loader
Intelegerea esentei si provocarilor marketingului prin retelele sociale

Intelegerea esentei si provocarilor marketingului prin retelele sociale

Autor: Gabriela Streza, Business Development Director, Valoria

Mai important decat toate instrumentele si platformele care exista sunt modalitatile in care companiile pot utiliza retelele sociale (social media) pentru a creste eficienta programelor de marketing, pentru a genera oportunitati de marketing noi si relevante, pentru a-si servi si a-si intelege clientii mai bine si pentru a deveni parteneri mai valorosi.

Pentru a putea face acest lucru, companiile trebuie sa inteleaga esenta marketingului prin social media si cum sa implementeze strategia de marketing pe retelele sociale in functie de clientii lor, de ecosistemul partenerilor de business si de sfera de influenta a fiecarei platforme de social media.

Retelele sociale au adus schimbari semnificative in comportamentul oamenilor si in gandirea de marketing a companiilor. Cele mai mari schimbari au aparut in special in modul in care interactionam, cautam informatii si comunicam.

Cu toate acestea, ar fi gresit sa atribuim toate aceste schimbari numai retelelor sociale. Totusi, ceea ce au facut retelele sociale a fost sa creasca viteza cu care aceste schimbari socio-economice care se intamplau deja, au evoluat in continuare. Deci, care este esenta marketingului prin retelele sociale si care sunt principalele provocari pe care le aduc acestea companiilor?

1. Explozia de opinii, comentarii si recenzii

Oamenii au vorbit intotdeauna despre afaceri, produse si experientele pe care le-au avut ca clienti. Este esenta cuvantului recenzie. Dar de la sosirea internetului, aceste discutii, opinii si recenzii au ajuns sa aiba si un caracter public.

Odata cu aparitia retelelor sociale, toate acestea au crescut intr-un ritm exploziv si sunt impartasite intr-o clipa in mediul online. Reputatia, comentariile, opiniile, mesajele si povestile calatoresc mai repede ca oricand. Cuvantul transmis din gura in gura a gasit un teren fertil in social media pentru a-si creste impactul exponential.

Ceea ce spun si impartasesc oamenii pe retelele sociale cu privire la produse, servicii si mai ales despre experientele pe care le-au avut poate avea un impact extraordinar. Intelegerea acestui lucru si o mai mare transparenta este o necesitate pentru toate brandurile. A lasa pur si simplu lucrurile „sa se intample” fara a fi cel putin prezenti si activi pe retele sociale este o reteta pentru neincredere si critica.

2. Retelele sociale aduc impreuna clientii si companiile

In prezent, pentru majoritatea companiilor, website-ul, formularele online, canalele interactive de comunicare sunt esentiale pentru procesele de marketing si vanzari.

Rolul din ce in ce mai mare al mediului online in modul in care facem afaceri este legat de caracteristicile pe care acest mediu le are: acces in timp real la date, viteza, etc. Pe de alta parte este vorba si de adoptarea rapida a internetului ca mijloc de informare pentru oameni si, astfel, pentru cumparatori.

Obiectivul companiilor este sa fie gasite online si sa converteasca vizitatorii in clienti potentiali si in cele din urma clienti. Tacticile principale pentru a fi gasite, pentru a ajunge la oameni online si pentru a transforma in cumparatori includ marketingul de continut, marketingul prin e-mail, recenzii, SEO, etc.

Oamenii vor sa fie pregatiti inainte de a cumpara, vor sa gaseasca informatiile si sa decida singuri, deoarece acum au instrumentele online si platformele de social media. Si le folosesc! Acest lucru a dus la o crestere a ritmului schimbarii deja in curs de desfasurare de la vanzare la cumparare.

3. Satisfactia clientilor conduce la noi clienti

Am vazut cat de repede calatoresc experientele clientilor, atat cele „pozitive”, cat si cele „negative” si cum apeleaza la retelele sociale si la sfaturile colegilor si expertilor pentru a lua o decizie de cumparare educata. Combinatia dintre circulatia virala informatiilor pe retelele sociale si utilizarea recenziilor si a opiniilor impartasite pe acestea, obliga companiile sa se concentreze complet asupra satisfactiei clientilor si asupra modului in care aceasta este generata in intreaga lor organizatie.

Vechea zicala conform careia un client multumit este egal cu doi nu este valabila intr-o lume a retelelor sociale. Atunci cand un client multumit raspandeste experienta sa sau devine un fan al unui brand, aduce mai mult decat doi. Un serviciu excelent pentru clienti este esential in imbunatatirea perceptiei cu privire la companie. Rezultatul sunt clientii noi. Clientii cei mai multumiti vor deveni avocati ai marcii si unii dintre vor influenta deciziile de cumparare ale altor noi clienti.

4. Regula continutului si contextului

Unul dintre principalele aspecte ale social media este interconectarea intre diferite platforme si servicii, care le permite oamenilor sa distribuie continut, opinii, recenzii intre mai multe retele si cu diferite persoane.

Posibilitatea de distribuire a continutului este unul dintre elementele-cheie ale retelelor sociale si ale impactului „distributiei” in marketingul de continut. Evident, faptul ca oamenii acum pot distribui continut nu este suficient. Ei impartasesc lucrurile pe care le gasesc pe retelele sociale numai daca cred ca aceste lucruri.

 Decizia de a distribui continut, sau nu, este determinata de diverse motivatii psihologice si de alta natura. Pentru a fi distribuit, continutul trebuie sa fie cel putin relevant in contextul modului in care oamenii il folosesc. Continutul si contextul sunt elementele cele mai importante pentru retelele sociale, la fel cum au fost intotdeauna si in generarea de clienti potentiali, marketing prin e-mail etc.

Daca continutul, fie ca este scris sau audiovizual, este extrem de relevant, poate deveni o poveste care se raspandeste rapid. Mai mult continutul creat de utilizatori poate fi la fel de valoros pentru reputatia companiei.

5. Dialogul este esenta marketingului pe retelele sociale

Este vizibil faptul ca mass-media pierde din ce in ce mai mult din puterea pe care o avea intr-o lume in care oamenii controleaza interactiunea si exista o anumita oboseala si neincredere in ceea ce priveste difuzarea si interactiunea cu publicitatea traditionala. Comunicarea este prin definitie bazata pe o interactiune bidirectionala. Companiile au uitat acest aspect esential al comunicarii  in era mass-media si sunt acum nevoite sa se schimbe din nou.

Trimiterea de mesaje de marketing functioneaza, dar numai daca acestea sunt relevante si personalizate. In marketingul prin e-mail, de exemplu, accentul se pune din ce in ce mai mult pe destinatar si pe nevoile sale. Companiile incep sa se uite la persoanele din spatele adreselor lor de e-mail. Oamenii au mai mult control asupra contextelor de comunicare cu brandurile si astfel companiile trebuie sa deschida canalele pentru dialoguri in loc de monologuri. Marketingul prin social media se bazeaza puternic pe acest lucru.  Retelele sociale nu aduc sfarsitul marketingului direct. Este sfarsitul difuzarii de informatii irelevante fara a lua in considerare contextul si nevoile destinatarului. Este sfarsitul monologurilor. Ascultarea si raspunsul sunt esentiale, precum si gestionarea riscurilor pe retelele sociale in sensul unei abordari proactive, bazata pe transparenta, incredere si autenticitate.

Despre autor

Gabriela Streza are peste 15 ani de experienta in echipe de marketing si business development ale unor mari companii multinationale si afaceri de familie din Romania, liderii in domeniile lor de activitate. Gabriela a absolvit Universitatea Politehnica din Bucuresti si are o expertiza solida in marketing, comunicare si business development dobandita in decursul a sute de proiecte gestionate cu succes in cariera. Gabriela are de asemenea o vasta cunoastere a relatiilor publice si a comunicarii profesionale cu inalta calificare in comunicari interpersonale, organizatii si management de evenimente pentru a genera constientizarea brandului companiei si a dezvoltarii de business.In ultimii ani a coordonat proiecte complexe de marketing si business development care au implicat antreprenori romani, asociatii non-profit si companii multinationale.

Despre Valoria

Valoria Business Solutions este o companie de consultanta,training, si coaching. Misiunea companiei este aceea de a transforma in valoare potentialul echipelor si organizatiilor. Competenta, increderea, inovatia si pasiunea sunt valorile pe care le sustinem prin tot ceea ce facem. Credem in oameni si in aspiratia lor de implinire personala si profesionala si in dorinta lor de a-si accelera potentialul. Aflati mai multe despre noi pe: www.valoria.ro.

Autori

foto
VALORIA BUSINESS SOLUTIONS SRL