loader
Sapte tendinte de business pentru anul 2022

Sapte tendinte de business pentru anul 2022

Autor: Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente

                                              

Sfarsitul de an este momentul bilanturilor. Al evaluarilor de orice fel. Decidentii companiilor se uita in micromediul lor de functionare si fac planuri pentru anul ce vine pe baza macro-prognozelor. Dincolo de criza politica si sanitara, anul 2021 a fost unul de crestere pentru Romania. Sigur, sunt realitati sectoriale sau indicatori care pot contrazice punctual aceasta concluzie, dar trendul general este de crestere. Exista multa incertitudine la orizont ceea ce face cu atat mai binevenita acum prognoza macro-tendintelor care vor modela mediul de business in 2022, precum si deciziile liderilor companiilor. Asadar macro-tendintele care se profileaza in acest moment sunt urmatoarele:

1. Alinierea companiilor la politicile de protectia mediului

Angajamentele asumate de guvern in cadrul Pactului verde european privind reducerea cu cel putin 55% a emisiilor de carbon pana in anul 2030 vor implica masuri legislative concrete care sa oblige companiile la conformarea fata de anumite standarde de operare. Implementarea acestor masuri va avea un impact la toate niveluri lanturilor valorice contribuind la crearea de locuri de munca durabile, locale si bine platite.

2. Schimbarea generationala si de experienta in randul angajatilor

Modalitatile de lucru continua sa evolueze. Factorul transformator principal este dat de pandemie si de necesitatea lucrului de acasa, care in aceste conditii, se consolideaza tot mai mult in norma. Un al doilea factor este patrunderea pe piata muncii a unei noi generatii care este putin dispusa sa presteze dupa acelasi tipar al prezentei fizice la birou si la program. In al treiea rand este de asteptat ca angajatorii sa nu mai ofere contracte de munca pe perioada nedeterminata, ci oferte de colaborare pe proiect. Potrivit studiului Valoria, Trenduri si provocari in recrutarea remote din Romania, 40% dintre companii sunt deschise sa creasca numarul de roluri la distanta, si tot atat de multe sunt pregatite sa acomodeze si procesele de recrutare pentru munca de la distanta.

3. Training-ul informal si asincron al angajatilor

Piata muncii este ravasita de numeroasele cazuri de demisie, reorientare profesionala sau chiar burnout pe fondul provocarilor pandemiei. A face fata tuturor acestor provocari presupune un efort constant pentru a asigura starea de bine a angajatior, adaptarea lor la schimbarile constante si la noua dinamica a modului de lucru. In acest context, companiile ofera tot mai des sesiuni de instruire live selectate, concentrandu-se mai mult ca niciodata pe furnizarea de sesiuni educative online la cerere, usor accesibile, pentru a completa programele de integrare si dezvoltare continua a angajatilor. In plus, companiile avansate ofera angajatilor credentialele de logare si accesul de care au nevoie pentru a consuma continut de formare in propriul ritm, in propriile conditii.

4. Companiile vor sa devina mai agile

Companiile ierarhice si structurile rigide tind sa devina vestigii ale trecutului pe masura ce liderii noii generatii recunosc nevoia unei structuri mai plate si mai agile. Aceasta abordare a carei eficienta a fost verificata si validata in domeniul IT se extinde rapid la tot mai multe industrii. Abordarea agila inseamna cicluri rapide de planificare, dezvoltare de produse/servicii, testare, implementare si feedback care ajuta foarte mult companiile sa raspunda rapid la schimbare si sa ramana relevante. Este, de asemenea, un raspuns partial la natura in schimbare a muncii, in special la proliferarea contractantilor independenti si la distanta (gig economy). Se prefigureaza o epoca a structurilor organizationale plate, care se desprind de modelul companiilor traditionale si seamana mai mult cu comunitatile flexibile.  

5. Impactul revolutiei ”no-code”

Democratizarea datelor si a tehnologiei a dat nastere unei intregi industrii care pune abilitatile si instrumentele necesare pentru inovatia ghidata de tehnologie in mainile unei parti cat mai mari a societatii, indiferent de expertiza sau experienta utilizatorilor. Solutiile cloud pentru stocare, retea si procesare inseamna costuri, iar riscurile infiintarii unei infrastructuri costisitoare pentru a incerca idei noi sunt puternic atenuate. Interfetele fara cod vor deveni mai populare, deoarece lipsa cunostintelor de programare sau a unei intelegeri a statisticilor si a structurilor de date vor inceta sa devina o bariera in calea realizarii unei idei care schimba lumea.

6. Familiarizarea cu conceptul de „metavers”

Ce este un metaers? Este o lume digitala care exista in paralel cu lumea fizica in care traim. In interiorul unui metavers, precum cel propus de Facebook, vom face activitati pe care suntem obisnuiti sa le facem in lumea reala: sa lucram, sa ne jucam si sa socializam. Pe masura ce rata de digitalizare creste, aceste metaverse vor modela si simula lumea reala cu o acuratete tot mai mare, permitandu-ne sa avem experiente mai captivante, convingatoare si, in cele din urma, valoroase in domeniul digital.

7. Piata criptomonezilor se consolideaza

Exista o crestere a adoptarii sistemelor de plati cu criptomonede intr-o gama larga de afaceri: PayPal a lansat un produs de plata permitandu-le clientilor sa plateasca cu cripto la toti cei 29 de milioane de comercianti care accepta PayPal; Twitter a lansat o functie „Tips” care accepta plati cripto, permitand utilizatorilor sa isi conecteze CashApp, Patreon sau Venmo si sa primeasca bonusuri in cripto; Visa si MasterCard au introdus clientilor lor servicii cripto si plati cripto. Pe masura ce tot mai multe companii accepta criptomonezile ca forma de plata, programele de recompense digitale reprezinta urmatorul pas, oferind o oportunitate unica de a satisface cererea generatiei Z de plati flexibile si tranzactii digitale.

Pe masura ce mediul de business devine din ce in ce mai complex, liderii sunt provocati sa regandeasca totul, de la integrarea tehnologiei, modalitatilor de plata, revolutia no-code pana la implicarea angajatilor, munca la distanta si agilitatea ca mod de lucru. Prin cunoasterea acestor sapte tendinte, liderii pot satisface cerintele unui mediu in schimbare rapida cu strategii centrate pe client care combina datele si tehnologia cu elementul uman. Procedand astfel, ei vor fi probabil mai pregatiti sa valorifice avantajele tehnologiei, sa aprofundeze relatiile cu angajatii, sa se conecteze cu clientii si sa stimuleze cresterea companiilor lor.

Despre Constantin Magdalina

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 15 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat LeanSix Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate in cadrul unei companii din Big 4 a initiat si coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor in 2013-2016, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, social media si mediul de afaceri romanesc, utilizarea dispozitivelor mobile in Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitala, tendintesi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente siconferinte de business.