loader
Anul 2023 a adus deja multe noutati fiscale si legislative

Anul 2023 a adus deja multe noutati fiscale si legislative

Ce implicatii au si la ce ar trebui sa fie atente companiile

Modificarea fiscala cu cel mai mare impact pentru companii dintre cele care au fost aduse Codului fiscal in acest an este majorarea cotei de impozit pe dividende, arata jumatate din respondentii unui sondaj realizat de PwC Romania in cadrul Conferintei Anuale de Taxe. Alte schimbari importante in 2023 vizeaza TVA, eliminarea unor scutiri si limitarea unor facilitati pentru angajati, dar si legislatie noua care reglementeaza raporturile comerciale dintre companiile de produse agro-alimentare cu scopul de a reduce practicile anticoncurentiale sau reglementari stricte pentru controlul investitiilor straine directe realizate in Romania. Implicatiile acestor noi prevederi, inclusiv din perspectiva fiscala, au fost discutate in cadrul Conferintei anuale de taxe PwC Romania.

Sunt cateva aspecte importante pentru anul 2023 si 2024: in primul rand cerintele ESG, procedurile pe care trebuie sa le standardizam, sa le implementam, sa le monitorizam, proceduri care sunt deja cunoscute sau care vor veni printr-o serie intreaga de directive pe care trebuie sa le respectam. Rolul departamentului financiar si fiscal va fi esential in dezvoltarea acestor proceduri si a politicilor fiscale transparente. Cand vorbim despre CbCR, criteriile de raportare si companiile raportoare raman neschimbate, insa va creste transparenta pentru ca vor fi facute publice aceste informatii. Pilonul II OECD va impune realizarea unor analize pentru ca sunt reguli diferite de calcul si nu este o comparabilitate directa cu impozitul pe profit. Faptul ca avem o cota de impozitare de 16% versus cota minima de 15% nu va insemna ca trebuie sa stam linistiti. Pe de alta parte, separat de aspecte fiscale, avem nevoie de investitii straine directe, dar daca investitorii nu le vor notifica potrivit noii legislatii, vor fi penalizati”, a declarat Andreea Mitirita, Partener, PwC Romania.

Noutati in domeniul TVA

Adina Vizoli, Director PwC Romania: “Romania a optat pentru modificari de cote de TVA. Pe de o parte, vedem revenirea sectorului HORECA la cota de 9% de la 5% dar si introducerea cotei de 19% pentru bauturile cu continut de zahar, dand nastere unor multiple probleme de interpretare care trebuie adresate eficient. Intelegem ca o circulara este in pregatire pentru a aduce lamuriri precum: aplicarea cotei de TVA de 19% TVA pentru cafeaua servita, sau situatiile in care se aplica cota de 19%, respectiv 9% pentru sucuri”. 

In sectorul imobiliar rezidential se modifica din nou conditiile de livrare a caselor cu cota de TVA redusa de 5%. S-a revenit la reglementarea unui singur plafon, respectiv 600.000 lei si a fost reintrodusa conditia de achizitionare a unei singure locuinte cu cota de 5%. Este foarte important sa fie urmarite masurile tranzitorii pentru antecontractele incheiate inainte de 1 ianuarie 2023.

Mai recent, s-a introdus cota redusa de TVA, de 5%, pentru livrarile de panouri fotovoltaice destinate locuintelor personale si cladirilor utilizate de administratie, context in care pentru cei care realizeaza astfel de tranzactii este necesar sa evalueze in ce conditii se poate aplica. Autoritatile fiscale pregatesc clarificari pentru aplicarea cotei reduse.

Flexibilizarea pietei muncii si implicatiile fiscale

Bogdan Carpa-veche, Senior Manager, PwC Romania: “Exista doua tendinte principale de flexibilizare a relatiilor contractuale  care s-au dezvoltat cu precadere in timpul pandemiei: telemunca in Romania si din strainatate, precum si desfasurarea activitatilor in baza statutului de lucrator independent”. 

Conform studiului PayWell 2022, 18% dintre companii lucreaza cu alte forme de contractare in afara de contract individual de munca, majoritatea fiind PFA-uri, in unele cazuri chiar si SRL-uri sau variante mixte. Domeniile principale in care se observa aceasta practica sunt IT si advertising. Vedem acest lucru si din evolutia numarului de inmatriculari ale persoanelor fizice la Registrul Comertului, care a inregistrat o crestere anuala de aproximativ 10%.

In cazul celor care aleg sa desfasoare activitati pe cont propriu, legislatia fiscala reglementeaza un regim fiscal distinct pentru veniturile din activitati independente respectiv: obligatia platitorului de venit de a determina natura venitului si eventualele obligatii fiscale, luand in considerare criteriile de independenta pentru persoane fizice si substanta economica in cazul societatilor comerciale. Trebuie avuta in vedere, totodata, practica recenta a autoritatilor fiscale de reincadrare a activitatilor desfasurate de unele  SRL-uri care nu aveau substanta economica.

In cazul celor care desfasoara activitati la distanta din strainatate trebuie avute in vedere o serie de elemente precum locul si durata de desfasurare a activitatii sau rezidenta fiscala a persoanei fizice, elemente ce pot atrage obligatii fiscale pentru angajat si angajator din perspectiva  impozitului pe venit si  a contributiilor sociale.

In ceea ce priveste angajatii, 2023 a adus noi beneficii neimpozabile, precum cazare, hrana si abonamente sportive, dar si introducerea plafonului neimpozabil de pana la 33% din salariul de baza. In cazul celor care desfasoara activitati independente au fost marite plafoanele anuale de venituri pentru care se datoreaza contributii sociale.

Controlul investitiilor straine in Romania

Lucian Bozian, Avocat senior, D&B David si Baias: “Investitorii straini vor putea implementa investitii directe in Romania doar dupa analizarea si aprobarea acestora de catre organele competente (CEISD)”.

In aprilie 2022 a intrat in vigoare OUG 46/2022 care instituie o serie de masuri de punere in aplicare a Regulamentului UE 452/2019 privind examinarea investitiilor straine directe in Uniunea Europeana. Recunoscand pe de-o parte rolul esential al investitiilor straine in UE in ceea ce priveste contributia lor la cresterea economica, legiuitorul european prevede faptul ca securitatea si ordinea publica sunt aspecte esentiale, iar ca atare, investitiile straine trebuie verificate / evaluate inainte de a fi implementate, tocmai pentru a nu le afecta. Subiectul a devenit unul si mai important in contextul international actual de securitate.

Punerea in aplicare a investitiei fara ca aceasta sa fie fost notificata si autorizata poate fi sanctionata cu amenda de pana la 10% din cifra de afaceri totala mondiala a investitorului, dreptul de a aplica astfel de sanctiuni apartinand Consiliului Concurentei, autoritate care asigura secretariatul CEISD si unde ar trebuie  realizate notificarile.

Intra in sfera de aplicare a acestui act normativ investitiile straine directe si investitii noi: fuziuni, achizitii, preluare de active, extinderi de capacitati la o intreprindere existenta, demararea activitatii unei intreprinderi noi, diversificarea productiei, operatiuni de tip greenfield etc. Nu ar trebui sa se califice restructurarile intra-grup, investitiile de portofoliu, participatiile minoritare fara control, externalizare.

Impactul legii UTP privind practicile comerciale neloiale in sectorul agricol si alimentar

Catalina Nacev, Avocat senior, D&B David si Baias: “Legea UTP este in vigoare la acest moment doar pentru vanzarea de produse agro-alimentare in relatia dintre furnizori si cumparatori intre care exista un dezechilibru al puterii de negociere raportat la cifra de afaceri. Procesul de implementare a fost dificil, impactul a fost atat la nivel de documentatie, dar si din punct de vedere al strategiei si modelului de afaceri, precum si operational”.

Structura de remuneratie, respectiv reduceri si servicii analizate anterior, reprezinta principalul punct de interes al Legii UTP. Am asistat la un exercitiu complex de reevaluare si revizuire in integralitate a politicii comerciale la nivelul furnizorilor vizati de Legea UTP, dar in special in cazul retailerilor de produse agro-alimentare.

Observam ca autoritatea cu rol in aplicare, respectiv Consiliul Concurentei, a inceput sa culeaga informatii si se afla in proces de identificare a particularitatilor pietei. Ramane de vazut care va fi interpretarea finala si abordarea autoritatilor in ceea ce priveste modul de calcul al pragurilor reducerilor si serviciilor. Aplicarea acestora reprezinta in continuare o provocare din cauza anumitor prevederi care raman in continuare relativ neclare.

Nu in ultimul rand, impactul Legii UTP va fi vizibil si in contextul viitoarelor inspectii fiscale, avand in vedere ca aceasta a determinat modificari la nivelul structurilor de remuneratie, respectiv discounturi si servicii.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL