Pentru a afla ce au in comun unicornii, avioanele de vanatoare si Mercedes-Benz EQS 580, v-a trebui sa parcurgeti cu viteza redusa interviul cu Tudor Cosaceanu, Regional Vice President Romania si Moldova la UiPath, care ne-a raspuns la o serie de intrebari legate de evolutia profesionala, dar si cat de satisfacatoare a fost experienta impreuna cu familia la bordul unui model electric de la Mercedes-Benz Romania. Si cum o imagine face cat o mie de cuvinte, galeria foto este edificatoare pentru cum s-au simtit cu totii in timpul test drive-ului. Momentele au fost surprinse de fotograful Dani Oroz la Casa Vlasia.
DB: Cine este Tudor Cosaceanu si de ce ai decis ca software-ul este cel care iti va ghida viitorul?
Tudor Cosaceanu: O intrebare care ma face sa ma intorc in timp. Desi au trecut 20 de ani de atunci, as putea spune ca sunt acelasi student, oltean de la Craiova, care a venit la facultate in Bucuresti si a prins radacini construind o familie si o cariera. Pasiunea pentru calculatoare m-a lovit de mic, de prin ‘96, cand parintii mei au cumparat primul nostru calculator mai performant pentru fratele cel mare. Acest calculator tip PC, un 586, era deja din alta liga fata de calculatorul de productie autohtona, un HC90, la care trebuia sa incarci programele si jocurile cu un casetofon. Aici a avut loc contactul cu software-ul, cand am inteles pentru prima data efectiv ce inseamna un sistem de operare mai complex si desigur placerea oricarui tanar, jocurile. In zona de business insa, m-am intersectat cu el acum vreo 17 de ani, poate chiar mai mult, cand am ajuns sa lucrez la o multinationala americana, ca specialist in licentierea software. Aici trebuia sa alcatuiesc contractele de licentiere software, pentru diferite tari din America de Sud, din Orientul Mijlociu si din Asia de Sud-Est, sa construiesc acel template de contract de licentiere.
Asa m-am lovit eu de software si licentierea lui si mi-am dat seama cat de complicati sunt termenii si conditiile si drepturile de utilizare ale software-ului, elemente pe care foarte multi dintre noi probabil nu le citim niciodata. Trebuie sa fim constienti permanent, ca atunci cand achizitionam software, primim de fapt doar dreptul de a-l utiliza, nu este un bun pe care sa il dobandesti si poti sa faci ce vrei cu el.
DB: Am testat impreuna o masina foarte rapida, Mercedes-Bens EQS 580, insa conexiunea cu viteza extrema de deplasare este in AND-ul familiei tale. Ne poti povesti mai multe?
Tudor Cosaceanu: Ca sa intelegeti mai bine legatura mea cu viteza, trebuie sa stiti ca tatal meu a fost pilot militar, instructor, dar si pilot de incercare. Testa, practic, noile avioane ale armatei avand astfel ocazia sa zboare cu aproape toate modelele de avioane militare – MIG ( 15, 17, 19, 21) si IAR (93, 99). Pentru el o zi de lucru obisnuita era sa testeze si sa puna la incercare avioanele in cele mai dificile conditii, la cea mai mare altitudine sau cea mai mare viteza, pana la aproape de doua ori viteza sunetului.
Pe patru roti insa, revenirea de la serviciu se facea cu un Oltcit, masina cu care faceam toate drumurile din Romania, impreuna cu familia. Memorabil ramane drumul de la Craiova pana la mare, de 500 de km, care era ca o expeditie. Pe langa rezervorul plin trebuia sa avem si o canistra plina. Cand ajungeam la Bucuresti faceam din nou plinul ambelor recipiente ca sa ne ajunga pana la destinatie.
Poate va intrebati cu ce viteza conducea masina un pilot de vanatoare? Ei bine, in acea perioada si cu micutul nostrum Oltcit, tatal meu spunea ca viteza optima cu care ii place lui sa mearga, era de 85 de km la ora. Poate parea putin acum, dar pentru acest model era sufficient. EQS 580 atinge 0-100 km/h 4,3 secunde si pot spune ca pentru un moment m-am simtit ca tatal meu intr-o zi obisnuita de munca.
DB: Fiindca vorbim de condus, cum este sa “conduci un Unicorn” din pozitia de Regional Vice President Romania si Moldova.
Tudor Cosaceanu: Nu la fel de usor cum se conduce acest Mercedes-Benz, insa ma ajuta foarte mult pozitia de Unicorn pe care UiPath o are pe piata, un brand foarte cunoscut in tara si foarte puternic in zona B2B si tehnologie, fiind practic unul dintre cele mai puternice branduri din tara si poate chiar din regiune. Astfel, clientii sunt mult mai deschisi sa intre intr-o conversatie cu noi si sa exploram posibilitati de colaborare. Pe de alta parte, in acelasi timp vedem cat de putine lucruri stiu clientii din Romania, Moldova si din regiune despre solutiile pe care UiPath le dezvolta si le-a dezvoltat si cum aceste solutii l-au propulsat in categoria de unicorn.
Legat de perceptia brandului, am avut un caz cand a trebuit sa ajung sa purtam o discutie cu o facultate de automatica si calculatoare si ne-am intalnit acolo cu profesori si conducerea facultatii. Acolo am constatat ca ei nu stiau despre UiPath ca dezvolta solutii software, programe, roboti si agenti software si nu roboti fizici si solutii de automatizare mecanica. Si totul pleaca de la perceptia de termeni si faptul ca unii termeni se erodeaza. UiPath a devenit lider global in Robotic Process Automation, iar robotii software dezvoltati de UiPath sunt ca niste angajati virtuali care pot sa faca foarte multe sarcini pe care le face un angajat la calculator. Asta poate sa faca si un un agent si robot software UiPath, procesand sarcini repetitive sau sarcini care necesita foarte multa analiza, verificare si validare.
Toata aceasta perceptie este o provocare, dar ne face si noua slujba zi de zi mult mai placuta cand reusim sa ajutam un client sa rezolve o problema, ca sa poata raspunde mai bine si mai repede cerintelor pietei. De asemenea prin solutiile noastre ajutam institutiile statului sa poata procesa mai repede niste cereri din partea altor institutii sau cetateni, sa rezolve mai repede situatii legate de finantari, aprobari sau documente pentru cei care le-au cerut, in felul asta crescand gradul de satisfactie de ambele parti.
DB: Cum este adoptata in Romania tehnologia voastra si care sunt domeniile de activitate care o folosesc cel mai mult? Ati implementat si in industria auto sau o veti face?
Tudor Cosaceanu: Avem clienti din toate domeniile. Daca ne uitam la top 100 de clienti din Romania si Moldova, cred ca peste 80% din ei utilizeaza solutiile UiPath. Primii care au adoptat au fost din industriile de telecom si comunicatii, financiar-bancar si asigurari. Zona financiara si zona de telco au acum implementari extrem de mature, cu sute de automatizari, in care zeci si sute de roboti software si automatizari preiau un volum urias din zona lor de operatiuni, din zona de departament financiar, resurse umane, interactiune cu clientii si suport ethnic. Toate aceste lucruri sunt acum operatiuni automatizate de foarte mult timp.
De asemenea in zona automotive, avem foarte multi clienti, prezenti in Romania, cu fabrici, centre de dezvoltare, de productie, care au implementate solutiile noastre pentru a eficientiza procesele, fie ca vorbim despre cele interne ale organizatiei sau cele de lucru cu furnizorii sau clientii.
DB: Spuneai despre tatal tau ca a condus Oltcit, tu ce ai condus prima data? Ce amintiri ai despre perioada ta de inceput ca sofer.
Tudor Cosaceanu: Nu poti trai in “patria Oltcit-ului “ si sa nu conduci unul. Tatal meu avea unul iar fratele meu mai mare si-a luat si el tot un Olcit. Asa ca Olcit a fost masina cu care am inceput sa-mi exersez sofatul. Putin mai tarziu am continuat cu Dacia Nova, cu care din pacate am avut si un accident. Cand aveam 19 ani si aveam doar un an de cand obtinusem permisul, am avut un accident cu Dacia, in care masina a fost facuta dauna totala, dar din fericire, am scapat nevatamati si eu si mama mea.
