Fiecare etapa a vietii are ceva care te pregateste pentru o continuare la care, poate, nu te-ai fi gandit. Asa a fost si startul lui Tudor Galos, Senior Consultant Tudor Galos Consulting, al carui nume il asociez mereu cu GDPR. Probabil ca sunt influentat de faptul ca este un speaker excelent la evenimentele noastre, dar si pentru ca Tudor este o voce clara in antreprenoriat si in mediul online. Si cum ia in serios tot ceea ce incepe si face, am venit catre el cu mai multe intrebari ca sa aflam cum a pornit totul, dar l-am provocat si la un test drive cu un Mercedes-Benz GLE 53 AMG Coupe, pentru ca stiu ca iubeste masinile germane.
Mulțumim pentru găzduire restaurantului Atelierul de Tarte și lui Radu Darie, care ne-au permis să facem o parte din ședința foto și interviu la terasa lor, în ultima zi cu soare a toamnei.
DB: Cine este Tudor, asta dincolo de Tudor Galos Consulting?
Tudor Galos: Tudor e un baiat din Oradea. E absolvent de Politehnica, a intrat direct in paine si a crescut, trecand de faza corporatiilor. Dupa o cariera indelungata in mediul corporate, a decis sa faca antreprenoriat – intr-o tara in care antreprenoriatul nu este intotdeauna incurajat. Lasand la o parte componenta de nebunie a situatiei, visul lui se materializeaza. Am construit un business global si speram sa ne mai extindem, dar fara a renunta la valorile initiale, cele cu care am crescut.
DB: Cum a incoltit la tine ideea de a deveni antreprenor si cum a trebuit sa te pregatesti pentru a trece la treaba? Ai avut vreun moment de prag al deciziei cand ai trecut pe linia asta?
Tudor Galos: Ideea incoltise de ceva timp, intrucat aveam prieteni antreprenori pe care ii admiram nu atat pentru ceea ce faceau ca profil, cat pentru curajul lor. Acum vad corporatia ca pe o scoala minunata, dar ramane o scoala. La un moment dat trebuie sa prinzi curaj si sa iesi din aceasta paradigma – parerea mea. Pe vremea cand am intrat in corporatie, pentru contextul de viata romanesc era un loc extraordinar. Lucram, invatam, citeam enorm de mult. Eu sunt un om destul de loial si conservator. Daca imi place undeva, acolo vreau sa raman si sa-mi continui activitatea. In conditiile acestea, la un moment dat mi-am dat seama ca lucrurile s-au schimbat in jurul meu si ca vreau altceva. Dupa multi ani, a venit si momentul decisiv in sensul respectiv. Am gasit in jurul meu mentori care sa imi arate atat care sunt provocarile, cat si care sunt satisfactiile si partea frumoasa a vietii de antreprenor. Simteam ca sunt pregatit pentru asta.
DB: Totusi, cum a fost: o trecere sau o fractura?
Tudor Galos: Eram la Cluj tocmai cand echipa din care faceam parte a fost dezmembrata. Afland asta, am decis ca nu mai am cum sa continui acolo si ca vreau sa realizez ceva pe cont propriu, insa nu am actionat brusc. Le-am spus ca mai am nevoie de cateva zile la Cluj si, in timp ce ma aflam acolo, am simtit nevoia sa discut si cu altcineva. M-am intalnit cu un unchi si, prin acea conversatie, mi-am schimbat starea de spirit. La intoarcere, stiam deja ce vreau sa fac, eram pregatit psihic sa merg mai departe. Acela ramane pentru mine unul dintre cele mai importante momente din viata, chiar daca aproape nimeni altcineva nu a avut prilejul sa sesizeze cand si cum a intervenit.

DB: Cum ai reusit sa gasesti acea lipsa de oferte din piata pe care ai abordat-o ulterior? Pericolul unui esec nu era exclus, asadar – ce te-a dus catre acest domeniu?
Tudor Galos: In Microsoft ma ocupam si de evaluarea conformitatii activitatilor de marketing in consumer si verificam respectarea regulilor. In calitate de consumer marketing director, am capatat o experienta solida in materie. Asta m-a facut sa pornesc fara retineri in acest domeniu. Mi-am dat seama destul de repede ca nu o sa prinda si ca trebuia sa schimb ceva in orientare. M-a atras ideea de „data protection”. Am inceput sa fac cursuri, sa invat mult, iar faptul ca aveam si o experienta tehnica m-a ajutat considerabil. Mi-am obtinut niste certificari, ceea ce a contat in maniera determinanta mai apoi.
DB: Crezi ca acum generatiile mai tinere trec prin aceleasi etape prin care a trebuit sa treci tu pentru a deveni antreprenori sau se misca mai repede? Cum ii vezi tu, astazi?
Tudor Galos: Ei se misca mult, mult mai repede! Introducerea conceptelor legate de antreprenoriat incepe din gimnaziu si din liceu. In pragul studiilor, sunt familiarizati cu ce inseamna asta. Pana la acel moment, copiii au avut timp sa se gandeasca la ce ar vrea sa faca. Chiar daca nu sunt cursuri strict axate pe antreprenoriat, exista multe trimiteri catre acest gen de initiativa in alte materii de predare. Ceea ce nu inveti ca atare la nicio scoala, insa, este disciplina. Despre asta poti sa inveti lucrand intr-o corporatie. Punctualitatea este o prima componenta de importanta majora la capitolul respectiv – sa fii online sau la meetingul fizic fix la ora stabilita si pregatit cu tot ce trebuie. Corporatiile te invata nu numai disciplina, ci si un limbaj si maniere de comunicare folositoare in business. Din punctul meu de vedere, corporatia ramane un antrenament necesar. Din pacate, in Romania s-a cam pierdut acest cult al uceniciei. Este vorba despre timpul necesar ca sa inveti meserie, nu neaparat din punct de vedere tehnic, ci sa lucrezi cu oamenii, cu furnizorii, cu partenerii, sa interactionezi cu clientii. Aspectele acestea de baza, care conteaza pentru cum te vei prezenta si cum vei fi vazut, e neaparat sa le deprinzi.
DB: Antreprenorul are mai mult sau mai putin timp liber decat un angajat?
Tudor Galos: Grea intrebare! Numai ca - atentie! - resursa cea mai importanta a unui antreprenor nu sunt banii, este timpul. Timpul doar pleaca! Motiv pentru care trebuie sa aloci cu mare atentie timpul - ca il petreci cu cei dragi, ca il petreci cu tine insuti, ca il aloci temelor profesionale. Uneori ai nevoie sa iti aloci timp pentru tine. Bineinteles, o gramada de timp se duce la job. Acolo e marele consum cu tot ce ai de facut si cu obtinerea unor rezultate fara echivoc.

DB: Din punctul meu de vedere, esti o voce respectabila in online. Am vazut ca te alaturi unor cauze ramase in urma pe la noi, inclusiv cea a sustinerii femeilor – inca insuficient apreciate in Romania, desi au dovedit deja tot ce era de dovedit in plan profesional si de leadership. Ai niste puncte anume legate de asemenea cauze despre care ai vrea sa dai detalii cu acest prilej?
Tudor Galos: In principiu, ma implic de partea cauzelor care privesc categorii de oameni afectate injust de limitele mentalitatii. In mod special, ma preocupa ce se intampla cu femeile. Una dintre initiativele in care m-am implicat apartine prietenului meu Cristian Ion Roman – taxiul cu bomboane, care isi propune sa ajute copii aflati in arest. Acestia au fost arestati, de cele mai multe ori, pentru trafic de droguri. Daca nu sunt asistati si ajutati la timp, situatia lor se poate agrava. Consilierea psihologica are un rol determinant aici: ceea ce li s-a intamplat este o situatie pe care o pot lasa in urma. Mi-a aratat Cristian cum unii copii le multumeau pentru o clipa de normalitate pentru simplul fapt ca au fost prezenti, acolo, alaturi de ei. Daca e cineva acolo, prezent la momentul critic, e deja mult mai bine si poate fi suficient pentru a schimba viata cuiva.
DB: Revenind la educatie, dar la cea financiara, de data asta. Activitatea ta are si o astfel de componenta, legata de protectia datelor. Ce ne poti spune despre cum este integrat acest profil de activitate afara si cum este la noi in tara?
Tudor Galos: La noi se pune accent pe solutii imediate, nu pe investitii de termen lung. Daca vrei sa construiesti ceva, trebuie sa intelegi ca ai de investit in proiect, in fundatie, sa participi intr-un cadru organizational extins, sa respecti niste reguli si angajamente. Asta ne lipseste cel mai mult in Romania - stabilirea si functionarea dupa principii procedurale, implicarea coordonata, un modus operandi clar. Ideea ar fi sa construim pentru viitor si sa renuntam la aceasta foame de bani castigati rapid. „The big picture” este important. Noi tindem sa vedem franturi si detalii de viata pe care ramanem fixati si nu privim la ziua de maine, la cea de poimaine sau la anii care vin.
DB: De ceva vreme de cand te cunosc, tot aud la tine despre perspectiva „big picture”. Au inceput companiile sa inteleaga unde duc manipularea si ignoranta?
Tudor Galos: Au inceput usor-usor, dar lucrurile nu se misca prea entuziast. Ai surpriza ca in companii mari sa intalnesti probleme semnificative de integrare si conformitate, cu toate ca orientarile GDPR ne spun ce avem de facut. Pana la urma GDPR este un efect al unei cauze – tratarea neriguroasa a datelor. Mai intalnesc si o foame de date, asemenea foamei de bani de care vorbeam mai devreme. Le vrem, dar nu stim de ce. In principiu, datele trebuie puse la treaba, nu doar colectionate si blocate. Companiile de afara vad asta si sunt pregatite pentru diverse scenarii. La noi suntem inca in faza „fereasca Dumnezeu sa vina o autoritate peste mine si sa-mi iau amenda”. Nu asta este calea. Calea este sa iti pregatesti activitatea si structura pentru viitor.
DB: Tanarul Tudor Galos, inainte sa ajunga antreprenor, la ce masina visa?
Tudor Galos: Cred ca visam la masini sport italiene. Imi placea pe atunci, de exemplu, Alfa Romeo, dar si BMW sau Mercedes-Benz, pe care le priveam ca etaloane ale calitatii germane. Prima masina de origine germana am avut-o la 26 de ani, ca masina de serviciu. Dupa aceea am ramas fidel tehnicii germane. Pe masura ce am capatat experienta, am inceput sa apreciez tot mai mult confortul si siguranta. Apreciez masinile care iti fac viata mai usoara, iar astazi ma intereseaza mai ales dotarile de asistare a conducerii, precum cruise control-ul adaptiv si sistemele de mentinere a benzii.
DB: Care sunt planurile de viitor pentru Tudor Galos?
Tudor Galos: Intrevad o oportunitate in directia pentru internationalizare. Ce inseamna aceasta internationalizare: sa trec cu adevarat la urmatorul nivel, sa lucram cu mai multi clienti de afara. Chiar ma gandesc sa ne deschidem o reprezentanta dincolo de granitele Romaniei. Inca nu am stabilit in ce tara anume, avem mai multe planuri posibile. Este si o provocare personala, daca vrei, intrucat unul dintre lucrurile pe care le-am observat si eu si colegii mei este ca nu exista o opinie prea buna a strainilor fata de consultantii romani. Am notat si reactiile mai multor potentiali parteneri din afara care, daca la conferinte erau foarte apreciativi pentru noi, cand ajungeam la discutii private, faceau un pas in spate. Am decis ca trebuie sa facem ceva in privinta asta si cel mai bine ar fi sa facem proiecte bune. Recent am avut cateva proiecte reusite in Canada, in Chile, in Statele Unite si in Europa, dar vrem sa ne extindem, sa avem o acoperire mai completa. Intr-adevar, pe acolo infrastructura sta mult mai bine, sunt companii care evalueaza foarte bine valoarea datelor. Vrem sa indeplinim cat mai multe contracte in afara si sa aducem apoi si in Romania ce vom face acolo, pentru ca si pe aici e nevoie de implementarea unui nivel de experienta superior. Cu alte cuvinte, vrem sa valorificam datele de care vom dispune deja ca urmare a proiectelor din strainatate.
DB: Inteligenta artificiala o sa ne ia sau o sa ne dea locuri de munca?
Tudor Galos: In teorie, o sa ne dea. In realitate o sa ne ia. Principala problema este ca oamenii sunt fricosi. Nu ar trebui sa ne fie frica de AI sau de tehnologie in general, important este cum o folosim. Multi cred ca AI poate sa inlocuiasca oamenii. Nu poate sa ii inlocuiasca, poate sa preia anumite sarcini punctuale. Un om nu inseamna doar o sarcina. Un om inseamna abordare etica si implicare. De aceea, anumite sarcini pot fi executate de catre o masina, dar cu scopul de a ajuta omul. Oamenii pot folosi masinile pentru a indeplini sarcini complexe si a obtine rezultate finale de buna calitate, dar masinile nu ii pot inlocui in toate procesele profesionale. Apar deja noi joburi create ca urmare a implementarii AI, cum ar fi ofiteri de etica, specialisti de date, data stewards si altele. Deocamdata si noi invatam odata cu extinderea AI.

DB: Daca intervine extinderea despre care vorbeam, va mai avea Tudor Galos timp pentru el insusi?
Tudor Galos: Da, nu vad aici o problema. Modul meu de a lucra s-a schimbat mult atunci cand nu am mai mers la birou ca angajat. Mi-am facut un birou acasa si functionez oricand de acolo. Exista si o adresa de birou oficiala, dar pe acolo nu prea mai dau pentru ca traficul din Bucuresti este infernal si, tehnic vorbind, nu am mai avut neaparata nevoie. Sigur, imi placea sa ma vad cu colegii si sa socializam, dar fac asta mai nou cu clientii. Tot ne vedem si vorbim diverse, asta face parte din necesitatile de comunicare, de fapt. Multi consultanti uita asta, trebuie sa fii personal aproape de client, sa fii cu el acolo in tot ce se intampla pe tema de lucru si nu numai. Trebuie sa te vada ca pe un membru a echipei, nu ca pe o resursa pe care o achita. Dar va veni momentul sa scalam si cred ca va fi bine.
DB: Ce iti place tie personal sa faci? Spune-mi asa, vreo trei chestii.
Tudor Galos: Imi place sa conduc, dar traficul dificil de acum ma descurajeaza. Totusi, imi place sa umblu cu masina. Imi place si sa zbor, asta desi experienta din aviatie si aeroporturile s-au degradat mult in ultimii ani. Am prins vremurile de aur ale aviatiei civile, cand aveai scaune mari, cand iti era adusa o bomboana la decolare sau chiar si sampanie, inclusiv la „economic”. Oricum, imi place sa calatoresc, sa explorez locuri noi. Si sa stau cu cei dragi, ca nu stii niciodata ce iti rezerva timpul.
DB: Daca ar fi sa gandim asa dupa succesul fara margini al lui Tudor Galos, care ar fi trei masini pe care ti le-ai alege maine?
Tudor Galos: Trei masini pe care sa mi le aleg asa, fara constrangeri. Greu de spus. Clar, una ar trebui sa fie Mercedes-Benz, una ar trebui sa fie BMW. De ce? Pentru ca reprezinta calitate si aceste marci m-au salvat in niste momente. Adica nu vorbim de niste alegeri pe idei fixe, nu. Eram odata intr-un Mercedes-Benz inchiriat pe termen lung, stateam parcat si a intrat unul in mine cu viteza mare, cu 50 km/h. Eu eram cu ochii in telefon, parcat fiind, nu m-as fi gandit niciodata ca acolo o sa intre cineva in mine. Am fost OK fara se se fi declansat vreun airbag si singurul lucru care mi s-a intamplat a fost ca mi-a intrat telefonul in nas. Masina a activat singura sistemul de apelare SOS. Am zis da, daca era ceva nasol, chiar prindea bine sa fie activat fara intarziere semnalul SOS. Altfel, cealalta masina a fost foarte avariata, cel care era pe locul pasagerului s-a lovit destul de tare, prilej cu care mi-am dat seama ce inseamna cu adevarat siguranta. BMW am condus timp de opt ani ca masini de serviciu doua exemplare si au fost situatii in care m-au impresionat. In timp, mi-a devenit clar ca trebuie sa am masini de la aceste doua marci. Daca se poate, una sa fie SUV, pentru simplul motiv ca, uneori, calitatea drumului este execrabila si devine preferabil sa dispui de caracteristici offroad.

