loader
Raport global PwC: Unul din cinci consumatori a facut zilnic cumparaturi online, magazinele fizice se reinventeaza

Raport global PwC: Unul din cinci consumatori a facut zilnic cumparaturi online, magazinele fizice se reinventeaza

Cu toate ca vanzarile online din comertul cu amanuntul sunt estimate sa creasca de la 13,9% la 22,4% in 2023, magazinul fizic va fi in continuare atractiv pentru consumatori

Unul din cinci consumatori la nivel mondial a facut zilnic cumparaturi online in timpul pandemiei, peste jumatate au cumparat de la mai multi comercianti pentru acoperirea nevoilor si un procent similar afirma ca ar plati mai mult pentru produse mai sanatoase si fabricate local, potrivit raportului „Preparing for tomorrow’s consumers today. The future of consumer markets” realizat de PwC.

Criza sanitara a accelerat anumite comportamente ale consumatorilor prezente si inaintea pandemiei, precum cumparaturile online sau achizitia de alimente sanatoase. Aceasta evolutie a scos insa la iveala anumite slabiciuni in activitatea retailerilor, care vor avea nevoie de o schimbare a paradigmei in care au functionat pana acum. Asa cum reiese din studiul nostru sunt cinci tendinte care se contureaza pe piata de retail post pandemie: abordarea de tip omnichannel, branduri de incredere, produse sanatoase, digitalizarea lantului de aprovizionare si importanta initiativelor privind sustenabilitatea”, a declarat Mihai Anita, Partener, Lider Retail & Consumer PwC Romania.

Magazinul fizic nu va disparea, dar se va reinventa

Cu toate ca vanzarile online din comertul cu amanuntul sunt estimate sa creasca de la 13,9% la 22,4% in 2023 (conform Statista), magazinul fizic va fi in continuare atractiv pentru consumatori. Chiar daca sunt preocupati de sanatate si siguranta, consumatorii vor dori in continuare sa faca unele cumparaturi in magazinele fizice pentru ca isi doresc sa testeze anumite produse. De altfel, raportul nostru arata ca oamenii pun pe aceleasi locuri ca importanta nevoia de a vedea si atinge produsele, mentionata de 33%, cu cea de a avea siguranta si de a-si proteja sanatatea, indicata de 31%.

Gigantii moderni ai comertului cu amanuntul, cum ar fi Amazon in SUA si Alibaba din China, vor continua sa forteze inovarea atat in magazinele fizice, cat si online ale companiilor de comert. De aceea, experienta consumatorilor va fi esentiala, iar companiile care nu isi pot reimagina produsele si serviciile in acest mix vor ramane in urma.

La fel de important este ca retailerii sa vina in intampinarea clientilor oriunde se afla acestia: pe web, smartphone, intr-un magazin fizic clasic, pe Instagram sau TikTok sau prin parteneri terti, precum firmele de livrare.

Retailerii vorbesc de multa vreme despre punerea clientilor pe primul loc, dar adesea nu au implementat decizii care sa sustina aceasta strategie. Acum, insa, vor fi fortati sa faca acest lucru intrucat clientii au mai multe optiuni de unde pot cumpara, dar au si mai multe canale de comunicare la dispozitie pentru a ”sanctiona” retailerii sau producatorii cu recenzii nefavorabile. Prin urmare, imbunatatirea relatiei cu clientii prin disponibilitate, servicii de livrare sau de plata diversificate vor da siguranta si incredere clientilor pentru un anumit brand”, a spus Ruxandra Tarlescu, Partener PwC Romania.

In acelasi timp, pe masura ce comertul online creste, consumatorii se asteapta la o transparenta mai mare in ceea ce priveste starea comenzii si livrarea, iar unii doresc livrarea foarte rapida. 42% dintre respondentii la nivel mondial spun ca livrarea rapida si fiabila se numara printre primele trei atribute atunci cand fac cumparaturi online. Aceasta experienta devine rapid un diferentiator cheie intre retaileri, fiind strans legata de perceptiile privind serviciile si calitatea.

Branduri de incredere si sustenabilitate

70% dintre consumatorii chestionati au indicat increderea ca fiind cel mai important factor atunci cand cumpara de la o marca. De fapt, increderea marcii a ajuns pe acelasi palier cu alti factori importanti in decizia de cumparare, cum ar fi calitatea, pretul si comoditatea.

De asemenea, consumatorii doresc mai multa raspundere si transparenta cu privire la o serie de probleme de sustenabilitate si de mediu in industria alimentara, inclusiv reducerea deseurilor de ambalaje, transparenta lantului de aprovizionare si practici corecte de munca. Astfel, mai mult de jumatate dintre consumatori iau in considerare initiativele de sustenabilitate in decizia de cumparare.

Multi consumatori se orienteaza tot mai mult catre produse provenite de la nivel local, in mare parte pentru durabilitatea si valoarea perceputa a acestora, pentru care sunt dispusi sa plateasca mai mult. Totusi, alimentele produse in masa vor avea locul lor pe piata, intrucat unii consumatori vor aprecia intotdeauna pretul, consistenta si disponibilitatea.

Viitorul alimentelor va fi, de asemenea, caracterizat prin cresterea personalizarii, comerciantii adaptandu-si oferta la preferintele, dieta sau problemele de sanatate ale consumatorilor, pe baza datelor colectate de la clienti si analizate cu ajutorul tehnologiei.

Despre PwC

Misiunea PwC este de a construi incredere in cadrul societatii si de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Suntem o retea de firme prezenta in 155 de tari cu mai mult de 284.000 de profesionisti ce ofera servicii de calitate in domeniul auditului, consultantei fiscale si consultantei pentru afaceri. Spuneti-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastra si descoperiti mai multe informatii despre noi vizitand site-ul www.pwc.ro.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL