Viitorul este incert si schimbarea vine rapid. Companiile trebuie sa priveasca dincolo de rezultatele pe termen scurt. Ele trebuie sa fie capabile nu numai sa reziste amenintarilor sau schimbarilor imprevizibile, ci si sa iasa mai puternice din aceste perioade dificile, pline de incertitudine. Pe scurt, trebuie sa fie mai reziliente.
Cresterea nivelului de rezilienta este un imperativ pe agenda consiliilor de conducere, dar si un proces complicat de sistematizat si de implementat, care implica toate departamentele unei companii. Manageri cu prioritati diferite si cu linii de raportare separate trebuie sa lucreze impreuna pentru a prioritiza aspectele care fac compania mai rezilienta.
Chiar daca tehnologia digitala contribuie semnificativ la atingerea acestui obiectiv, experienta ne arata ca adevarata rezilienta necesita o concentrare echilibrata a directorilor executivi pe sase niveluri, dupa cum urmeaza: financiar, operational, tehnologic, organizatie, reputatie si model de afaceri.
1. Nivelul Financiar
Companiile trebuie sa atinga obiectivele financiare pe termen scurt, dar si cele pe termen lung. Robustetea capitalului propriu si lichiditatea optima permit companiilor sa faca fata scaderilor rapide de venit, cresterii costurilor sau problemelor de creditare. Majoritatea companiilor trebuie sa se protejeze impotriva fluctuatiei sau deteriorarii pietelor financiare si a accesului mai redus la capital. Astfel, managerii trebuie sa fie atenti la datorii si la nivelul capitalurilor proprii.
2. Nivelul Operational
Companiile reziliente mentin o capacitate de productie solida, care se poate flexibiliza pentru a face fata schimbarilor cererii si nu cedeaza in fata intreruperilor operationale, reusind mentinerea calitatii. De asemenea, isi intaresc lanturile de aprovizionare si modalitatile de livrare, pentru a mentine capacitatea operationala si furnizarea de bunuri si servicii catre clienti. Sub stresul riscurilor de toate formele, de la disparitia furnizorilor pana la catastrofe naturale si evenimente geopolitice, managerii trebuie sa aiba planuri solide de back-up operational.
3. Nivelul Tehnologic
Investitia intr-o infrastructura de IT puternica este necesara pentru a gestiona amenintarile cibernetice si pentru a evita disfunctionalitatile tehnologiei. Companiile reziliente mentin si utilizeaza date de inalta calitate intr-un mod care asigura confidentialitatea, in conformitate cu toate cerintele de reglementare. In acelasi timp, implementeaza proiecte IT mari si mici – de calitate, la timp si conform bugetului – pentru a tine pasul cu nevoile clientilor, cerintele de pastrare a competitivitatii si cerintele de reglementare. Managerii preocupati de nivelul tehnologic mentin continuitatea afacerii evitand intreruperile serviciilor pentru clienti precum si a operatiunilor interne.
4. Nivelul Organizational
Promotorii rezilientei sustin ca forta de munca trebuie sa fie diversa, pentru a crea o echipa in care toata lumea se simte inclusa si poate performa cel mai bine. Ei recruteaza cele mai bune talente, le dezvolta in mod echilibrat, imbunatatesc sau recalifica angajatii in mod flexibil si rapid. Pe de alta parte acestia pun in aplicare procese centrate pe oameni si au planuri de succesiune solide in intreaga organizatie. Cultura organizationala si comportamentele dorite se intaresc reciproc, sunt sustinute de reguli si standarde clare, la care se impune aderarea, promovand in acelasi timp luarea rapida si agila a deciziilor.
5. Nivelul Reputational
Esti ceea ce faci. Companiile reziliente isi aliniaza valorile cu actiunile lor, iar actiunile cu ceea ce comunica. De la angajati la clienti si de la autoritati de reglementare la investitori si societate in general, companiile sunt tinute responsabile cu privire la promisiunea de brand, problemele de mediu, sociale si de guvernanta corporativa. Rezilienta necesita un sentiment puternic al fiecarui angajat cu privire la misiunea, valorile si scopul companiei, care ii ghideaza actiunile. De asemenea, necesita flexibilitate si deschidere din partea managerilor in ascultarea si comunicarea cu partile interesate, in anticiparea si abordarea asteptarilor furnizorilor, clientilor si comunitatii, precum si privind raspunsul la cerintele comunitatii.
6. Modelul de Afaceri
Organizatiile reziliente au modele de afaceri care se pot adapta la schimbarile semnificative ale cererii clientilor, ale peisajului competitiv, la schimbarile tehnologice si ale mediului de reglementare. Aceasta capacitate presupune mentinerea unui portofoliu de inovare si valorificarea intraprenoriatului. In special in perioadele de criza, organizatiile reziliente vor face pariuri strategice pentru a-si dezvolta si adapta rapid modelele de afaceri.
In concluzie
De multe ori managerii nu pot inventaria toate posibilitatile pe care realitatea economica le propune pentru a mentine rezilienta companiilor. Cu toate acestea, evaluand potentialele efecte disruptive, companiile invata care le sunt decalajele, incongruentele, nesincornizarile dintre cele sase dimensiuni punctate in acest articol. Companiile care raspund rezilient la perturbarile din mediul de afaceri sau la un anumit recul economic isi pot crea un avantaj competitiv care le conduce la o performanta superioara in urmatorul ciclu tehnologic si economic.
Despre PKF Finconta
De peste 27 de ani, PKF Finconta este una dintre principalele 10 firme de servicii profesionale din Romania. Ca membri ai PKF International Ltd. suntem parte dintr-o retea internationala de firme independente din punct de vedere legal, care ofera consultanta si audit oriunde in lume.Grupul PKF Finconta este format din patru societati cu capital romanesc: PKF Finconta, PKF Finconta Consultanta, PKF Finconta HR si Finconta Consulting SPRL, membre ale organismelor profesionale nationale CECCAR, CAFR, CCFR si UNPIR. Prin intermediul acestora oferim servicii de audit financiar, analiza financiara corporativa, consultanta fiscala, intocmirea dosarului preturilor de transfer, servicii de contabilitate, salarizare, resurse umane, insolventa, auditarea fondurilor nerambursabile si due diligence de achizitii.