DB: Tu conduci in fiecare zi un Mercedes-Benz potrivit pentru familie, dar ce Iti plac mai mult, masinile de familie sau cele sport?
Tudor Galos: Bineinteles ca depinde. Este foarte fain sa conduci o masina sport, simti vibratia, acceleratia, vrei sa fii mai „rebel” – nu este de mirare ca barbatii la criza de 40 de ani isi iau sportive. Insa ca barbat trecut de 40 de ani, incepi sa apreciezi aspectele legate de confort. Prefer o masina de familie care insa poate fi si parcata cu usurinta. Apropo de asta, eu nu iau masina decat atunci cand stiu ca am unde sa o parchez. In rest, transport in comun, trotineta sau ride-sharing. Dar as vrea ca masina de familie sa aiba si ceva „zvac”.
DB: Cum a fost experienta cu GLE 53 AMG?
Tudor Galos: AMG este un brand care doar cand il rostesti te face sa simti in inima vibratia motorului. Are acel „quelque chose” care te face sa vrei sa bagi pedala in Mercedesul ce poarta aceasta „distinctie”. Si cand bagi pedala, se simte! Vibratia, acceleratia, viteza, modul in care masina se da pe spate (de incercat doar in medii controlate, cu profesionisti). Este o masina extraordinara, puternica, spatioasa, cu un sunet excelent. Nu stiu de ce au instalat sistem de sunet pe masina, cu multe boxe, intrucat sunetul motorului asigura fundalul sonor necesar deplasarii. M-a intrebat cineva „dar cat consuma?” – „cui ii pasa?” este raspunsul corect! Se simte calitatea Mercedes-Benz si puterea AMG. Masina poate fi privita ca un mix intre masina de familie si masina sport, dar este o masina pur sportiva.
DB: Spune-mi 3 lucruri care ti se par wow la masina testata si 3 care ar trebui imbunatatite?
Tudor Galos: Ce mi-a placut: puterea (in special acceleratia), interfata MBUX (ramane printre cele mai intuitive interfete), cruise control-ul (din nou, printre cele mai sigure); unde este de imbunatatit: volanul – nu voi intelege niciodata de ce au pus „touch” la sonor si la stabilirea vitezei de cruise control, versus comutatoarele care isi faceau minunat treaba; raza de bracaj – ar fi fost interesanta facilitatea de miscare a rotilor spate, ca la GLS si ca la clasa S.
DB: Care a fost parerea fetelor tale despre masina si ce prefera ele?
Tudor Galos: Au avut pareri diferite, bineinteles! Sotiei i-a placut masina dar nu a apreciat la fel ca soferul acceleratia si „zvacul” masinii ci a apreciat modul cum arata, pozitia in scaun (excelenta, apropo), spatiul interior si din portbagaj si diversele facilitati ale masinii. Fetitei insa i-a placut enorm acceleratia, insa m-a intrebat daca nu deranjez lumea cand pun masina in modul Sport+, cand tobele isi incep cu adevarat spectacolul. Am apreciat ca este foarte empatica, vorbim totusi de o generatie ce devine tot mai constienta la nevoile aproapelui.
DB: Daca ai avea posibilitatea de a da timpul inapoi, ce ai face mai bine in parcursul tau profesional? Ai mai alege antreprenoriatul?
Tudor Galos: Bineinteles, imi pare rau ca nu am facut-o mai repede. Dar toate la timpul lor, probabil am luat cea mai buna decizie la momentul la care a fost cel mai oportun sa o fac. Ador sa ma implic in proiecte, sa cunosc lume, sa facem nu doar protectia datelor si guvernanta AI, ci intr-adevar sa „descatusam” valoarea datelor, sa vedem cum clientii fac cu adevarat bani din datele pe care le au si pe care le obtin, cum creeaza servicii si produse noi, cum se extind! Da, este un feeling deosebit sa te vezi apreciat si iubesc ceea ce fac!





























