loader
„Campionatul de shopping online”

„Campionatul de shopping online”

Cine cumpara mai mult, femeile sau barbatii? Daca ar avea loc un campionat al shopping-ului traditional, pronosticurile le indica pe femei drept campioane absolute. Dar cum stau lucrurile in cazul cumparaturilor online? Cum se informeaza femeile? Cat de loiale sunt fata de brand? Dar barbatii?

Ca sa aflam raspunsurile la aceste intrebari dar si la multe altele, compania Valoria a realizat studiul “Comportamente de cumparare in era consumatorilor digitali”. Studiul a colectat un numar de 1960 de raspunsuri cu o distributie nationala relevanta pentru un esantion urban.

Numai ca sa aflam comportamentele specifice fiecarui gen am realizat partajarea informatiei relevante pentru analiza comparativa a celor doua genuri in functie de fiecare etapa din procesul de cumparare. Iata aici rezultatele.

Cautarea si selectia informatiei

Deoarece femeile sunt mai relationale decat barbatii, sursa lor principala de informare o reprezinta prietenii si cunostintele (60% vs 43%), numai ca sursa privilegiata pentru ambele genuri este reprezentata de mediul online (86% pentru femei si 82% pentru barbati). Reclamele care influenteaza cel mai mult barbatii sunt cele din website-uri (63% in cazul lor comparativ cu 50% in cazul femeilor), insa femeile sunt mai influentate de reclamele din retelele sociale (56%, comparativ cu 35% pentru barbati).

Cea mai mare influenta o au reclamele din magazine, atat pentru femei (62%) cat si pentru barbati (61%). Doar 42% dintre femei si 51% dintre barbati considera informatia online folositoare. Analiza arata ca 44% dintre femei si 48% dintre barbati se informeaza si cumpara online, urmatorul comportament identificat fiind al celor care se informeaza online dar cumpara in magazine (34% in ambele cazuri).

Loialitatea fata de brand

Barbatii sunt mai tranzactionali decat femeile in comportamentele de cumparare: 54% spun ca o oferta mai buna i-ar determina sa-si schimbe optiunea in ceea ce priveste serviciile sau produsele unui brand pe care il achizioneaza in prezent, prin comparatie cu doar 37% dintre femei care spun ca ar face la fel.

Atat femeile (70%) cat si barbatii (78%) spun ca sunt loiali si foarte loiali fata de o companie prezenta online si doar 17% dintre barbati si 14% dintre femei sunt loiali si foarte loiali fata de o companie absenta din mediul online.

Decizia de cumparare             

Atunci cand cumparaturile sunt facute online, decizia de achizitie este influentata de informatiile prezentate dupa cum spun 74% dintre barbati si 75% dintre femei. Urmeaza timpul de livrare, 76% pentru barbati si 69% pentru femei, si de garantia produselor/serviciilor comercializate, 65% pentru barbati si 71% pentru femei.

Pe baza rezultatelor obtinute se verifica ipoteza ca piata locala este sensibila la pret deoarece pretul si termenii de livrare sunt principalii factori luati in calcul pentru decizia de cumparare atat de femei (55%) cat si de barbati (53%), urmati de brand si imagine (12% pentru barbati si 18% pentru femei).

Rating-ul oferit de catre alti utilizatori in mediul online influenteaza alegerea produsului/serviciului dorit mult si foarte mult pentru 72% dintre barbati 76% dintre femei.

Procesul de cumparare

Dintre toate produsele cumparate in mediul online electronicele si electrocasnicele sunt pe primul loc atat pentru femei (74%) cat si pentru barbati (91%). Pe locul al doilea sunt articolele de imbracaminte si incaltaminte, 74% pentru femei si 66% pentru barbati. In ce priveste produsele cumparate in magazin, produsele alimentare sunt pe primul loc atat pentru 96% dintre femei si 93% dintre barbati, urmate de imbracaminte/incaltaminte, 82% pentru femei si 85% pentru barbati.  

Metodele de plata cele mai utilizate sunt: plata cash (50% pentru barbati si 36% pentru femei), plata cu cardul (33% pentru barbati si 39% pentru femei) si transferul bancar (9% pentru barbati si 17% pentru femei). 67% dintre barbati si 63% dintre femei ar fi dispusi sa plateasca intre 5%-10% mai mult pentru servicii digitale care sa le economiseasca timpul si sa le ofere o experienta de cumparare foarte buna.

Caracteristicile pentru care ar fi dispusi sa plateasca mai mult sunt: disponibilitatea imediata (66% pentru barbati si 46% pentru femei) si timpul de livrare redus (66% pentru barbati si 56% pentru femei).

Experienta post-cumparare

In ce priveste experienta post-cumparare, pentru barbati cel mai mult conteaza asistenta in garantie (35%), urmata de asistenta tehnica (28%), dar pentru femei, cel mai mult conteaza asistenta oferita clientilor (35%), urmata de asistenta in garantie (28%).

Feedback-ul consumatorilor trimis prin intermediul platformelor social media este considerat de 55% dintre femei si de 45% dintre barbati drept un mecanism bun pentru a descoperi si valida informatii intr-o maniera obiectiva si o noua metoda de a exprima nemultumirea pentru 26% dintre barbati si 25% dintre femei. 

In concluzie

Fata de mediul fizic, traditional, rezultatele unui “campionat de shopping online” ar putea sa surprinda. Sunt categorii de produse privilegiate pentru barbati si valori diferite ale produselor sau serviciilor achizitionate de ei comparativ cu cele achizitionate de catre femei. Comportamentele de cumparare online difera si pun in evidenta abordarile tranzactionale ale barbatilor si mai relationale ale femeilor. De fapt intrecerea nu este intre cine dintre barbati sau femei cumpara mai mult ci intre magazinele online. De felul in care acestea vor colabora cu furnizorii, vor imbunatati platfomele online, vor propune preturi competitive, sau vor reusi sa valorifice datele analitice ca sa construiasca modele predictive de crestere va depinde succesul acestora in viitor.  

 

Imagini

Autori

foto
CONSTANTIN MAGDALINA