loader
Digitalizarea deciziei in companii

Digitalizarea deciziei in companii

Autor: Constantin Magdalina, Expert, Tendinte si tehnologii emergente

Astazi tehnologia poate fi o sursa de avantaj competitiv sau o amenintare. Depinde de felul decidentilor de a se raporta la realitatea descrisa de tehnologie. Daca privim dincolo de capacitatile tehnologice actuale si de peisajul competitiv, este util sa luam in considerare multimea de posibilitati pe care le propune tehnologia.

Numai ca spectrul posibilitatilor este mult prea amplu. Probabilistica decizionala este limitata de cantitatea prea mare de date si capacitatea mintii umane de a le procesa. Complicat de aceste limite procesul decizional este facilitat tot mai mult de tehnologie.

”Exista o platforma pentru asta”

In urma cu cativa ani, atunci cand te confruntai cu o problema, devenise obisnuit sa spunem“exista o aplicatie pentru asta”. Azi spunem „exista o platforma pentru asta”. Chiar si pentru deciziile strategice. Platforme tehnologice echipate cu algoritmi pentru analize avansate, automatizare si inteligenta artificiala (AI),ajuta decidentii sa identifice continuu factorii dominanti implicati.

Aceste platforme sunt tot mai utile pentru decizii strategice informate si pentru monitorizarea rezultatelor. Dezvoltarea strategiei este transformata dintr-un proces rar si discontinuu, intr-un proces dinamic si continuu.

Este adevarat, companiile foloseau date ca sa ia decizii si pana sa auzim de digitalizare. Numai ca metodele de colectare si analiza au avansat foarte mult si au devenit relevante pentru luarea deciziilor in domenii precum marketing, vanzari, capital uman. Si nu este doar decizia generala afectata, dar companiile mature digital pot vedea si extrage din firimituri de date (data crumbs) informatii avansate despre micro tendinte.

Aplicatiile difera in functie de industrie

In plan operational, de exemplu, montarea senzorilor pe diverse utilaje permite colectarea informatiilor in timp real prin Internetul Lucrurilor (IoT). Cel mai des senzorii comunica datele catre un panou de comanda digital care arata parametrii de functionare ai echipamentelor.

Luarea deciziilor in timp util ajuta prevenirea defectarii acestora prin mentenanta predictiva, oportunitatea inlocuirii unor componente, cresterea sau scaderea volumelor de prelucrare sau alte optimizari. Decizia este mult facilitata de tehnologie si aduce beneficii imediate.

In ce priveste optimizarea stocurilor, si aici tehnologia contribuie semnificativ in luarea deciziei. In industria farmaceutica se poate afla cu usurinta daca un produs care se solicita este in stoc accesand cu usurinta baza de date. Prin intermediul unei etichete inteligente (conectata prin senzori la un computer) se identifica locul si cantitatea de produs existenta in stoc, termenul de valabilitate, daca ambalajul a fost deschis si daca temperatura din depozit este optima pentru pastrarea produsului. Furnizarea informatiei in timp real pentru luarea deciziei, ajuta inventarierea produselor, monitorizarea mai atenta a rotatiei stocurilor si disponibilizarea mai facilaa resurselor financiare, aspecte valabile pentru retailul offline.

Datele sunt ADN-ul comertului online

In retailul online valorificarea volumelor mari de date si utilizarea acestei valori pentru consolidarea proceselor si deciziilor la fiecare nivel al companiei este practica care tine de ADN-ul modelului de business. Datele analitice si tehnologia sunt un mijloc catre scopul final al deciziilor potrivite in lucrul cu furnizorii, curierii si adaptarii ofertei intr-un mod relevant pentru consumator.

Potrivit studiului Valoria ”Comportamente de cumparare in era consumatorilor digitali”in Romania decizia de cumparare in mediul online este cel mai puternic influentata de informatiile prezentate (74% dintre respondenti pun acest aspect pe primul loc), urmata la numai doua puncte procentuale de livrarea acelui produs sau serviciu (72%) si la opt puncte procentuale de conditiile de garantie acordate produselor sau serviciilor comercializate (68%). Ofertele promotionale influenteaza decizia de cumparare a 6 din 10 consumatori.

Aceste informatii exprima tendinte generale, similar si chiar cu un nivel de granularitate mai mare retailerii online pot identifica intervalul orar de accesare a site-ului, paginile vizitate, categoriile de produse, branduri si alti indicatori pe care ii analizeaza si in baza carora iau decizii informate aliniate cu strategia.

In concluzie

In era digitala este mult mai multa informatie decat putem gestiona ca sa luam decizii potrivite. Companiile performante functioneaza pe baza informatiilor pe care le primesc, la fel de mult ca pe expertiza si experienta echipelor lor de management. Cu o capacitate crescuta de procesare a datelor data de tehnologie, acestea iau decizii rapide, cu risc redus si isi asigura avantaj competitiv fata de companiile traditionale. Luarea deciziilor primeste o dimensiune predictiva atunci cand tehnologiile digitale sunt implicate. In era digitala, organizatiile care aleg sa mentina practicile traditionale de luare a deciziilor aleg sa-si ingroape capul in nisipul trecutului.

Despre Constantin Magdalina

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 10 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat LeanSix Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate in cadrul unei companii din Big 4 a initiatsi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor in 2013-2016, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, social media si mediul de afaceri romanesc, utilizarea dispozitivelor mobile in Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitala, tendinte si tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente si conferinte de business.

Autori

foto
CONSTANTIN MAGDALINA