatii | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanta fiscala, servicii juridice, de consultanta in management si consultanta financiara, servicii de managementul riscului, solutii de servicii si consultanta in tehnologie, precum si alte servicii adiacente, prin intermediul a peste 2.600 de profesionisti.

Pentru a afla mai multe despre reteaua globala a firmelor membre, va rugam sa accesati www.deloitte.com/ro/despre.

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL