loader
Restituirile de impozit pe cladiri pentru perioada starii de urgenta au intrat pe ultima suta de metri

Restituirile de impozit pe cladiri pentru perioada starii de urgenta au intrat pe ultima suta de metri

Material de Ana Petrescu, Senior Manager Taxe Directe, si Robert Ionescu, Consultant Senior Taxe Directe, Deloitte Romania

  

Proprietarii de cladiri incluse in circuitul economic pot beneficia de o reducere a impozitului pe proprietate in anumite conditii, in baza unui act normativ adoptat in contextul pandemiei de COVID-19 care, insa, a lasat la latitudinea autoritatilor locale sa decida daca acorda sau nu aceasta facilitate, in ce cuantum si pentru ce perioada. Termenul pentru depunerea cererii de accesare a facilitatii este 15 septembrie 2020. In ce masura au raspuns autoritatile locale la aceasta provocare si ce conditii trebuie indeplinite pentru a obtine reducerea de impozit?

Prin intermediul Ordonantei de Urgenta nr. 69/2020, consiliile locale au primit dreptul sa acorde o reducere la plata impozitului pe cladiri de pana la 50% pentru perioada starii de urgenta, daca proprietarii sau chiriasii care utilizeaza cladirea respectiva si-au intrerupt activitatea total sau partial din cauza restrictiilor impuse de autoritati in contextul pandemiei de COVID-19. Proprietarii de cladiri inchiriate trebuie sa indeplineasca doua conditii pentru a beneficia de aceasta facilitate: sa fi redus chiria clientilor cu cel putin 50% si minimum jumatate din suprafata totala a cladirii sa nu fi fost utilizata.

Majoritatea oraselor mari si cinci sectoare din Municipiul Bucuresti au aprobat implementarea acestor facilitati sub o forma sau alta, conditiile fiind, in general, asemanatoare de la o autoritate locala la alta. Difera totusi procentele de reducere acordate si perioadele pentru care este aplicabila masura. Astfel, in unele localitati, reducerea de impozit s-a acordat doar pentru cele doua luni in care s-a instituit starea de urgenta, iar procentul a fost de 10% in anumite cazuri si de 50% in altele. In schimb, sunt si localitati in care reducerea este mai semnificativa, fiind aplicabila pentru tot anul si nu doar pentru cele doua luni de stare de urgenta, procentul variind si aici (17% in anumite cazuri si 25% in altele).

Cine poate beneficia de aceasta facilitate si care este documentatia necesara?

Din experienta practica se constata ca principalii beneficiari ai facilitatii ar fi proprietarii de centre comerciale mari si proprietarii de hoteluri care au avut activitatea suspendata in perioada starii de urgenta. Insa de aceasta masura pot beneficia si proprietarii de fabrici care detin hale mari de productie si care au fost nevoiti sa intrerupa temporar sau total activitatea in perioada 16 martie–14 mai 2020.

Pentru a beneficia de aceasta facilitate, proprietarii trebuie sa depuna o cerere la autoritatile locale, insotita de alte documente, mentionate in deciziile consiliilor locale, pana in data de 15 septembrie 2020. In general, documentele suplimentare solicitate de autoritatile locale se rezuma la certificatele pentru situatie de urgenta si, daca este vorba de o cladire inchiriata, la actele aditionale la contractele de inchiriere, dar pot fi cerute si alte documente din care sa reiasa ca sunt indeplinite conditiile de acordare a facilitatii, prevazute in hotararile autoritatilor locale.

Cei care au platit deja integral impozitul datorat pentru perioada starii de urgenta sau pentru intregul an vor putea solicita restituirea sumelor aferente reducerii dupa ce primesc acceptul autoritatii locale cu privire la acordarea facilitatii.

Intre timp, s-a publicat si un proiect de ordonanta de urgenta privind ajutorul de stat acordat chiriasilor, care prevede un sprijin de 50% din chiria datorata pentru perioada 22 martie–14 iunie 2020, in cazul in care sunt indeplinite anumite conditii. Una dintre acestea este ca si centrul comercial sa fi oferit chiriasului o reducere de minimum 50% din valoarea chiriei fixe. In cazul in care proiectul se va aproba in forma actuala, facilitatea se va adauga celor existente deja in acest domeniu.

Mai multe informatii si recomandari pentru companii legate de modul in care se pot pregati in contextul pandemiei de COVID-19 sunt disponibile in sectiunea dedicata de pe site-ul Deloitte Romania.

Pentru cele mai recente modificari legislative adoptate in contextul coronavirus, expertii Reff & Asociatii | Deloitte Legal actualizeaza in permanenta o sectiune dedicata, disponibila aici.

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL