loader
Impactul crizei COVID-19 in industria auto. Scenarii privind evolutia din acest an

Impactul crizei COVID-19 in industria auto. Scenarii privind evolutia din acest an

Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor pentru industria automotive, PwC Romania

Industria auto se confrunta cu provocari mari si inainte de aparitia crizei pandemice, precum costurile ridicate cu investitiile in noile tehnologii, vehicule autonome, solutii de mobilitate si conectivitate, lipsa infrastructurii de incarcare si tintele ambitioase de reducere a emisiilor CO2 ale UE. Acum, ele vin la pachet cu o scadere semnificativa a vanzarilor la nivel global, incetinirea productiei, lanturi de aprovizionare afectate si probleme in asigurarea lichiditatii si a finantarii.

Majoritatea fabricilor din industria auto s-au deschis treptat, dar nu functioneaza la capacitate maxima. Distantarea sociala destul de dificila pe o linie de asamblare, deficitul de forta de munca cauzat de concediile medicale sau timpul necesar pentru igienizare sau pentru a aplica alte masuri de siguranta influenteaza productivitatea firmelor in perioada urmatoare. Totodata, cererea consumatorilor a scazut pe termen scurt, ducand la prabusirea vanzarilor de vehicule noi, amanarea cheltuielilor pentru intretinere neesentiala si neplata creditelor pentru imprumuturi auto, multe dintre acestea fiind datorate companiilor de leasing sau creditare ale producatorilor.

Cele patru scenarii privind evolutia industriei auto europene in 2020

In acest context, potrivit raportului PwC ”COVID-19 Automotive Perspective”, se contureaza patru scenarii posibile privind evolutia industriei auto europene in acest an, care estimeaza o scadere a productiei intre 10,7% si 32,6%, iar a vanzarilor de autoturisme intre 20,8% si 38,5%.

1. Daca deficitul productiei din lunile februarie - aprilie nu se va compensa, dar isi revin cererea si exista oferte care sa trezeasca interesul clientilor, productia auto din Europa ar putea scadea cu 10,7% pana la finalul anului 2020, iar vanzarile s-ar diminua cu 20,8%.

2. Dupa ridicarea restrictiilor, guvernele europene au convenit rapid si au coordonat stimulente pentru vanzari, ca in 2008-2009, care ajuta producatorii si dealerii sa vanda stocurile existente de vehicule. Efectele imediate ale schemelor de stimulare asupra volumelor de productie sunt limitate in cel mai bun caz, daca nu sunt adaptate la vehiculele ecologice si cele noi, care sa induca cererea imediata de inlocuire a masinilor vechi. In aceste conditii este estimata o reducere cu 26,3% a productiei in 2020 si cu 32% a vanzarilor.

3. Productia se recupereaza, insa intr-un ritm mai lent, din cauza retelelor de furnizori deteriorate. Efectele perturbatoare asupra economiei si furnizorilor duc la o redresare treptata intinsa pe mai multe trimestre. Astfel, productia auto din Europa s-ar prabusi cu 32,6%,iar vanzarile cu 38,5%.

4.Dupa vara, va urma un al doilea val COVID-19, care poate fi stapanit mai eficient cu masuri mai directionate. Efectul general este structural si se va extinde si in urmatorii ani. In acest scenariu, productia ar consemna o reducere de 15,7%, iar vanzarile ar scadea cu 26,4%.

Cum sta Romania?

Pentru productia auto din Romania, o vulnerabilitate in aceasta perioada este dependenta de exporturi, care isi revin foarte greu. Exporturile de masini si componente auto reprezinta 46,6% din totalul livrarilor externe ale Romaniei, iar in primele sase luni ale anului au consemnat o cadere de peste 20%, potrivit Institutului National de Statistica. De asemenea, vanzarile de autoturisme inregistreaza pe piata romaneasca, conform numarului de autoturisme noi inmatriculate, o scadere de peste 34% in primele sapte luni ale lui 2020, fata de perioada similara a anului trecut.

Masurile care au fost luate deja de Guvern, cum ar fi sprijinirea somajului tehnic in perioada starii de urgenta, rambursarea mai rapida a TVA si amanarea platii unor impozite, au asigurat o anumita lichiditate companiilor producatoare in aceasta perioada.

In plus, autoritatile ar putea sa intreprinda un set de masuri pentru a imbunatati varsta parcului auto din Romania, pentru a sprijini vehiculele mai putin poluante. In acest context, continuarea programului „Rabla”, cu accent pe achizitia de masini electrice si hibride, si dezvoltarea infrastructurii de incarcare electrica ar fi un plus.

Pentru multe companii din industria auto la nivel global, criza COVID-19 a evidentiat problemele care aveau deja nevoie de atentie si a caror rezolvare nu mai poate suporta amanare, precum optimizarea gamei de produse si a portofoliului de investitii. De asemenea, revizuirea pe termen lung a lanturilor de aprovizionare este esentiala ca sa fie pregatite pentru orice scenariu, in conditiile in care una dintre principalele preocupari si vulnerabilitati ramane posibilitatea unui al doilea sau al treilea val de pandemie.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL