loader
Ce nu invata liderii la scoala despre mentorat

Ce nu invata liderii la scoala despre mentorat

Exista convingerea ca scoala are raspuns la toate problemele vietii sociale extinse.

 

Lipseste cultura mentorarii 

 

Invatam matematica, istorie, fizica, chimie, biologie, logica, psihologie si alte materii incluse in programa scolara. Numai ca existenta acestora si existenta unor mecanisme de invatare nu garanteaza, ulterior, de exemplu,productivitatea si eficienta. De aceste aspecte ne dam seama cel mai des cand incepem sa lucram. De ce atunci? Pentru ca, dat fiind caracterul aplicat de la slujba, in mult mai mare masura acesti doi indicatori ghideaza mediul de afaceri decat scoala.

 

In absenta productivitatii si eficientei asimilate in scoala, liderii organizatiilor ajung sa le invete de multe ori prin experienta directa sau prin mentorat. Si nu numai ca nu invata la scoala despre aceste concepte si multe altele, dar nu invata cum sa mentoreze la randul lor prin conlucrarea cu colegii.

 

De ce este important mentoratul

 

Mentoratul este important pentru ca incearca sa echilibreze si sa dezvolte ponderea laturii practice a formarii initiale. In mediul de business, prin mentorat, liderii sprijina cu experienta lor formarea altor lideri, a altor profesionisti si antreprenori. Sigur exista mai multe tipuri de mentorat in functie de etapa de dezvoltare a fiecarui om sau profesionist potrivit Harvard Business Review.

 

Ce este interesant, insa, este ca nu numai cei mentorati au de castigat din mentorat dar si liderii-mentori. Potrivit Wall Street Journal, in SUA, cu scopul initierii directorilor de top din companii in cele mai noi tehnologii, acestia fac echipa cu colegii mai tineri si trec printr-un proces de invatare care se numeste reverse mentoring.

 

S-ar putea spune ca dincolo de avantajele pe care le are tehnologia aceasta ii incapsuleaza pe lideri si ca nevoia acestora de mentori se suspenda. De fapt hiper-conectarea prin retele de tip LinkedIn si accesarea optiunii de following intretine si subliniaza nevoia liderilor de modele si de mentori. Spatiile virtual doar diversifica modalitatea de interactiune dar nu anuleaza nevoia de mentorat si de fata catre fata.

 

Beneficiile aduse de mentorat

 

Potrivit unui studiu realizat de Harward Business Review, directorii companiilor cauta nu numai sa mentoreze dar sa fie si mentorati. Dincolo de initiative de tip reverse mentoring, acestia se consulta la randul lor cu veterani de top in afaceri din afara companiei lor. Potrivit studiului, din cei 45 de CEO aflati intr-un program formal de mentorat, 71% sunt siguri ca performanta companiei s-a imbunatatit ca urmare a mentoratului.

 

 

Din generatia Y (cei nascuti intre 1982 si 1993), 94% dintre respondentii la studiul Deloitte Millennial Survey considera ca au primit sfaturi bune de la mentorii lor. Potrivit studiului, aceasta ghidare a crescut si retentia angajatilor, 68% dintre angajatii care au lucrat cel putin 5 ani in cadrul aceleasi companii au avut mentori, in timp ce doar 32% nu au avut mentori. Oricat s-ar putea spune ca mentoratul este ramasita unui tip de pedagogie invechita, se pare ca ea raspunde nevoii de feed-back direct si personalizat al acestei generatii.

 

Rezultatele cercetarilor indica faptul ca mentoratul coerent si continuu al angajatilor de pe toate nivelurile ierarhice si al antreprenorilor poate fi o forta motivationala cheie pentru imbunatatirea mediului de afaceri.

 

Pentru ca mentoratul sustine evolutia culturii de business prin contributia la formarea unor modele de cooperare, de invatare si ghidare reciproca a celor implicati. Mentoratul face posibil transferul de cunostinte si experiente si ajuta la cresterea unei noi generatii de oameni de afaceri.

 

  

 

Pasi pentru implementarea eficienta a unui program de mentorat in companie

1.         Identificarea directiei strategice cu care se va alinia programul de mentorat

2.         Pregatirea / alocarea unui manager pentru programul de mentorat care sa fie entuziasmat de rolul lui si de transformarile pe care le va crea programul

3.         Organizarea de cursuri pentru angajatii companiei care vor avea rolul de mentori prin care sa isi antreneze competentele de mentoring

4.         Oferirea unui mediu organizational propice pentru dezvoltarea relatiei de mentorat

5.         Facilitatea accesului la materiale cu cele mai bune practici de mentorat

6.         Monitorizarea si evaluarea rezultatelor sesiunilor de mentorat si a intregului program

7.         Evolutia dinamica a programului cu ajutorul tehnologiei si pe baza experientei acumulate