De atunci insa preferintele pentru masini s-au tot schimbat pe masura ce am condus mai multe modele. La inceput eram, ca orice tanar, atras mai mult de coupé sau cabrio si desigur sa fie puternice.
DB: Tu ce conduci acum?
Tudor Cosaceanu: Nu cred ca gresesc daca spun ca in cursul saptamanii folosesc mai mult trotineta electrica si transportul in comun, dar pentru finalul de saptamana si vacante conduc o Skoda Kodiaq cu 7 locuri, ca sa pot duce toata familia. Spatiul si confortul este cerinta principala pentru masina familiei acum.
DB: Si daca ar fi sa alegi o masina doar pentru tine ce alegi?
Tudor Cosaceanu: Hmm, o masina doar pentru mine… Daca primeam intrebarea asta acum cativa ani, probabil as fi ales o masina cu doua locuri, dar acum nu ma pot gandi decat la spatiu si confort. Nu mai reusesc sa vad relatia mea cu masina separat de familie. Poate asta a fost si motivul pentru care Mercedes-Benz EQS mi s-a potrivit de minune, pentru ca am confortul interior, spatiu, confortul suspensiei si desigur putere instant. Masina preferata trebuie sa ma faca sa ma simt dupa un drum lung, la fel de odihnit ca atunci cand am plecat. Insa, la insistentele sotiei care imi recomanda sa imi aleg o masina doar pentru mine, ideea de masina sport, coupé sau cabrio, incepe sa incolteasca in mintea mea. Asa ca, daca am suportul din partea sotiei, de ce nu?
DB: Ai un top trei al modelelor preferate? Ce ti-ai cumpara acum, electric sau termic?
Tudor Cosaceanu: Stiu ca revin la spatiu si confort, dar pana o sa-mi cumpar masina doar pentru mine topul este simplu si toate vin de la Mercedes: EQS, EQV sau Clasa S cu motor termic. In ceea ce priveste tipul de propulsive, cu siguranta as cumpara electric. Avand in vedere ca autonomia, este din ce in ce mai mare pentru modelele electrice nu vad vreun motiv sa mai cumperi termic. Iar daca faci abstractie de teama autonomiei si a statiilor de incarcare, din punct de vedere al tehnologiei chiar nu mai poti reveni la termic.
DB: Care au fost motivele care te-au determinat sa alegi EQS 580 pentru acest test din toata gama Mercedes-Benz?
Tudor Cosaceanu: Nu mai condusesem masini full electric si era clar unul din criteriile de a alege. Asa ca am fost intrigat de EQS care bifeaza doua cerinte din doua lumi diferite: confortul si luxul clasei S si performanta de top a unui model electric cu un cuplu si cai putere disponibili instant la o singura apasare de pedala.
DB: Care sunt impresiile tale dupa cateva zile de condus acest model Mercedes-Benz EQS 580? Cum a fost experienta de condus, ce ti-a placut si ce crezi ca ar mai trebui imbunatatit?
Tudor Cosaceanu: O sa incep cu a doua intrebare pentru ca raspunsul este foarte simplu: nu am nimic de reprosat mi-a satisfacut fiecare nevoie si curiozitate. La fiecare apasare de pedala de acceleratie m-am simtit ca intr-un joc video cu o masina din viitor. Senzatia aceasta nu era una familiara cu nicio masina puternica cu motor termic pe care o mai condusesem pana acum. Daca accelerezi brusc, efectiv, imaginea si cadrul din jur se estompeaza si incepe sa se deformeze si sa se schimbe, pentru ca acceleratia este total spectaculoasa!
In prima zi cu masina am luat familia la o mica plimbare pentru a face cateva cumparaturi si ridica un colet. Copiii au fost extraordinar de incantati de aspectul masinii atat la exterior, dar mai ales in interior, unde totul arata ca o nava spatiala, sau cel putin cum isi imaginau ei ca ar trebui sa arate o nava spatiala. Am condus cat se poate de normal, chiar daca era destul de dificil sa o conduci ca pe una din masinile familiei. Am mers cu ea incet si linistit cateva intersectii, am facut anumite viraje, dar totul intr-un mod normal la viteze extrem de reduse si fara sa fortez in vreun fel masina.
Dupa ce am terminat cumparaturile stationam la un semafor iar in fata mea se deschidea un bulevard gol cu o linie dreapta foarte lunga. Atunci a fost prima data cand am simtit nevoia sa apas pedala de acceleratie la maxim. In acel moment, efectiv doar ne-am catapultat si teleportat la urmatoarea intersectie. Intreaga familie a amutit complet, pentru ca totul s-a petrecut mult prea repede si au fost luati prin surprindere de imensa putere care se dezlantuise dintr-o masina in care domnea linistea si confortul. A fost un soc total, atat pentru sotie, cat si pentru copii. M-am amuzat teribil.
Un alt lucru care m-a impresionat la acest model de Mercedes-Benz a fost suspensia extraordinar de avansata si confortabila. Una din masinile pe care le am este o masina mai de teren, cu suspensii si garda la sol pregatite pentru orice si cu care mi-e mai confortabil sa trec peste denivelari, dar nici nu se poate compara cu aceasta suspensie de pe acest model de Mercedes-Benz EQS, care efectiv plutea peste orice tip de denivelari. Faptul ca poate sa analizeze toate denivelarile si bumperele, nu se simtea nimic si nu aveai niciun fel de disconfort, confort regal absolut din punctul asta de vedere, si nu ma asteptam la o masina atat de sportiva si cu o garda la sol atat de joasa.
Cred ca experienta asta a fost cea mai apropiata de experienta de zbor cu un avion cu reactie. Au lipsit doar niste aripi.
DB: Stiu ca baietii s-au indragostit de acest model si voiam sa te intreb daca iti mai amintesti ce le-a placut lor cel mai mult si care au fost impresiile in afara de design-ul SF.
Tudor Cosaceanu: Raspunsurile lor si feedback-ul lor a fost in functie de varsta. Celui mic i-a placut foarte mult masina gri, pentru ca el asa o denumeste, la varsta lui de gradinita, la patru ani, Masina Gri. Nu mi-a putut da mai multe detalii despre ce i-a placut efectiv, dar de fiecare data, chiar si dupa ce am predat masina si ii spuneam ca trebuie sa mergem impreuna undeva cu masina, voia cu masina gri, referindu-se la EQS. Cel mare, clar mi-a repetat in multe randuri ca a fost absolut impresionat de masaj, si functiile de masaj din scaune, era absolut fascinat de ele si tot incerca diferite tipuri de masaj. Iar cel mijlociu bineinteles ca exact ceea ce ii place era acceleratia. Era absolut extaziat de fiecare data cand apasam pe acceleratie si efectiv era afundat in scaun.
Sotia mea insa a avut un mix de pareri pro si contra. Insa cred ca totul a fost din cauza mea, pentru ca nu ma puteam satura de aceasta acceleratie uluitoare, si erau doar acceleratii si frane, prea multe acceleratii si frane, cu tot confortul probabil ca i-am creat un disconfort.
DB: Cum reusesti sa-ti imparti timpul intre munca, familie, mai ai timp si pentru tine si pentru pasiunile tale? Care-ti sunt pasiunile?
Tudor Cosaceanu: De cand am o familie, si trebuie sa am grija de fiecare membru, sotie, copii, ne focusam doar spre bunastarea si fericirea celorlaltii membrii ai familiei. Si daca fiecare din noi facem asta, toata familia va fi fericita. Asa ca, pentru mine, pasiunile personale au devenit secundare. Incerc in permanenta ca pasiunile mele sa fie cat mai apropiate de ale lor, fie ca sunt activitati sportive sau recreative, le imbinam din ce in ce mai mult. Nu e usor sa jonglez toate lucrurile in familie, mai ales intr-un oras precum Bucuresti, sa ai trei copii la trei scoli diferite si bunicii departe, trebuind sa imbin toate tipurile de facilitati si infrastructuri.
DB: Cum ai descrie in trei cuvinte Mercedes-Benz EQS 580?
Tudor Cosaceanu: Fabulos, silentios si ultra rapid.