loader
GECS 2020: 47% dintre companiile de la nivel global au fost victimele criminalitatii economice in ultimii doi ani, al doilea cel mai mare nivel raportat in 20 de ani

GECS 2020: 47% dintre companiile de la nivel global au fost victimele criminalitatii economice in ultimii doi ani, al doilea cel mai mare nivel raportat in 20 de ani

Nivelul ridicat al criminalitatii cibernetice este in linie cu evolutia tehnologica

Frauda si criminalitatea economica raman la niveluri record, potrivit studiului bianual PwC „Global Economic Crime and Fraud Survey” (GECS) 2020, cu 47% dintre companii afectate in ultimii doi ani, a doua cea mai mare rata din ultimii 20 de ani. Valoarea pierderilor raportate de respondenti din cauza fraudelor se ridica la 42 miliarde dolari.

Principalele tipuri de infractiuni economice raportate in ultimii doi ani au fost fraudele comise de clienti (35%), criminalitatea cibernetica (34%), furtul de bunuri si bani (31%) si mita si coruptia (30%). De altfel, fraudele comise de clienti au inregistrat cea mai mare crestere, de sase puncte procentuale, de la 29% in urma cu doi ani.

Nivelul ridicat al criminalitatii cibernetice este in linie cu evolutia tehnologica. Anul aceasta am putea asista la un nou record in materie de fraude, avand in vedere activitatea crescuta si schemele de frauda din ce in ce mai elaborate ale hackerilor/criminalilor informatici care profita de ingrijorarea instaurata la nivel global. Criza generata de pandemia COVID-19 domina atentia, iar organizatiile si populatia devin mai vulnerabile la alte riscuri si toate organizatiile internationale lanseaza avertismente ca s-au inmultit cazurile de diverse inselatorii financiare, indeosebi criminalitate cibernetica si fraudele de tip social, iar sumele pot fi semnificative”, a declarat Ana Sebov, liderul echipei de Forensic din cadrul PwC Romania.

Majoritatea industriilor au fost vizate de criminalitatea cibernetica, respondentii studiului PwC mentionand ca aceste incidente au afectat semnificativ activitatea companiilor. Acestea au aratat ca fraudele si infractiunile informatice ale clientilor sunt cele mai perturbatoare pentru activitate dintre toate infractiunile.

La nivel global, toate regiunile au inregistrat fraude ale clientilor in ultimii doi ani, cele mai afectate fiind Orientul Mijlociu, care a cunoscut o crestere de la 36% la 47%, si America de Nord, unde avansul a fost de la 32% la 41%.

Profilul infractorilor economici

Frauda loveste/poate lovi atat din interiorul, cat si din exteriorul organizatiilor, iar in foarte multe cazuri exista complicitate intre fraudatorii externi si cei interni. Potrivit raportului, clientii, hackerii si furnizorii sunt responsabili de 39% din incidentele de criminalitate economica raportate in ultimii doi ani.

Sub diverse presiuni, personale sau profesionale, cum ar fi atingerea anumitor rezultate, angajatii pot apela la mita si coruptie, la contabilitate creativa sau la alte acte frauduloase care pot prejudicia companiile financiar si reputational. Controalele antifrauda contribuie la protejarea resurselor, reputatiei si sigurantei companiilor, insa simpla definire de controale nu este suficienta. Este importanta verificarea implementarii si aplicarii controalelor definite” comenteaza Ana Sebov, liderul echipei de Forensic din cadrul PwC Romania.

Raportul subliniaza importanta prevenirii si modul in care investitiile in abilitatile si tehnologia potrivite pot crea un avantaj. Aproape jumatate dintre organizatii au raspuns la infractiuni prin implementarea si imbunatatirea controalelor, iar peste 60% din organizatii incep sa foloseasca tehnologii avansate, precum inteligenta artificiala si invatarea automata pentru combaterea fraudei, coruptiei sau a altor infractiuni economice.

Alte concluzii ale raportului

● 1 din 5 respondenti au mentionat ca fraudele efectuate de furnizori au avut impactul cel mai mare.

● 13% din respondentii care au fost victimele fraudei in ultimii doi ani au raportat pierderi de peste 50 de milioane de dolari ca urmare a acestor incidente.

● Comportamentele anticoncurentiale, folosirea de informatii privilegiate, evaziunea fiscala, spalarea de bani, mita si coruptia au fost raportate ca fiind cele mai costisitoare fraude, raportate la pierderile directe si costurile necesare cu masurile de remediere.

● Companiile arata ca adoptarea noilor tehnologii  implica costuri ridicate, lipsa de expertiza, resursele limitate. 28% din respondenti nu sunt siguri de valoarea adaugata a acestor solutii.

Studiul PwC „Global Economic Crime and Fraud Survey” din 2020 a fost realizat pe baza raspunsurilor a peste 5.000 de respondenti din 99 de tari din intreaga lume. Editia globala a raportului poate fi descarcata aici.

Despre PwC

Misiunea PwC este de a construi incredere in cadrul societatii si de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Firmele din reteaua PwC ajuta oamenii si organizatiile sa creeze valoarea adaugata de care au nevoie. Suntem o retea de firme prezenta in 157 de tari cu mai mult de 276.000 de profesionisti ce ofera servicii de calitate in domeniul auditului, consultantei fiscale si consultantei pentru afaceri. Mai multe detalii despre noi puteti gasi accesand site-ul www.pwc.ro.

PwC se refera la reteaua de firme PwC si/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridica separata, asa cum se poate vedea accesand www.pwc.com/structure.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL